خبرگزاری کار ایران

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها:

آتش‌سوزی ۹۰ درصد از جنگل‌ها عامل انسانی دارد

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۷۴۵

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها گفت: ۹۰ درصد آتش‌سوزی جنگل ها در کشور عامل انسانی دارد که ممکن است به صورت عمدی یا غیر عمدی رخ داده باشد.

به گزارش ایلنا، مسعود منصوری در جمع خبرنگاران گفت: برپایی اجاق برای درست کردن غذا و یا انداختن ته سیگار عامل بسیاری از آتش سوزی هاست و البته در این میان عده ای نیز برای تصرف اراضی اقدام به آتش زدن بخشی از جنگل ها کرده اند.

منصوری افزود: هرچند با همکاری و مشارکت مردم و تدابیر اندیشیده شده، آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور طی یک سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به کاهش مساحت جنگل‌های کشور گفت: غیر از آتش‌سوزی و قطع درختان، طی سال‌های گذشته خشکیدگی و عوامل محیطی نیز بسیاری از عرصه‌های جنگلی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

 منصوری تاکید کرد: کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی، گرمای شدید و تغییر اقلیم در برخی مناطق و ورود آفت های جدید به کشور موجب شده است تا برخی عرصه های جنگلی دچار مشکل و خشک شوند.

وی در ادامه با اشاره به قطع غیرمجاز درختان در جنگل ها بیان کرد: این اقدام توسط چند گروه و با اهداف مختلفی انجام می شود از جمله تامین سوخت، استفاده از چوب در صنایع دیگر، تهیه زغال و .. که از نظر ما غیر قانونی است و با متخلفان برخورد می شود.

 معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: برای حفاظت از جنگل ها طرح اجازه برداشت چوب از جنگل‌های شمال کشور نیز به پایان رسیده است و دیگر هیچ فردی اجازه قطع درخت در این جنگل ها را ندارد.

منصوری گفت: به منظور تامین سوخت مورد نیاز مردم در مناطقی که به گاز یا نفت دسترسی ندارند، طرح نصب آبگرمکن‌های خورشیدی در دستورکار قرار دارد تا از قطع درختان برای ایجاد گرما جلوگیری شود که بخشی از هزینه ها به صورت یارانه ای توسط دولت تامین و بخشی را نیز خود روستائیان پرداخت می کنند.

وی بیان کرد: در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار نیاز به جایگزینی سوخت دارند تا از چوب استفاده نشود که تاکنون برای ۵۰۰ هزار خانوار این جایگزینی انجام شده است.

به گفته این مسئول، امسال نیز با همکاری وزارت دفاع تلاش می‌شود ۱۳ هزار خانوار را تحت پوشش قرار بگیرند و آبگرمکن های خورشیدی برای آنها نصب شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز