خبرگزاری کار ایران

درگذشتگان، پیشکسوتان و برگزیدگان موسیقی تقدیر شدند؛

نوربخش: نوبت دولت است که ثابت کند به هنرمندان موسیقی توجه دارد یا خیر

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۲۶۸

در نوزدهمین سال تاسیس خانه موسیقی ایران که روز شنبه (ششم بهمن ماه) در تالار ایوان شمس برگزار شد، برگزیدگان آثار تالیفی و کتاب مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  مراسم نوزدهمین سال تاسیس خانه موسیقی ایران روز شنبه ششم (بهمن ماه) با حضور  تعدادی از مسئولان، مدیران بخش‌های مختلف شهرداری، اعضا و فعالان خانه موسیقی و هنرمندانی چون بیژن کامکار، میلاد کیایی، احد ملکی، علی جهاندار،  سیدعباس سجادی، سامان احتشامی، علی عزیزی، بهرام جمالی، امیرعباس ستایشگر، مهدی وجدانی، اشکان کمانگری،  داود گنجه‌ای، فرزاد طالبی، تقی ضرابی، حسام‌الدین سراج، سیدمحمد مجتبی حسینی، محمدجلیل عندلیبی، محمد سریر، احمد صدری،  سیدمحمد موسوی و وارطان ساهاکیان در تالار ایوان شمس برگزار شد.

در این مراسم، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) با اشاره به کلیپی که از فعالیت‌های خانه پخش شد، گفت: قرار است امشب بیشتر موسیقی بشنویم اما ذکر چند نکته را لازم می‌دانم.

وی گفت: جشن خانه موسیقی هر سال برگزار می‌شود اما امسال به دلیل مشکلات مالی که گریبانگیر تمام کشور است و خانه موسیقی هم از این قاعده مستثنی نیست، این احتمال وجود داشت که جشن برگزار نشود، اما دوستان عزیزی همت کردند تا توانستیم امسال نیز جشن موسیقی را داشته باشیم.

مدیرعامل خانه موسیقی ادامه داد: معاونت فرهنگی هنری اجتماعی تهران و مدیرکل فرهنگی آقای دکتر اشرفی زحمات زیادی برای برگزاری جشن کشیدند که از آنها ممنونم.

نوربخش افزود: در دوره مدیریت دکتر حناچی از همیشه امیدوارتریم و انشالله نگاه فرهنگی در شهر تهران ساری و جاری باشد و ما نیز اعلام آمادگی می‌کنیم تا با همه توانمان در خدمت شهرداری و شهروندان باشیم.

وی در ادامه گفت: خانه موسیقی به زودی درباره موسیقی و روند موسیقی بیانیه‌ای خواهد داشت اما می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و بگویم امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است که در همه رسانه‌ها به آن پرداخته شده است. طی این سالها صحبت‌های زیادی درباره موسیقی شده و لازم نیست که بگویم نقش موسیقی در انقلاب و پیروزی انقلاب چه بوده است و چقدر در دفاع مقدس نقش داشته است. واقعیت این است که موسیقیدان‌ها همواره خدمتگزار بوده‌اند و حال نوبت و مسئولین است ثابت کنند که آیا به این قشر خدوم و زحمتکش توجه دارند یا خیر؟ آیا موسیقی که هنریی متعالی است، جایگاه خودش را دارد؟

نوربخش با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت موسیقیدانان کشور، بانوان هستند، اذعان داشت: در این میان مسائلی وجود دارد که باعث می‌شود برخی سوال کنند آیا نوازندگان زن می‌توانند روی صحنه بروند. البته در برخی از استان‌های کشور بانوان حق روی صحنه رفتن ندارند. در این میان برخی قانون‌ مدار و برخی قانون‌شکن هستند اما اینان نباید باعث شوند که این روند به هم بریزد. قوانینی وجود دارد و همه تکالیفشان را می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه باید به عدم وجود قانون کپی رایت در کشور رسیدگی شود، گفت: رسیدگی به وضعیت موجود همدلی می‌خواهد. برخی نهادها معتقدند که بین اهالی موسیقی اجماعی وجود ندارد و متاسفانه گاهی نیز درست می‌گویند. البته من زنگ خطر را از مدت‌ها قبل به صدا درآورده‌ام. موسیقی ایرانی دچار نزدیک شدن به احتضار است و این زنگ خطری برای همه ماست، زیرا این میراث گرانقدر نباید از دست برود و مردم نباید با این میراث بیگانه به شوند.

در ادامه؛ با پخش کلیپی از هنرمندان  درگذشته بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ از آنها تجلیل معنوی شد. سپس دو نفر از استعدادهای جوان برگزیده در جشنواره موسیقی جوان به اجرای تکنوازی پرداختند. سپس گروه‌های سازینه، سایه ارغوان،  گروه کر تهران به اجرای برنامه پرداختند و پس از آن نیز تعدادی از  پیشکسوتان عرصه موسیقی مورد تقدیر قرار گرفتند.

در ادامه مراسم، برگزیدگان بخش‌های نوزدهمین جشن خانه موسیقی  معرفی شدند که ترتیب آنها به قرار زیر است:

 برگزیدگان بخش پژوهش

در این بخش ۲۵۰ عنوان کتاب به دبیرخانه ارسال شده بود که هیات داوران متشکل از هومان اسعدی، آروین صداقت‌کیش و محمدرضا فیاض اسامی آثاربرگزیده را به شرح زیر اعلام کرد:

کتاب «ساختار ملودی در موسیقی ایرانی» تالیف محمدرضا آزاده‌فر به عنوان کتاب برگزیده بخش پژوهش معرفی شد.

کتاب «گوشه» تالیف ارشد طهماسبی و کتاب «کوک در سازهای زهی» تالیف ایمان فخر نیز شایسته تقدیر معرفی شدند.

در این بخش هیات داوران از تلاش‌های استاد پیشکسوت موسیقی دستگاهی مجید کیانی که حاصل چند دهه کندوکاو خود را در کتاب شناخت هنر موسیقی یکجا گردآوری کرد، قدردانی کرد. همچنین کتاب «شعر یا موسیقی؟» تالیف استاد پیشکوست موسیقی دستگاهی مهدی آذرسینا حاوی رهیافت‌هایی برای تلفیق شعر و موسیقی شایسته قدردانی معرفی شد.

برگزیدگان بخش ترجمه

در این بخش تعداد ۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود  که در نهایت اسامی برگزیدگان به شرح زیر اعلام شد:

کتاب «تاریخ موسیقی غرب» ترجمه کامران غبرایی به‌عنوان کتاب برگزیده بخش ترجمه و کتاب «انسان شناسی موسیقی» ترجمه مریم قرسو و کتاب «فرهنگ موسیقی هاروارد» ترجمه عادل شاهنده شایسته تقدیر در بخش ترجمه معرفی شد.

ضمنا هیات داوران از کوشش‌های حسین یاسینی مترجم جامعه موسیقی برای بازبینی و روز آمد کردن ترجمه براساس ویراست جدید کتاب «درک و دریافت موسیقی» قدردانی کرد.

برگزیدگان بخش آموزش

در این بخش تعداد ۲۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که هیات داوران اسامی زیر را به عنوان نفرات برگزیده معرفی کردند:

کتاب «۶۰ چهار مضراب برای تار» تالیف علی کاظمی به عنوان کتاب برگزیده بخش آموزش معرفی شد و کتاب «تصنیف‌های فرامرز پایور» تالیف رامتین نظری جو و کتاب «مجموعه آثار غلامحسین بیگجه خانی» تالیف محمد عبدلی نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

هیات داوران در این بخش از تلاش‌های مینا افتاده در ایجاد انگیزه و سوق دادن جوانان به فعالیت‌های پژوهشی و کتاب «سلفژ موسیقی ایرانی» تالیف نستوه رمضانی قدردانی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز