خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه روتگرز در گفت‌وگو با ایلنا:

اروپا برای حفظ برجام می‌جنگد/ ترامپ باید برای مذاکره احتمالی با تهران صادق باشد

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۶۰۰

استاد علوم سیاسی دانشگاه روتگرز با تاکید برتلاش اروپا برای حفظ برجام، صلح بین ایران و آمریکا را اتفاقی مثبت برای هر دو طرف قلمداد کرد و گفت: اگر ترامپ صادق باشد و ایران هم اختلاف‌های قدیمی را کنار بگذارد می‌توان به صلح و دوستی بین دو کشور امید داشت.

راس کی بیکر استاد علوم سیاسی دانشگاه روتگرز است. بیکر همچنین مقاله‌نویس «لس آنجلس‌تایمز» و «نیوزدی» است و همکاری‌ زیادی با سایر مجلات معروف و حرفه‌ای دارد. وی پیش از این به عنوان مشاور در کمیته دموکراتیک مجلس نمایندگان ایالات متحده و مشاور ارشد سناتور پاتریک جی لیی و چاک هگل مشغول به کار بوده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تحریم‌ها و روابط ایران و آمریکا نظرات خود را بیان کرده‌ است.

اروپا برای حفظ برجام می‌جنگد

راس کی‌بیکر در مورد تلاش‌های اروپا برای اجرایی شدن ساز وکار مالی ایران و اروپا گفت: اروپا و ایران با راه‌اندازی ساز و کار مالی ایران و اروپا به دنبال دور زدن تحریم‌ها هستند اروپا در حال حاضر در تلاش برای مقابله با تحریم‌های آمریکاست. از طرفی هم بین ایتالیا و فرانسه در مورد برگزیت تنش فراوانی وجود دارد. بین اروپا و ترامپ هم کشمکش زیادی وجود دارد و اروپا برای حفظ برجام می‌جنگد.

دلار پادشاه تجارت است

این استاد دانشگاه روتگرز در مورد نقش دلار در تجارت جهانی گفت: دلار پادشاه تجارت است. این اتفاق خوبی برای ایران نیست. از طرفی یورو در موقعیتی لرزان قرار دارد و کماکان در رقابت با دلار بازنده است.

آمریکا نشان داده در تهدیدهایش نسبت به اروپا جدی است

وی در ادامه ضمن جدی دانستن تهدیدات آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی درگیر تجارت با ایران گفت: آمریکا نشان داده است تهدیدهایش علیه شرکت‌های اروپایی جدی است مثال بارز این اتفاق شرکت هوآوی است.

اروپایی‌ها می‌خواهند اثرات تحریم‌ها را کم کنند

کی‌بیکر با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران به ایلنا گفت: اروپا با تحریم‌ها مخالف است اما تاکید می‌کنم تنها اختلاف اروپا و آمریکا این موضوع نیست. اروپایی‌ها می‌خواهند اثرات تحریم‌ها را کم کنند اما ترامپ مصمم در اعمال تحریم‌ها است.

وی افزود: ترامپ شرکت‌های تجاری و هواپیمایی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده و نشان داده در نظر دارد تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران اعمال کند.

صلح بهترین راه‌حل برای ایران و آمریکاست

این کارشناس علوم سیاسی به قدمت اختلافات ایران و آمریکا اشاره کرد و صلح را بهترین راه حل برای این دو کشور دانست.

وی گفت: آمریکا و ایران سال‌هاست با هم اختلاف دارند دقیقا بعد از انقلاب ایران اختلاف‌ها شروع شد. ایران بارها خشم خود را در تظاهرات‌ها علیه آمریکا نشان داده‌ است. از طرفی هم به دلیل حضور در سوریه و حمایت از حزب‌الله باعث خشم ترامپ شده‌ است.

ایران باید اختلاف‌های قدیمی را کنار بگذارد

ترامپ باید برای مذاکره با ایران صادق باشد

بیکر در ادامه مذاکره را در صورت صداقت از سوی ترامپ گزینه مطلوب برای ایران و آمریکا دانست.

وی گفت: اگر ترامپ صادق باشد و ایران هم اختلاف‌های قدیمی را کنار بگذارد می‌توان به صلح و دوستی بین دو کشور امید داشت. البته لازمه این کار این است که دو طرف سعی نکنند با تهدید یکدیگر آتش اختلاف را شعله‌ور سازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز