خبرگزاری کار ایران

کدام استان‌ها دارای بیشترین دشت‌ ممنوعه هستند؟

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۸۳۴

تداوم خشکسالی‌ها، افت بارندگی‌ها و تخلیه روزافزون منابع آب زیرزمینی موجب شده تا از میان 609 دشت کشور، 404 دشت کشور در شرایط بحرانی به سرببرند و استان‌های فارس، کرمان، خراسان‌رضوی، اصفهان و خراسان‌جنوبی در صدر مناطق دارای بیشترین تعداد دشت ممنوعه قرار بگیرند.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، ایران در طی یک دهه اخیر به صورت مداوم بارندگی‌های کمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده و نزولات جوی روند نزولی به خود گرفته است که این شرایط در کنار افزایش چشمگیر برداشت‌ها و استفاده از آبخوان‌های زیرزمینی موجب شده کشور ما با کاهش محسوس منابع آبی زیرزمینی مواجه شود.

تداوم خشکسالی‌ها، افت بارندگی‌ها و فشار هر چه بیشتر به سفره‌های زیرزمینی به عنوان منابع استراتژیک آب کشور باعث شده تا از ابتدای سال تاکنون 23 دشت نیز به جمع دشت‌های ممنوعه کشور افزوده شود و هرگونه توسعه بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی در دشت‌های یاد شده ممنوع است.

بر اساس ارزیابی صورت گرفته، استان‌های فارس با حدود 90 دشت، کرمان با 37 دشت، خراسان‌رضوی با 33 دشت، اصفهان با 26 دشت و خراسان‌جنوبی با 25 دشت در صدر استان‌های دارای بیشترین دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر برداشت از چاه‌های غیرمجاز به حدود 7.8 میلیارد مترمکعب رسیده است و نگاهی به روند افزایش دشت‌های ممنوعه در کشور نشان می‌دهد که از ابتدای دهه 80 تاکنون تعداد دشت‌های ممنوعه در ایران حدودا دو برابر شده است.

همچنین ادامه فشار به منابع زیرزمینی موجب شده است تا کسری تجمعی آبخوان‌های زیرزمینی کشور به 130 میلیارد مترمکعب برسد که حدود 106 میلیارد مترمکعب از این کسری در طی 20 سال اخیر اتفاق افتاده است و هر ساله نیز رقمی در حدود 6 میلیارد مترمکعب به کسری مخازن زیرزمینی کشور اضافه می‌شود.

در این بین استان‌های خراسان رضوی با یک میلیارد و 85 میلیون مترمکعب، کرمان با 813 میلیون مترمکعب، فارس با 551 میلیون مترمکعب، قزوین با 333 میلیون مترمکعب و اصفهان با 320 میلیون مترمکعب درصدر استان‌های دارای بیشترین میزان کسری مخزن آبخوان‌های زیرزمینی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز