خبرگزاری کار ایران

کریم یاوری:

۲۸ هزار مقرری‌بگیر بیمه بیکاری به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی شدند/ نظام بانکی نهایت همکاری را با بنگاه‌ها داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۳۸۳

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۸هزار مقرری‌بگیر بیمه بیکاری به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای برای مهارت‌آموزی و بازآموزی و تجدید مهارت معرفی شدند.

«کریم یاوری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۸هزار مقرری‌بگیر بیمه بیکاری به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای برای مهارت‌آموزی و بازآموزی و تجدید مهارت معرفی شده‌اند.

وی افزود: مقرری بیمه بیکاری برای کارگران مشمول از روز اول بیکاری قابل پرداخت است و کارگران مکلفند ظرف سی روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای تعاون کار و رفاه اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی یا مشابه  آن اعلام نمایند.

یاوری تصریح کرد: برای تعادل بخشی به منابع و مصارف بیمه بیکاری و افزایش پوشش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری کارگروه‌های مشترک بین ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی و شرکاء اجتماعی شکل گرفته و به جدیت پیگیری می‌شود.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کارآفرینان و کارفرمایان محترم در تمامی واحدهای تولیدی، صنعتی، صنفی، خدماتی و کشاورزی برای بهره‌مندی نیروی کار خود از مزایای قانونی نسبت به بیمه نمودن کارگران اقدام نمایند، گفت: کارآفرینان و کارفرمایان محترم در تمامی واحد‌های تولیدی، صنعتی، صنفی، خدماتی و کشاورزی برای بهره‌مندی نیروی کار خود از مزایای قانونی نسبت به بیمه نمودن کارگران اقدام نمایند.

وی افزود: در شرایط فعلی همه دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان و خصوصاً نظام  مالی، بانکی و بیمه‌ای کشور می‌بایستی نهایت همراهی و همکاری را با بنگاه‌های اقتصادی در جهت حفظ اشتغال کارگران و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر برای آنان را به‌ عمل آورند.

یاوری با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مکلف است، آموزش مهارت‌های مورد نیاز بازار کار و نیز بازآموزی و تجدید مهارت کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری را در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و یا مراکز آموزش جوار کارخانجات فراهم نماید، گفت: هزینه‌های آموزش‌های فنی و حرفه ای مقرری بگیران بیمه بیکاری از حساب بیمه بیکاری تامین و پرداخت  می ‌گردد.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری، افزود: کارگران مجرد مشمول  قانون بیمه بیکاری حداقل شش ماه و حداکثر سی و شش ماه و کارگران متاهل و متکفل حداقل دوازده ماه و حداکثر پنجاه ماه به نسبت سابقه کاری و بیمه پردازی می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده نمایند. هم اکنون حدود ۲۶۲ هزار  نفر از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌نمایند.

یاوری افزود: ایام مقرری بیمه بیکاری جزء سابقه بیمه‌ای قابل قبول برای ایام بازنشستگی کارگران محاسبه می‌شود.

کارگران و کارفرمایان  آسیب دیده از سیل اخیر در کشور را تنها نخواهیم گذاشت

وی در ادامه با اشاره به سیل اخیر و تاثیر آن بر بیکاری صاحبان کسب و کارها و کارگران، گفت: تمام کارگران  مشمول قانون کار، تامین اجتماعی که در اثر حادثه ناشی از سیل  از کار بیکار شده‌اند حتی اگر کمتر از شش ماه بیمه‌پردازی داشته باشند مشمول  دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: کارگران  و کارفرمایان  آسیب دیده از سیل اخیر در کشور را تنها نخواهیم گذاشت و تا رسیدن به شرایط راه اندازی کارگاه و شروع کار در کنار آنان خواهیم بود.

وی افزود: تمام کارگران  مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که در اثر خسارت ناشی از سیل در کشور کار خود را برای مدت محدودی از دست داده‌اند از حمایت  پرداخت مقرری بیمه بیکاری بهره مند خواهند شد.

یاوری با بیان اینکه بیمه شدگان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که به دلیل بروز حوادث قوه قهریه و غیرمترقبه از قبیل  سیل ، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی و .... بیکار می‌شوند مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌‌شوند، گفت:  پیگیری برای اشتغال مجدد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در اولویت وظایف قانونی دست‌اندرکاران اجرای قانون بیمه بیکاری است در سال ۱۳۹۷ حدود هیجده هزار نفر از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری اشتغال مجدد پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حسب دستور و تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمام امکانات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای شروع سیل در کشور در اختیار حادثه دیدگان ناشی از سیل قرار گرفته است، گفت: خدمات رسانی تمام ارکان وزارتخانه به حادثه دیدگان تا رسیدن به شرایط عادی ادامه خواهد داشت.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مکلف است  آموزش مهارت‌های مورد نیاز بازار کار و نیز بازآموزی و تجدید مهارت کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری را در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و یا مراکز آموزش جوار کارخانجات فراهم نماید، گفت: هزینه‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقرری‌بگیران بیمه بیکاری از حساب بیمه بیکاری تامین و پرداخت می‌شود.

یاوری با بیان اینکه تمامی کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی در طول اصلاح ساختار اقتصادی مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌شوند، گفت: از سال  جاری بعضی جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید  ملی در استان‌های کشور برگزار خواهد شد.

وی افزود: سامانه ستاد تسهیل برای تسهیل  ارتباط متقاضیان با ستاد و شفاف‌سازی و تسریع در مراحل رسیدگی به پرونده‌ها و نظارت ستاد بر روند اقدامات توسط دستگاه‌ها حداکثر تا خرداد ماه سال جاری راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بیمه بیکاری یک حمایت اجتماعی است و تامین اجتماعی با دریافتِ حق بیمه مقرر به بیمه‌شدگان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که طبق مقررات قانون بیمه بیکاری بدون میل واراده از کار بیکار می‌شوند، بیمه بیکاری پرداخت می‌کند.

مدیران بنگاه‌های اقتصادی در خط مقدم اجرای منویات رهبری

یاوری با اشاره به سال رونق تولید، گفت: در سال رونق تولید کارگران و کارفرمایان و سهامداران و سرمایه‌گذاران و مدیران بنگاه‌های اقتصادی در خط مقدم اجرای منویات  مقام معظم رهبری هستند و با تلاش و کار و تولید برای تحقق شعار سال جدیت دارند و ما همه باید به آنها کمک کنیم.

وی افزود: شناسایی، رصد، پیگیری، بررسی و رسیدگی و حل و فصل  مشکلات بنگاههای اقتصادی مشکل‌دار در ابتدا به عهده سهامداران- مالکان- کارفرمایان و مدیران بنگاههای اقتصادی است و چنانچه موفق به حل مشکل نشوند از طریق وزارتخانه صادر کننده مجوز تاسیس و بهره‌برداری و پس از آن از طریق کارگروه‌های استانی و ملی تسهیل و رفع موانع تولید بایستی پیگیری و اقدام نمایند.

یاوری تصریح کرد: کارفرمایان، کار آفرینان و سرمایه‌گذارانی که بخواهند هر گونه تغییر یا بازسازی خط تولید و جابجایی کارگاه و ماشین‌آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید که در راستای سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت صورت دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار فقط نقدینگی نیست، گفت: پاره‌ای از مشکلات درون کارگاهی است، همانند: بالا بودن هزینه‌های تولید، انباشت محصولات تولیدی، نیاز به اصلاح ساختار، اختلاف بین سهامداران، بعضاً سوءمدیریت و... .

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: در شرایطی که بنگاه‌های اقتصادی با مشکل مواجه می‌شوند، نیروی کار و کارگران عزیز می‌بایستی نهایت همراهی و همکاری را برای حل مشکل در جهت پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه با کارفرمایان به عمل آورند.

وی تصریح کرد: درسال ۱۳۹۷ بنگاه‌های تولیدی از محل رونق تولید برای تثبیت اشتغال و بهینه کردن خطوط تولید و ادامه فعالیت حدود بیش از  چهار هزار  میلیارد تومان تسهیلات دریافت نمودند.

یاوری با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ نیز طرح رونق تولید برای واحدهای صنعتی و معدنی کوچک و متوسط اجرا می‌شود، گفت: همچنین بنگاه‌هایی که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰% اجراء و به آنان تسهیلات  پرداخت می‌شود.

وی افزود: در سال ۹۸ نیز ازهر گونه تغییر یا بازسازی خط تولید، جابجایی کارگاه و ماشین‌آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید در راستای سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت صورت پذیرد با تایید و تصویب طرح اصلاح ساختار  توسط شورای عالی کار حمایت موثر به‌عمل می‌آید.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در جهت صیانت از نیروی کار و پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه‌ها در سال ۹۷ با حمایت‌های موثر از ۱۸۴۱  بنگاه موجبات تثبیت حدود سیصد و پنجاه هزار نفر شغل فراهم آمد، مسائل مربوط به حدود ۱۳۵۰ بنگاه مشکل‌دار را با جدیت رصد، پیگیری و دنبال می‌کنیم و در جهت رفع مشکلات آنان برای پایداری تولید از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

وی افزود: استانداران به عنوان رییس کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به همراه کلیه اعضاء کارگروه به گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایند که هر روز یک بنگاه مشکلدار و یا بحرانی را مورد بازدید قرار داده و از محل بنگاه با همفکری مدیران، کارفرمایان و سهامداران کارگران مشکلات آنها را بررسی و رسیدگی و حل و فصل نمایند. مدیران و کارفرمایان بنگاه‌های اقتصادی متقاضی اصلاح ساختار اقتصادی می‌بایستی طرح خود را به تصویب وزارتخانه ذی‌ربط برسانند.

وی با اشاره به نقشِ «بی‌بدیلِ» کارگران در پیروزی انقلاب اسلامی قابل توجه بوده، گفت: آنها شایسته خدمتگزاری بهتر هستند. کارگران در تمامی شرایط حساس انقلاب اسلامی اعم (از پیروزی انقلاب و جنگ و فعالیتهای اقتصادی و تولیدی و صنعتی و معدنی و کشاورزی...) همراهی بسیار ارزشمندی داشته، دارند و خواهند داشت. کارگران ایران اسلامی دل در گرو اسلام و انقلاب و مردم دارند و همه با کار و تلاش و رونق تولید پاسدار انقلاب و اسلام هستند.

وی افزود: هم اکنون هم کارگران علیرغم مضائق مالی و دستمزدهایِ حداقلی با تمام توان در پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه‌ها دوش به دوش کارفرمایان در رفع مشکلات بنگاه‌ها اهتمام  دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز