خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره صنعت کفش در گفت‌وگو با ایلنا:

قیمت ماده اولیه صنعت کفش در بورس کالا به تعادل رسید

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۱۶۳

لشکری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و عضو هیات مدیره صنعت کفش ایران گفت: التهاب به وجود آمده در قیمت ماده اولیه تولید کفش دی اتیلن هگزانول (الکل) که در هفته های گذشته ایجاد شده بود، از هفته جاری فروکش کرده است به طوری که چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه شاهد تعادل قیمت این محصول در بورس کالا بودیم.

علی لشکری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا عنوان کرد: التهاب قیمت دی اتیلن هگزانول که در پی تغییر نحوه قیمت گذارى دفتر توسعه صنایع تکمیلى پتروشیمى طی دو هفته گذشته به وجود آمده بود در هفته اخیر تا حدود زیادی برطرف شد.

عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران افزود: قیمت پایه محصولات پتروشیمی که هر هفته براساس نرخ خرید دلار نیمایى محاسبه مى شد دو هفته پیش برمبنای قیمت فروش دلار نیمایى مورد محاسبه قرار گرفت که این به معنای اختلاف ٤٠٠ تومانى قیمت الکل بود.

لشکری با بیان اینکه کاهش مصنوعی قیمت به طور طبیعی ایجاد تقاضای کاذب را به همراه دارد، گفت: قیمت محصولات، همواره باید براساس واقعیت های بازار تعیین شود بنابراین ما به عنوان مصرف کننده ماده اولیه، مخالف هرگونه دستکارى قیمت حتى به صورت کاهشی هستیم.

لشکری با اشاره به اینکه التهاب بازار در هفته های گذشته اکنون به تعادل نسبی رسیده است، ادامه داد: در اواخر هفته سوم بهمن ماه با توجه به پیگیرى هاى صورت گرفته از سوى اتاق بازرگانى، تشکل ها، بورس کالا و وزارت صمت شاهد از بین رفتن تقاضای سرمایه گذاری از بازار بودیم. به این ترتیب با عرضه یک هزار و ١٠٠ تنى در روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه جاری، تقاضاى یک هزار و ١٤٤ تنی در بورس کالا به ثبت رسید و قیمت پایه نیز از ٧٩ هزار و ٥٢ ریال به ٨٠ هزار و ٣٣ ریال به ازاى هر کیلوگرم رسید؛ این امر نشان دهنده رقابت ١/٢ درصدی و بازگشت تعادل به بازار است که با ادامه عرضه های مناسب پتروشیمی اراک و حذف تقاضای کور از بازار شاهد آرامش مستمر و ماندگار ماده اولیه صنعت کفش در بورس کالا خواهیم بود.

عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه محصولات در بستر بورس کالا به سود صنایع پایین دستی است؟ گفت: پاسخ به این پرسش روشن و واضح است، شما تصور کنید اگر همین ماده اولیه صنعت کفش در بورس کالا معامله نمی شد، این همه آمار از میزان عرضه و تقاضا، رقابت، کیفیت، قیمت و چندین فاکتور دیگر در کجا و در چه سیستمی ثبت می شد؟ امروز ما فعالان صنعت با استفاده از آمارهای بورس امکان ارائه گزارش به مسوولان تصمیم گیر و تحلیل بازار را داریم و از این رو ما صنایع پایین دستی از مدافعان تقویت عرضه محصولات در بورس کالا هستیم.

لشکری در پایان به عرضه های مطلوب پتروشیمى اراک در بورس کالا اشاره کرد و گفت: این شرکت در حد توان خود اقدام به عرضه الکل در بورس کالا می کند که با استمرار عرضه به میزان یک هزار و ١٠٠ تن در هفته، بازار آرامی را در شب عید امسال تجربه خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز