خبرگزاری کار ایران

بروزترین قیمت دلار را چطور بیابیم؟

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۰۶۲

معمولا برای افراد علاقمند و نیازمند بدست آوردن بروزترین قیمت دلار در فضای مجازی کار آسانی نیست. سایت ها و کانال های مختلفی در شبکه های اجتماعی قیمت دلار را اعلام می کنند. اما در یک ساعت مشخص قیمتها با یکدیگر متفاوت است و بسیاری از آنها نیز قیمتها را از یکدیگر کپی می کنند. به همین دلیل انتخاب یک منبع مطمئن و معتبر کار آسانی نیست. خبرگزاری های رسمی نیز معمولا یکبار در اواسط روز قیمت را بطور رسمی اعلام می کنند و از ارائه قیمت های لحظه ای و بروز خودداری می کنند.

به گزارش روزنامه اقتصادی فرصت امروز انتخاب منبع قیمت روز دلار و ارزهای عمده در اینترنت کار آسانی نیست و تنها به تجربه فرد بستگی دارد. بسیاری از افراد با تلفن کردن به صرافیها و یا مراجعه حضوری به بازار به عنوان مشتری قیمت واقعی را مشاهده می کنند و سپس قیمت دلار در شبکه های اجتماعی و سایتهای معتبر را نیز در همان لحظه می بینند و قاعدتا اون منبعی که به قیمتهایی که خودشان بدست آوردند تزدیکتر باشد به عنوان معتبرترین منبع می شناسند.

برخی نیز بنا به اعتمادی که بر خی از صرافیها دارند قیمت اون صرافیها را بروزترین قیمت دلار می دانند. بعضی نیز به اسامی و اعتبار اسم منبع نگاه می کنند. روزنامه ها و خبرگزاریها برای عده ای حجت است و قیمت آنها را در سایتهایشان دنبال می کنند.

اما به نظر عقلایی ترین کار برای آنهایی که قیمت دلار برایشان بسیار پر اهمیت است مراجعه به چند منبع و ملاک قرار دادن متوسط آن قیمتها به عنوان بروزترین قیمت دلار است.

برخی نیز قیمت طلای 18 عیار و تغییرات آنرا ملاک بهتری برای تغییرات رو به بالا و یا پایین بازار می دانند. همانطوری که می دانیم قیمت طلای 18 عیار در بازار تابعی از قیمت جهانی طلا و قیمت دلار است. اگر قیمت طلای جهانی ثابت باشد و قیمت طلای 18 عیار رشد کند معنی آن این است که قیمت دلار در بازار افزایش یافته است. افرادی که سمت و سوی تغییرات برایشان اهمیت بیشتری دارد و یا کار آنها مرتبط با طلا است بیشتر این شاخص را دنبال می کنند. حتی بعضی تغییرات قیمت جهانی طلا را محاسبه می کنند و تغییرات قیمت دلار را بر حسب تغییر قیمت طلای 18 عیار در بازار منهای تغییرات قیمت جهانی طلا محاسبه می کنند. اینطوری به بروزترین قیمت دلار واقعی در بازار می رسند. تغییرات این دو شاخص بسیار بهم نزدیک است. به ههمین دلیل است که تغییرات قیمت جهانی طلا نیز یکی از شاخص هایی است که افراد آنرا به صورت روزانه در ایران دنبال می کنند.

قیمت جهانی طلا معمولا به اونس ارائه می شود.

یک اونس برابر است با 28.35 گرم و یک شانزدهم پوند. واحد اونس در دستگاه‌های گوناگون همچون یکاهای انگلیسی، یکاهای سلطنتی و دستگاه یکاهای معمول ایالات متحده کاربرد داشته است. اونس واحدی جهت اندازه گیری وزن مواد است که در برخی از نقاط ممکن است متفاوت باشد . همچنین برای اندازه گیری وزن فلزات گرانبها از قبیل طلا، نقره، پلاتین و... از واحد troy ounce استفاده می شود که معادل ۳۱.۱۰۳۴۷۶۸ گرم است. علاوه بر این عیار طلا در قیمت جهانی مهم است. یک اونس طلا برابر با 31.103431گرم باعیار(999.9) که عیار (24) هم خوانده می شود.  بنابراین از این طریق می توان اول به قیمت طلای 24 عیار رسید. برای راحتی کار فرمولهایی در این خصوص در نظر گرفته شده است که براحتی می توان از روی آنها به قیمت طلای 18 عیار در بازار ایران رسید. یکی از معروفترین این فرمولها به شرح زیر است:

قیمت یک اونس طلا ضرب در قیمت یک دلار تقسیم بر 9.5742  = مظنه طلای ایران.

  مثال: قیمت یک انس طلا 1334 دلار و  قیمت یک دلار 12900 تومان، قیمت طلای 18 عیار چقدرمی شود؟

1334 دلار*12900 تومان تقسیم بر 9.5742 = 1797393 تومان (مظنه ایران).

بنابراین اگر قیمت طلای 18 عیار را داشته باشیم و قیمت جهانی طلا را نیز بدانیم می توانیم بروزترین قیمت دلار را براحتی بدست آوریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز