خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری:

برنامه جامع مدیریت تالاب گندمان از سال آینده اجرا می شود

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۵۰۹

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب بین المللی گندمان، از سال آینده اجرا می‌شود.

به گزارش ایلنا، شهرام احمدی با بیان تهیه و تدوین پیش‌نویس اولیه برنامه جامع مدیریت زیست‌بوم تالاب بین‌المللی گندمان گفت: این برنامه از اوایل سال ۹۸ و پس از تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان اجرا می‌شود.
 
وی افزود: در این طرح، ضمن شناسایی چالش‌ها، آسیب‎ها، تهدیدات و مشکلات تالاب، تحلیل ذینفعان و بهره برداران هم بررسی و لحاظ شده است.
 
احمدی، بهره برداری اصولی و خردمندانه برای دستیابی به توسعه و حفاظت پایدار و جامع، و حفظ اکوسیستم غنی تالابی با مشارکت مردم و بویژه ساکنان حاشیه تالاب و دستگاه‌های اجرایی را از رویکرد‌ها و اهداف اصلی این طرح بیان کرد.
 
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای احیای تالاب گندمان به عنوان به عنوان یک سرمایه ارزشمند زیست محیطی افزود: تقویت منابع آبی و زیرزمینی، جلوگیری از ایجاد کانون ریز گرد و غبار محلی، افزایش تبادلات فکری و فرهنگی با ورود گردشگر، فراهم شدن سایت پرنده نگری، و مشاهده گونه‌های گیاهی جدید از نتایج احیای این اقدامات است.
 
احمدی یادآور شد: سال گذشته نیز طرح مدیریت تالاب بین المللی چغاخور در استان تهیه و تدوین شد.
 
به گفته وی؛ اجرای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، بمنظور بسط و گسترش مدیریت جامع زیست بومی در اکوسیستم‌های تالابی، از سال ۲۰۰۵ و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) و برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) آغاز شده است.
 
تالاب بین المللی گندمان با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

این تالاب از ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهم‎ترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‎گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ ۱۳۵۲» به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز