خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کتابخانه های عمومی قزوین خبر داد؛

افزایش 27 برابری عضویت در کتابخانه‌های قزوین

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۸۹۳

رویا اسماعیلی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: امروز 90 هزار نفر به تعداد اعضای کتابخانه‌ها اضافه شده که 27 برابر افزایش را شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، رویا اسماعیلی در آئین کتابخانه‌گردی به مناسبت 18 اسفند پانزدهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شهر اقبالیه اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی 40 باب کتابخانه در استان قزوین وجود داشت که تاکنون به 67 باب رسیده و میزان رشد کتابخانه‌ها 17 برابر رشد داشته است.

وی تعداد عضویت در کتابخانه‌های استان قزوین را پیش از انقلاب را سه هزار نفر ذکر کرد و افزود: امروز 90 هزار نفر به اعضای کتابخانه‌ها اضافه شده که 27 برابر افزایش را شاهد هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین ادامه داد: پیش از انقلاب 22 هزار جلد نسخه کتاب در استان قزوین وجود داشت که امروز به 953 هزار جلد رسیده یعنی 42 برابر افزایش داشته است.

اسماعیلی اضافه کرد: زیربنای کتابخانه‌ها در استان قزوین پیش از انقلاب سه مترمربع بوده که به 32 هزار مترمربع یعنی افزایش 9 برابری رسیده است.

کتاب‌ها باید از حبس خارج شوند

این مسئول تصریح کرد: کتاب‌ها در قفسه‌ها، کمدها و جایگاه‌های منازل و ادارات و مراکز مختلف بلااستفاده مانده  که طبق دستور استاندار قزوین باید از حبس خارج شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین افزود: در تبلیغات و مبلمان شهری، المان‌های شهری، میادین و معابر باید کتاب به طور ویژه مد نظر قرار گیرد وخریدهای کتاب ماهانه، فصلی یا سالانه در مدیریت بودجه و خانواده لحاظ شود.

اسماعیلی ادامه داد: برای توسعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی باید از ظرفیت اهل رسانه و قلم، ائمه جمعه و جماعات و وجود دستگاه‌های اجرایی و اداری استفاده کرد.

وی اضافه کرد: کتابخانه‌گردی روز آشتی با کتاب نامگذاری شده که دعوت عمومی برای آشنایی مردم با کتابخانه‌ها و خدمات و فعالیت‌های خاص کتابخانه‌ها است.

افزایش 27 برابری عضویت در کتابخانه‌های قزوین

این مسئول با بیان اینکه پتانسیل‌های ویژه‌ای در کتابخانه‌ها وجود دارد که برای افراد مفید بوده اما برای آنان ناآشنا و غریبه است، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ فرهنگی در کتابخانه‌ها وجود دارد که در کتابخانه‌گردی می‌توانیم به مردم معرفی کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین ابراز داشت: کتابخانه‌گردی یک اتفاق و رخداد مهم فرهنگی است که فرصتی برای فکر و اندیشه و همچنین نقطه عطف برای اعتلای فرهنگی محسوب می‌شود.

اسماعیلی افزود: طرح کتابخانه‌گردی به این دلیل در شهر اقبالیه اجرا شده که دارای مردمانی متدین، متعهد، شهیدپرور، ولایتمدار، آگاه، بصیر، اهل کتاب و فضیلت و فرهنگ‌دوست و دوستدار کتاب هستند و هدف عدالت‌محوری و توزیع عادلانه مزیت‌های اجتماعی و حقوق شهروندی است.

وی ادامه داد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی، گسترش شبکه‌ها و وسایل ارتباطی کتاب اصالت و جایگاه ارزشمند خود را حفظ کرده و هیچ جایگزینی ندارد.

این مسئول اضافه کرد: کتاب، سرمایه جاودانی تمام ملت‌ها بوده و نشان‌دهنده بالندگی، فرزانگی و میراث فرهنگی است و تمام فرهنگ‌ها با کتاب آغاز شده و به رشد و تکامل می‌رسد.

کتاب از صرف امانت‌دهی خارج شده

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین بیان کرد: وظیفه ما این است که به خاطر آشتی و دوستی با یار مهربان با خود عهد و پیمان ببندیم کتاب را در زندگی داشته باشیم.

اسماعیلی افزود: امروز کتاب از صرف امانت‌دهی خارج شده و به پایگاه‌های مهم فعال فرهنگی و اجتماعی و سلامت اجتماعی تبدیل شده‌اند و آموزش‌های مهارت زندگی و زندگی سالم به طور رایگان در کتابخانه‌ها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:کتابداران از عناصر مهم کتابخانه‌ها هستند که از نیروهای متخصص و مشاوران امین محسوب می‌شوند که کتابخانه‌گردی می‌تواند در معرفی این قشر خدوم نقش ایفا کند تا بتوانند خدمات مناسب به مردم ارائه دهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز