خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

میانکاله با ما می ماند/ دومین جشنواره میانکاله بهشهر برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۲۰۱

دومین جشنواره میانکاله بهشهر امروز 27 دی ماه در حالی همراه با سوز و سرما و باد در شبه جزیره میانکاله و با حضور مردم، مسئولان و سمن های دوستدار طبیعت برگزار شد؛ که مهمترین دغدغه شرکت کنندگان رفع معضلات دامن گیر میانکاله و ماندگاری این زیستگاه بود.

به گزارش ایلنا، تالاب میانکاله بعنوان اولین تالاب بین‌المللی ثبت شده در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر که برابر آمارهای رسمی زیستگاه حدود 200 گونه پرنده مهاجر زمستان و تابستان گذران است؛ این روزها حال خوشی ندارد و خشکی ها، کمبود آب و نبود بارش های فراوان، موجب بروز مشکلات متعدد برای این تالاب جهانی شده است.

در شرایطی که تالاب میانکاله به عنوان تالاب بین المللی سالانه زیستگاه حدود 200 گونه پرنده مهاجر زمستان و تابستان گذران است؛ فراهم کردن شرایط برای ماندگاری این تعداد از گونه های گرندگان مختلف زمستان و تابستان گذران و جلوگیری از کاهش گونه ها از وظایف مهمی است که می توان با کمک مسئولان، کارشناسان و سمن های زیست محیطی و فرهنگ سازی مناسب انجام داد.

خشکی تالاب و مهاجرت پرندگان از جمله دغدغه های این سال های دوستداران طبیعت، تالاب میانکاله و محیط زیست است و همین امر موجب شد تا در همایش روز میانکاله نمایندگان سمن های مردم نهاد در خصوص دغدغه های زیست محیطی منطقه و استان بیشتر سخن بگویند.

تخریب آب، خاک و جنگل های مازندران، نتیجه توسعه تهاجمی و نامتوازن یکی از اعضای تشکل های مردم نهاد استان مازندران در همایش روز میانکاله در جوار تالاب میانکاله با اشاره به دغدغه های مختلف زیست محیطی در استان مازندران گفت: انچه بنام توسعه در 50 سال اخیر اتفاق افتاده است موجب از بین رفتن محیط زیست در ایران شه است.

مسعود مولانا اظهار کرد: طرح تنفس جنگل از جمله طرح های مهم برای توسعه در بخش جنگل و نجات جنگل های هیرکانی است که متاسفانه در لابه لای تخصیص بودجه ها و اعتبارات مانده است و نبود اعتبارات موجب اجرایی نشدن درست و به موقع ان می شود.  

وی با بیان اینکه عناصر چهارگانه اب، خاک،هوا و آتش از عناصر مورد نیاز برای محیط زیست و انسان است؛ افزود: تخریب آب، خاک و جنگل های مازندران نتیجه توسعه تهاجمی و نامتوازن در این استان است.

مولاناهمچنین در مورد انتقال اب خزر به سمنان  گفت: مخالف انتقال آب خزر به سمنان هستیم چرا که این انتقال آب فایده ای برای انان ندارد و نجات سمنان در گرو صرفه جویی در آب کشاورزی است.

وی افزود: آنچه امروز در بخش های مختلف مغفول مانده است؛ فرهنگ سازی و صرفه جویی مناسب است که باید با کمک هم برای این امر تلاش کنیم و در رابطه با انتقال آب خزر به سمنان به راحتی می توان با صرفه جویی 10 درصدی در مصرف آب کشاورزی، به اب مطمئن و مناسب آب شرب در سمنان رسید.

گردشگری کنترل نشده در میانکاله، مهمترین معضل منطقه است

دبیر سمن های منابع طبیعی و زیست محیطی استان مازندران هم با اعلام اینکه گردشگری کنترل نشده در میانکاله، مهمترین معضل منطقه است؛ خاطر نشان کرد: باید مدیریت مناسب در این بخش اعمال و از ورود کنترل نشده گردشگران به میانکاله به عنوان یک معضل جلوگیری شود.

داریوش عبادی همچنین با اشاره به آتش سوزی های متعدد در منطقه گفت: وجود یک دستگاه هلی کوپتر برای اطفای حریق در این منطقه وسیع زیست محیطی و همچنین جنگل های هیرکانی منطقه از نیازهای مهمی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی افزود: امروز وضعیت میانکاله وضعیت خوب و مناسبی نیست و باید امن کردن این منطقه تلاش شود.

شهردار رستمکلا هم در سخنانی با اشاره به ظرفیت های بکر شبه جزیره و تالاب بین المللی میانکاله اظهار کرد: باید از این ظرفیت ها و داشته ها بدرستی بهره برداری و برای آیندگان حفظ کنیم.

سیدعلی برهانی گفت: میانکاله برای ما ارزشمند است و باید قدر این داشته های باارزش را بدانیم و برای ماندگاری بیشتر آن تلاش کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز