خبرگزاری کار ایران

با اعلام محمدحسین مسلمی؛

عامل تلف‌شدن کـَل و میش‌های پارک ملی گلستان مشخص شد

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۵۶۵

معاون سلامت دامپزشکی استان‌گلستان عامل تلف شدن قوچ و کل‌های پارک ملی گلستان را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، محمدحسین مسلمی عصر امروز با بیان اینکه بعد از اطلاع از تلف‌شدن چند راس قوچ و کل در پارک ملی گلستان از سوی محیط‌بانان به دامپزشکی استان، کارشناسان ما در محل حضور پیدا کردند، به خبرنگاران گفت: براساس بررسی‌های کارشناسان این سازمان و انجام نمونه‌برداری و ارسال نمونه‌های به تهران و آزمایشات لازم، مشخص شد این حیوانات بر اثر خراشیدگی روده و معده و به علت خوردن علوفه یخ‌زده به بیماری براکسی مبتلا شده بودند.

وی افزود: این حیوانات بر اثر سرمای شدید از علوفه یخ‌زده مصرف کرده بودند که باعث ایجاد زخم در داخل معده و روده آنها شده بود. این زخم‌ها موجب عفونت و مسمومیت در معده حیوانات شد و مرگ آنها را به دنبال داشت. این بیماری واگیردار نیست و هم اکنون هیچ‌گونه بیماری واگیرداری در منطقه وجود ندارد.

براکسی یک بیماری غیرواگیر اما کشنده است و عامل آن نوعی باکتری بی هوازی است که به‌طور طبیعی تعداد محدودی از آن در دستگاه گوارشی نشخوارکنندگان وجود دارد اما بر اثر عواملی مانند خوردن علوفه یخ‌زده و یا علوفه تیغ‌دار که در شکمبه حیوان ایجاد خراش و زخم می‌کند تکثیر شده و تولید سم می‌کند و در نهایت موجب مسمومیت و مرگ حیوان می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز