خبرگزاری کار ایران

لزوم عزم بین‌المللی برای برخورد با قاچاق مواد مخدر

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۳۷۸

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا بر لزوم عزم بین المللی برای برخورد با قاچاق مواد مخدر تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، سردار محمدمسعود زاهدیان اظهار داشت: قاچاق مواد مخدر ابعاد مختلفی دارد و از بعد اقتصادی"درآمدزایی" چشم‌گیری دارد؛ ما در نقطه‌ای قرار داریم که بزرگترین قطب تولید مواد مخدر (افغانستان) در همسایگی مان قرار دارد و هر روز وضعیت تولید مواد مخدر در افغانستان پیچیده‌تر و بیشتر می‌شود و باید گفت که ما قربانی مصرف سایر مناطق جهان شده‌ایم.

 وی افزود: برابر اعلام سازمان ملل، ۶۰ میلیارد دلار ارزش مادی خرید و فروش مواد مخدر تولیدی در کشور افغانستان است که تنها ۶ میلیارد دلار آن به دست کشاورزان افغان می رسد و مابقی آن، هزینه و درآمدهای کلانی است که شبکه های قاچاق کسب می  کنند، به طوری که یک کیلوگرم تریاک وقتی به مصرف‌کننده‌اش در غرب می‌رسد، ارزش چند صد برابری پیدا می‌کند و این ارزش افزوده و گردش مالی آن، در بانک‌های غربی صورت می‌گیرد.

سردار زاهدیان بر لزوم عزم  بین المللی  برای برخورد با درآمد حاصل از قاچاق مواد مخدر تاکید کرد و گفت:درآمدهای نامشروع قاچاقچیان در نقاط مصرف که غالبا کشورهای ارورپایی است، تغییر ماهیت می دهد و در موسسات بانکی و مالی کشورهای اروپایی گردش دارد، یکی از آفات موادمخدر اتلاف سرمایه های مادی و معنوی است و سرمایه هایی که باید در راستای توسعه و ارتقای زندگی خانواده ها  متمرکز شود، دود و تباه می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به عزم جدی پلیس برای  مبارزه با مواد مخدر و هزینه کردهای کلان در این فرایند، تصریح کرد:در راستای مبارزه با مواد مخدر، هزینه های زیادی چون انسداد مرزها با هزینه بری میلیاردی و یا نگهداری تاسیسات، امکانات الکترونیکی و الکترواپتیکی در فرایند مقابله و ...  به نیروی انتظامی تحمیل می شود، از سوی دیگر، برای جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر، برخورد با خرده فروشان و قاچاقچیان  و ...  نیز به  برنامه ریزی و  اعتبارات زیادی  نیاز است.

این مقام ارشد انتظامی عنوان کرد: از سوی دیگر، برای درمان فردی که در جامعه دچار عارضه اعتیاد است، هزینه های زیادی به کشور تحمیل می شود؛ معتاد متجاهری که به مراکز درمانی برای ترک اعتیاد اعزام می شود، ماهیانه هزینه ای بالغ بر ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به کشور تحمیل می کند  و معمولا این درمان پایدار نیست و این هزینه ها نیز متاسفانه از بین می رود.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا مطرح کرد: از طرفی، افراد معتاد به دلیل مصرف مواد مخدر به بیماری های لاعلاجی همچون ایدز، هپاتیت، بیماری های عفونی، تنفسی، قلبی و ...  مبتلا می شوند و بخشی از توان و وقت  جامعه پزشکی و خدمات اجتماعی، صرف درمان معتادان می شود در صورتی که باید این وقت و توان  برای ارتقای سلامت جامعه متمرکز  شود.

سردار زاهدیان در پایان با تاکید بر عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر، گفت: تقدیم  ۳ هزار و ۷۵۶ شهید و بیش از ۱۲  هزار جانباز در این راه نشان دهنده تلاش ما در مسیر مبارزه با مواد مخدر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز