خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه استنفورد در گفت‌وگو با ایلنا:

هر لحظه امکان لغزش اروپا به سمت آمریکا وجود دارد/ «مقابله با ایران» عربستان و آمریکا را به یکدیگر نزدیک کرد

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۵۹۱

استاد علوم سیاسی و تاریخ‌نگار دانشگاه استنفورد با تاکید بر تلاش آمریکا برای ناکامی اینستکس، اقدامات تنبیهی آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی را نگران‌کننده دانست.

رابرت راکوو تاریخ‌نگار و استاد روابط‌ بین‌الملل دانشگاه استنفورد است. حوزه تخصصی وی، روابط بین‌الملل و تاریخ سیاست خارجی آمریکا و جنگ سرد است. اولین کتاب وی با عنوان «جان کندی و جهان نامتحد» با استقبال فراوانی روبه‌رو شد.

رابرت راکوو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،  برتلاش اروپا برای مقابله با تحریم‌ها تاکید کرد و گفت: اروپا در تلاش برای مقابله با تحریم‌ها مقابل آمریکا قرار گرفته است و تلاش می‌کند تا ارتباط تجاری خود را با ایران حفظ کند و در حال حاضر این تلاش‌ها محسوس است.

اقدامات تنبیهی آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی نگران‌کننده است

راکوو در ادامه با برشمردن اقدامات تنبیهی آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی به دلیل تجارت با ایران مانند هوآوی گفت: اروپا خشم آمریکا را برانگیخته‌ است. این موضوع واضح است و در آینده هم شاهد اقداماتی از این دست علیه اروپا توسط آمریکا خواهیم‌ بود.

هر لحظه امکان لغزش اروپا به سمت آمریکا وجود دارد

وی اروپا را شریک نامطمئنی برای ایران دانست و در این‌باره گفت: اروپا شریک نامطمئنی است نه به این دلیل که خودش بخواهد در تجارت با ایران خلاف تعهداتش عمل کند، خیر. بلکه به این دلیل که یک طرف این ماجرا آمریکا است.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه استنفورد با اشاره به اینکه آمریکا تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن اروپا به ترک برجام می‌کند، گفت: واشنگتن دائم از نقض برجام و تعهدات بین‌المللی توسط ایران حرف می‌زند. این موضوع باعث نگرانی است که تلاش‌های آمریکا در نهایت جواب دهد و اروپا تعهداتش را به‌خاطر تهدیدها و کارشکنی‌های آمریکا زیر پا گذارد و تجارت با ایران را ترک کند.

وی افزود: البته این موضوع در آینده مشخص می‌شود و به تلاش‌های آمریکا برای متقاعد کردن اروپا بستگی دارد اینکه تا چه حد موفق می‌شود مواضع خود را به اروپا تحمیل کند و اروپا را با خود هم‌مسیر کند.

انقلاب ایران و بحران شوروی تمام معادلات را به هم زد

این تاریخ‌نگار آمریکایی در مورد تقویت روابط آمریکا و عربستان ابراز نگرانی کرد و تاریخچه این روابط را طولانی دانست و گفت: آغاز این روابط به زمان فرانکلین روزولت در آمریکا و پادشاه عبدالعزیز در عربستان برمی‌گردد. روابط بین این دو کشور در سال ۱۹۷۹ شدت گرفت.

وی افزود: ضعیف‌ترین شکل روابط این دو کشور به سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۳ برمی‌گردد که در این زمان جان کندی در قدرت بود. در آن دوره آمریکا، عربستان و ایران را متحد خود در منطقه می‌دانست. اما انقلاب ایران و بحران شوروی تمام معادلات را به هم زد پس از این دوره ایران و آمریکا در مقابل هم قرار گرفتند. بر همین اساس عربستان نگران قدرت گرفتن ایران شد و این کشور را رقیب خود در منطقه قلمداد کرد.

تقابل با ایران هدف مشترک عربستان و آمریکا است

این استاد علوم سیاسی در مورد روابط واشنگتن و ریاض گفت: تقابل با ایران هدف مشترک آمریکا و عربستان محسوب می‌شود. روابط دو کشور در دوره‌های مختلف تقویت شده‌ و اکنون مقابله با ایران و تلاش‌های ترامپ در این راستا، دو کشور را به‌ هم نزدیک‌تر کرده‌ است.

در آینده روابط آمریکا و عربستان تقویت می‌شود

رابرت راکو با تاکید بر تقویت روابط آمریکا و آل سعود تصریح کرد: معتقدم منافع مشترک و روابط خصمانه این دو کشور با ایران، تعاملات بین ترامپ و پادشاه سعودی را بیشتر خواهد کرد و این‌موضوع روابط عربستان و آمریکا با ایران را در مراحل بحرانی‌تری قرار خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز