خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

برنامه‌ریزی برای آموزش هوش مصنوعى به دو میلیون دانش‌آموز و صد هزار معلم

برنامه‌ریزی برای آموزش هوش مصنوعى به دو میلیون دانش‌آموز و صد هزار معلم
کد خبر : ۱۶۴۰۲۸۲

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ریزی برای آموزش هوش مصنوعى به دو میلیون دانش‌آموز در دوره اول متوسطه و صد هزار معلم را داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش صبح دوشنبه ٢٩ اردیبهشت ماه در نشست خبرى هوش مصنوعى و توسعه علوم و فناورى هاى نوین در آموزش و پرورش اظهار داشت: سه تکلیف در بخش آموزش و پژوهش در «سند ملی هوش مصنوعی» برای وزارت آموزش‌ و پرورش در نظر گرفته شده است. این تکالیف شامل اصلاح نظام آموزشی کشور در بخش مربوط به آموزش و پژوهش است و باید به نحوی صورت گیرد که بتواند این رقابت نابرابر را بین هوش مصنوعى و انسان را به حداقل برساند. همچنین تدوین محتوا و برنامه‌های ویژه برای دانش‌آموزان و حمایت در راه‌اندازی رشته‌هایی در حوزه‌های مرتبط با بازار کار.

 وى در ادامه با اشاره به اهمیت یادگیرى موضوع امنیت سایبرى توسط دانش آموزان گفت: بحث امنیت سایبری که همه دانش‌آموزان بتوانند در نظام تعلیم و تربیت سایبری آموزش ببینند نیز اهمیت دارد؛ یاد بگیرند اطلاعات خود را به‌نوعی هم محافظت کنند.

او با بیان برنامه هایى در حوزه نرم افزار و شبکه افزود: ما دبیرخانه هوش مصنوعی در دوره اول متوسطه را در سال گذشته در خوزستان و امسال در شهر تهران راه‌اندازی کردیم. کتاب‌های درسی در حوزه فناوری و در حوزه کدنویسی را اکنون داریم. بیش از ۱۲۰ جلسه در بخش استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای ۱۲ درس با ۱۸ شرکت دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است.

آذرکیش با اشاره به آموزش هوش مصنوعى براى دانش آموزان و معلمان افزود: اکنون نیز برنامه‌ریزی برای آموزش هوش مصنوعى به دو میلیون دانش‌آموز در دوره اول متوسطه و صد هزار معلم را داریم. به طور کلى سه میلیون و ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در متوسطه اول داریم و ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در مجموع در دوره متوسطه شامل متوسطه اول و دوم است. اگرچه این برنامه قابلیت توسعه دارد.

او بیان کرد: در حوزه پژوهش‌سراها در حوزه هوش مصنوعی، نیز «قطب کشوری رباتیک و هوش مصنوعی» را در استان اصفهان با هدف توانمندسازی دبیران پژوهش‌سرا در دو نقش اصلی در آموزش هوش مصنوعی راه‌اندازی کردیم؛ یکی نقش کاربر و دیگری نقش توسعه‌دهنده که آشنایی با ابزارها و کاربردهای هوش مصنوعی و طراحی و توسعه مدل‌های هوش مصنوعی را شامل می‌شود.

آذر کیش عنوان کرد: حدود ۴۰ وبینار کشوری و ۳۲۰ وبینار استانی برای آموزش مفاهیم پایه هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و کاربردهای آن انجام شده است. بیش از ۸۲۸ هزار دانش‌آموز در دوره‌های مختلف تحصیلی (ابتدایی و متوسطه) به‌صورت حضوری و بیش از ۴۴٬۹۴۶ دانش‌آموز نیز به‌صورت غیرحضوری این آموزش‌ها را دریافت کرده‌اند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: آموزش عملی در حوزه خودروهای کوچک و سازه‌های مکاترونیکی با رویکرد استفاده از هوش مصنوعی، به‌منظور تقویت مهارت‌های ترکیبی، برنامه‌نویسی الکترونیک، مکانیک و تحلیل داده در میان دانش‌آموزان داشته‌ایم. مسابقات کشورى رباتیک با هوش مصنوعی نیز در قالب جشنواره علمی پژوهشی سرا با مشارکت ۳۸٬۳۸۹ اثر توسط دانش‌آموزان منتخب کشور و داوری توسط اساتید دانشگاه و متخصصان هوش مصنوعی انجام شده است. این اقدامات همه در راستای این است که ما «نسلی فناور، خلاق و آگاه به تحولات فناوری» را تقویت کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز