خبرگزاری کار ایران

مدیر موسسه توسعه روستایی وزارت کشاورزی:

تغییر اقلیم برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر یک فرصت است

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۲۰۷

توسعه انرژی های پاک می تواند در پکیج توسعه روستایی موثر واقع شود چرا که به نظر می رسد تامین برق مورد نیاز 20 میلیون جمعیت روستایی و حتی سکونت گاه های عشایری از طریق توسعه انرژی های تجدید پذیر، راهکاری کارامد و مناسب با فضا و بستر آن مناطق بوده و از نظر عدم آسیب رسانی زیست محیطی نیز بسیار قابل توجه خواهد بود.

به گزارش ایلنا، محسن رفعتی، مدیر موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وابسته به وزارت کشاورزی در نشست تخصصی آب و انرژی‌های تجدید پذیر گفت: بنده اساسا طرفدار توسعه انرژی‌های پاک هستم و در این راستا از 10 سال گذشته تا کنون عضو کمیته ملی توسعه پایدار هستم. در حال حاضر نیز تغییر اقلیم فرصت و بستری مناسب را برای تولید انرژی پاک فراهم آورده است، چراکه با وجود تغییر اقلیم میزان نزولات جوی کاهش پیدا کرده است و یا میزان بارش برف به باران تغییر پیدا کرده است، اما میزان ساعات آفتابی بیشتر شده و فرصت و بستری را فراهم آورده است که می‌توان از آن به منظور تولید هرچه بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی بهره برد.

وی اظهار کرد: ما همواره حامی تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر در کشور هستیم اما رسالت اصلی ما تامین امنیت غذایی، خودکفایی و توسعه کشاورزی در کشور است و در خصوص مساله کم آبی نیز، راهکار ما استقاده و جایگزینی روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین است که تا حد توان در این راستا تلاش می‌کنیم و با انتقال کشاورزی از فضای باز به گلخانه و آبیاری‌های نوین و قطره‌ای در تلاش هستیم تا این مساله را پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه بر طبق آمار وزارت نیرو، کشاورزی 93 درصد از آب کشور را مورد استفاده قرار می‌دهد، بیان کرد:  طبق آمار در دنیا، 70 درصد آب به کشاوزی اختصاص یافته است. آمار مصرف 93% آب کشور در کشاورزی مبنای صحیحی ندارد. ما در کشور 763 هزار چاه داریم که 380 هزار مورد آن غیر مجاز است، حال سوال ما این است که وقتی نمی‌توانیم میزان برداشت آب را اندازه بگیریم چگونه می‌توانیم برای مصرف آب کشاورزی درصد تعیین کنیم.

مدیر گروه پژوهشی اقتصاد منابع و تولید افزود: توسعه انرژی‌های پاک می‌تواند در پکیج توسعه روستایی موثر واقع شود چرا که به نظر می‌رسد تامین برق مورد نیاز 20 میلیون جمعیت روستایی و حتی سکونت گاه‌های عشایری از طریق توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، راهکاری کارآمد و مناسب با فضا و بستر آن مناطق بوده و از نظر عدم آسیب رسانی زیست محیطی نیز بسیار قابل توجه خواهد بود.اما اختصاص 18 و نیم میلیون هکتار زمین کشاورزی برای نصب پنل‌های خورشیدی و یا توربین‌های بادی بیش از ظرفیت تولیدی کشور بوده و راهکاری منطقی نیست، چرا که اگر وارد دوره ترسالی شویم بازگردانی دوباره این زمین‌ها به کشاورزی هزینه‌های بالایی به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به واژه Agriculture  که معادل کلمه کشاورزی است گفت: همان طور که از نام این واژه مشخص است کشاورزی یک فرهنگ و شیوه زندگی است (culture به معنی فرهنگ) و از این رو حذف آن عملا غیر ممکن است، چرا که کشاورزی تنها در گرو آب نیست بلکه نوع خاک، درجه جغرافیایی و تنوع اقلیمی و مواردی از این دست نیز در توسعه کشاورزی تاثیر گذار و با اهمیت است و با توجه به اولویت امنیت غذایی و کاهش گرسنگی در سراسر دنیا،  تغییر کاربری زمین های کشاورزی به بستر فعال سازی انرژی‌های تجدید پذیر مناسب نیست. اما اگر با همکاری هم به شناسایی دقیق زمین‌ها پرداخته شود می‌توان زمینی را که کارایی خود را از دست داده است و به شکل کامل بلا استفاده شده است را به این امر اختصاص دهیم.

وی خاطر نشان کرد: ما همواره حامی تولید انرژی‌های پاک هستیم و  معتقدیم در حالی که 25 درصد انرژی در سراسر دنیا از طریق توسعه تجدید پذیرها تامین می‌شود، چرا جایگاه ایران باید در تولید و گسترش این نوع انرژی از بهره پایینی برخوردار باشد، بنابراین نیازمند آینده نگری بیشتر و سنجش صحیح و اصولی در این راستا هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز