خبرگزاری کار ایران

سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

اتحادیه اقتصادی اوراسیا روی دیگر سکه سلطه روسیه است/ اتحادیه در همکاری با ایران محتاط است

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۷۷۳

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان اظهار داشت: اگر کالاهای وارداتی ایران از این اتحادیه، رقیب تولید داخلی باشد، می‌تواند تاثیرات منفی برای تولید کشور را در پی داشته باشد اما اگر واردات کالاهایی مانند غلات باشد که کشور ما وارد کننده آن است در شرایط تحریمی به نفع کشور است.

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد توافق‌نامه اخیر همکاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: ایران با این منطقه توافق‌نامه‌ای را در مورد همکاری‌های تعرفه‌ای منعقد کرده است که البته کلیات آن تصویب شده و برای تبدیل به قانون نیازمند تصویب آن در مجلس است، بنابراین تعبیر پیوستن ایران به این اتحادیه صحیح نیست و این توافق‌نامه تنها همکاری در زمینه تعرفه‌های ترجیحی است تا یک سری کالاها در چارچوب آن مبادله شود.

وی ادامه داد: این توافقنامه سه ساله و‌ موقت خواهد بود و به نظر می‌رسد که خود اتحادیه تلاش کرده در این راستا با احتیاط گام بردارد تا عملکرد ایران در مورد تعرفه‌های ترجیحی، کاهش تعرفه،... را ارزیابی کند، حتی اعلام کرده‌اند که اگر ایران در میانه همکاری تعرفه را افزایش یا کاهش دهد این اتحادیه نیز متعاقباً همسو با آن واکنش نشان خواهد داد.

سلیمانی در مورد سود و زیان این همکاری گفت: فعلا در مورد این موضوع نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد چون هنوز جزییات آن منتشر نشده است، اگر کالاهای وارداتی ایران از این اتحادیه، رقیب تولید داخلی باشد، می‌تواند تاثیرات منفی برای تولید کشور را در پی داشته باشد اما اگر واردات کالاهایی مانند غلات باشد که کشور ما وارد کننده آن است در شرایط تحریمی به نفع کشور است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا روی دیگر سکه سلطه روسیه است/ اتحادیه در همکاری با ایران محتاط است

این کارشناس روابط بین‌الملل افزود: البته این تجارت همکاری‌های حمل و نقلی و بانکی را نیز به دنبال خواهد داشت و با توجه به اینکه ایران و روسیه به دنبال مبادلات غیردلاری هستند، می‌تواند در این راستا باشد. همچنین باید توجه داشت که مجموع کشورهای این اتحادیه تجارت بالایی با کشور چین دارند و تراز تجاری چین در مقابل این کشور‌ها مثبت است بنابراین وجود این کشور و مقوله صادرات ایران به این کشورها را دشوار می‌‌کند و باید قدرت رقابت پذیری ایران را سنجید.

سلیمانی با اشاره به انگیزه روسیه از ایجاد اتحادیه اوراسیا گفت: ایده ایجاد اتحادیه اوراسیا از سوی روسیه مطرح شده است و به نوعی در تلاش است تا کشورهای مشترک‌المنافع را در کنار خود داشته باشد. یعنی روسیه در کنار اقدامات سلبی ناموفق و هزینه‌بر مانند حوادث اوکراین، گرجستان، مولداوی و نیز کمک به ارمنستان در اشغال خاک آذربایجان، اقدام به کار ایجابی کرده تا از طریق اقتصاد این کشورها را کنترل کند، در واقع این اتحادیه روی دیگر سکه سلطه روسیه است تا شوروی سابق را این بار با ماهیت اقتصادی ایجاد کند.

وی ادامه داد: البته کشورهای هم‌سود نیز با در‌ک این موضوع کمتر از آن  استقبال کرده‌اند بطوری که از ۱۲ کشور هم‌سود ۷ کشور عضو آن نیستند و بیشتر سیاست همگرایی با غرب را دنبال می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت این اتحادیه در ظاهر اقتصادی اما از بنیان و اساس سیاسی و امنیتی است.

سلیمانی همکاری ایران با اتحادیه اوراسیا را به نفع ارمنستان دانست و افزود: ارمنستان عضو بلافاصل اتحادیه است یعنی این کشور با دیگر کشورهای عضو اتحادیه پیوستگی ژئوپلتیکی ندارد و اگر ایران با این منطقه همکاری تجاری داشته باشد ارمنستان از طریق ایران و دریای خزر به روسیه و قزاقستان متصل می‌شود و نقطه کور ژئوپلتیکی آن جبران می‌شود.

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان در رابطه با تحریم‌ها و این همکاری گفت: قطعا سایه تحریم‌ها بر روی این همکاری‌ها یک معضل بزرگ است و اگر ایران بخواهد از آن برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند قطعا رصد خواهد شد، باید توجه داشت که همین کانال مالی اتحادیه اروپا که اخیرا ایجاد شده و هنوز عملیاتی نشده تهدیدهای آمریکا را درپی داشته است. خود روسیه که بزرگترین و بنیانگذار عضو اتحادیه است با شروع تحریم‌ها علیه ایران دو شرکت نفتی آن از ایران خارج شدند.

وی تصریح کرد: بنابراین ایران ابتدا باید زمینه و زیرساخت‌های این همکاری را فراهم کند و با برنامه‌ریزی نقاط حضور خود را مشخص کند، همچنین در همکاری، واقعیت‌ها را بسنجد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز