خبرگزاری کار ایران

«شهر و جنسیت» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۳۵۵

هلن جارویس و همکاران او در کتاب شهر و جنسیت کوشیده‌اند به ترکیب نظام‌مند دو حوزه مطالعات شهری و مطالعات جنسیتی که بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند، بپردازند. کتاب می‌کوشد تا رابطه متقابل شهر و جنسیت را در حوزه‌های مختلف نشان دهد.

به گزارش ایلنا، شهرها مراکز اصلی تولید، مصرف و بازتولید هنجارها و هویت‌های مبتنی بر جنسیت هستند. در عین حال خود شهرها توسط تجسم جنسیتی و واقعیت اجتماعی فعالیت روزمره (در خانه، ملاءعام و مسافرت) شکل می‌گیرند. این رابطه متقابل هنوز در انبوه کتاب‌های مربوط به شهرها، سیاست‌های اجتماعی شهری و توسعه شهری به‌طور گسترده توسط نویسندگان بیان نشده است. دلیل این امر این‌ست که مفاهیم شهری، «جنسیت»، «مادی» و «اجتماعی» معمولاً به صورت حوزه‌های مطالعاتی جدا از هم در نظر گرفته می‌شوند. بیشتر کتاب‌های مقدماتی در زمینه مطالعات شهری، اکنون تمایز جنسیتی را در حوزه‌های مختلفی نظیر مسکن، حمل‌ونقل، اشتغال و مسئولیت‌های مربوط به مراقبت به رسمیت می‌شناسند، ولی ترکیب نظام‌مند مطالعات شهری و مطالعات جنسیتی به عنوان حوزه‌های تاثیرگذار بر یکدیگر، مدت‌هاست که مورد غفلت واقع شده است.

هلن جارویس و همکاران او در کتاب شهر و جنسیت کوشیده‌اند به ترکیب نظام‌مند دو حوزه مطالعات شهری و مطالعات جنسیتی که بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند، بپردازند. کتاب می‌کوشد تا رابطه متقابل شهر و جنسیت را در حوزه‌های مختلف نشان دهد. بدین منظور نویسندگان سعی کرده‌اند تا با استفاده از مفاهیم ترکیبی، شیوه نگرش نوینی به پدیده‌های اجتماعی در فضای شهری را مطرح کنند و مهارت‌های مربوط به تفکر بازتابی را در خواننده توسعه دهند. هدف این است که این کتاب در قفسه کتابخانه در بخش تلفیقی جای گیرد و این دو حوزه را که گاهی اوقات متخاصم به نظر می‌رسند، وارد گفتمان سازنده کند.

کتاب «شهر و جنسیت» نوشته هلن جارویس، پاولا کانتور و جاناتان کلاک، ترجمه محمود شارع‌پور با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه (چاپ نخست ۱۳۹۷) و با قیمت سی‌هزار تومان توسط نشر علمی‌وفرهنگی منتشر شده است.

کتاب مذکور مشتمل بر سه بخش و ده فصل (۵۷۵ صفحه) به شرح ذیل می‌باشد:

فصل اول: از دو راهی‌ها به فصل مشترک

فصل دوم: روندهای تاریخی در شهرها و مطالعات شهری

فصل سوم: روندها در تغییرات ساختار شهری، جنسیت و نظریه فمنیستی

فصل چهارم: مقیاس، قدرت و به هم وابستگی - بخش دوم: جنسیت و محیط مصنوع

فصل پنجم: زیرساخت و زندگی روزمره

فصل ششم: مهاجرت، جابجایی و تحرک

فصل هفتم: خانه ها، مشاغل، اجتماعات و شبکه ها - بخش سوم: بازنمایی و تنظیم

فصل هشتم: برنامه ریزی و رفاه اجتماعی

فصل نهم: فقر شهری، معیشت و آسیب پذیری

فصل دهم: شهر و جنسیت؛ سیاست در عمل

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز