خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد؛

سایه شوم نبود امنیت شغلی بر سر کارگران/ قراردادهای سفید امضا و سفته‌ای به چه قیمت

asdasd
کد خبر : ۷۵۸۸۷۸

نداشتن امنیت شغلی بر سر کارگران که به عنوان فعالان عرصه اقتصادی و چرخه تولید محسوب می‌شوند، سایه انداخته و موجب نگرانی آنها شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، کارگران از قشر مهم و کلیدی جامعه در عرصه اقتصادی و چرخه تولید محسوب می‌شوند که نداشتن امنیت شغلی و بیمه‌های موقت بر سر آنها سایه انداخته و موجب شده با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند.

یکی از کارگران که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد است، در گفت‌وگوبا خبرنگار ایلنا بیان کرد: شرکت ما بیش از چندین نیروی فعال و پای کار داشت که به دلیل مشکل پیش آمده در زمینه فروش تولیدات که کیفیت مطلوبی هم دارد، نسبت به تعدیل آنها اقدام شده و فقط تعداد اندک و انگشت‌شماری در شرکت مشغول به فعالیت هستیم.

وی افزود: نداشتن امنیت شغلی، اوضاع اقتصادی  و گرانی ما کارگران را با مشکل مواجه کرده است و به دلیل فاصله زیاد بین دخل و خرجمان، بین این دو همخوانی وجود ندارد.

کارگر دیگری به خبرنگار ایلنا گفت: به دلیل اینکه با یکی از مدیران شرکت آشنا بودم و چندین سال با وی همکاری می‌کردم از کرج برای رفت و آمد از خودروی شخصی استفاده می‌کنم و با توجه به وضعیت حقوقی که داریم، ماهانه باید هزینه زیادی هم برای استهلاک خودرو بپردازم تا بیکار نشوم.

انعقاد قراردادهای 40 روزه با کارگران

در برخی شرکت واحدها با کارگرانی که تازه مشغول به کار می‌شوند قرارداد 40 روزه یا دو ماهه با اعلام دستمزد حقوق جدید منعقد می‌کنند اما با کارگرانی که سابقه کار بیشتری دارند قرارداد یک ساله منعقد می‌شود و حقوق و مزایایشان نسبت به تازه‌واردها بیشتر است.

باید گفت که ذهن کارگران همواره درگیر این موضوع است که آیا شرکت فعالیت خواهد داشت یا مشکلات مواد اولیه، ارز و غیره دامنگیرش شده و تعطیل می‌شود و در نتیجه اخراج خواهند شد.

به گزارش ایلنا، در برخی از واحدها به کارگر جدید زمانی که مشغول به کار می‌شود از سوی برخی کارفرمایان اعلام می‌شود که سه ماه کار کنید اگر خوشششان آمد و تایید شدند نسبت به بیمه آنها اقدام می‌شود.

البته طبق اخبار رسیده از برخی شرکت‌ها، کارگران پس ازسه ماه بدون داشتن بیمه‌ای، اخراج می‌شوند و کارگران جدیدی وارد عرصه فعالیت می‌شوند که می‌توان گفت برای فرار از بیمه کردن کارگر مظلوم، کارفرما دست به این اقدام ناپسند می‌زند.

یکی از کارگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: برخی از کارفرمایان در بدو ورود کارگران، با آنان قرارداد سفید امضا منعقد می‌کنند و فقط امضا می‌گیرند و اذعان می‌کنند خودشان فرم را تکمیل می‌کنند.

 این در حالی است که اگر زمانی کارگر اخراج می‌شود بخواهد سفته را به اجرا بگذارد و برای شکایت اقدام کند، مدرکی از واحد یا شرکت نخواهد داشت و امضایش سند محکومیت وی در دادگاه خواهد شد.

به نظر می‌رسد بازرسان ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید بیش از پیش بر واحدها و شرکت‌ها نظارت و کنترل داشته باشند و کارفرمایانی را که با کارگران قراداد سفید امضا منعقد کرده‌اند، شناسایی و برخورد قانونی با آنان انجام دهند.

یکی از کارگران اظهار کرد: درست است که شاهد افزایش چشمگیری در حقوق کارگران بودیم اما با توجه به وجود گرانی‌ها و تورم بالا قدرت خرید همچنان پایین است و لذتی از افزایش حقوق نمی‌بریم.

وی افزود: مسئولان نباید کاری کنند که شرمنده همسر و فرزندانمان باشیم.

تعریف دوره آموزشی در قانون کار

مسعود بابایی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگارایلنا اظهار کرد: در ارتباط با دوره آزمایشی در قانون کار برای کارگران معمولی و نیمه‌ماهر یک ماه و کارگران ماهر سه ماه تعریف شده اما تعریف از دوره آزمایشی در قانون کار کاملا مغایر با برداشتی است که کارفرمایان دارند.

وی افزود: هر کارگری از روزی که مشغول به کار می‌شود، طبق ماده 148 قانون کار مشمول مزایای قانون کار مانند مزایای بیمه تامین اجتماعی می‌شود و اگر کارفرمایی در دوران آزمایشی اعلام کند که اگر یک ماه، سه ماه یا چهار ماه خوب کار کرد، حفظ می‌شود در غیر این صورت اخراج و یا با وی قطع رابطه می‌شود مفهوم دوره آزمایشی با این موضوع متفاوت است.

این مسئول در خصوص قراردادها سفید امضای کارفرمایان با کارگران توضیح داد: این موضوع کاملا مغایر با تبصره ماده 10 قانون کار است چرا که قرارداد باید به امضای طرفین برسد، مدت باید در آن قید شده باشد و اگر هم کسی احیانا قرارداد سفید امضا کرده باشد و در مراجع قضایی طرح دعوی کند و این مهم ثابت شود 6 ماه حبس دارد و به دلیل ارئه سند مجعول به دستگاه دولتی هم 6 ماه زندانی دارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین افزود: از نظر ضمانت کار چیزی به نام سفته نداریم و جز د رموارد خاص مانند اینکه وسیله نقلیه‌ای در اختیار فردی گذاشته شود، سفته وجود دارد اما اینکه برای فعالیت سفته رد و بدل شود، چیزی وجود ندارد.

بنابراین گزارش، اوضاع و احوال برخی کارگران در برخی از واحدها هم مطلوب است و حقوق‌های خود را به موقع دریافت می‌کنند؛ حتی کارفرمایان برخی از واحدها نسبت به پرداخت تسهیلات با سود کم و حتی قرض‌الحسنه‌ای برای رفع مشکلات کارگران اقدام کرده‌اند که جای بسی امیدواری است و موجب می‌شود کارگران مظلوم با آرامش بیشتر و بهتری به فعالیت در زمینه تولید بپردازند.

می‌طلبد مسئولان نگاه ویژه به قشر زحمتکش کارگر داشته باشند و در رفع مشکلات و دغدغه‌های کارگران گام‌های ارزنده و مثمر ثمر بردارند.

 

انتهای پیام/
هاجر عبدالهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز