خبرگزاری کار ایران

زنگنه:

پاکستانی‌ها برای دریافت گاز ایران جواب درستی نمی‌دهند/ تامین مالی مهمترین چالش 4 سال آینده وزارت نفت

asdasd
کد خبر : ۵۲۶۳۱۰

وزیر نفت رئوس برنامه‎های وزارت نفت در دولت دوازدهم را اعلام کرد.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه از حسن اعتماد دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قدردانی و ابراز امیدواری کرد که شایسته این اعتماد باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که نخستین دستور کار وزارت نفت در دولت دوازدهم چه خواهد بود، عنوان کرد: برنامه‎های کلی را به مجلس شورای اسلامی ارائه داده‎ام و در گام نخست، این برنامه‎ها در قالب برنامه‎های کوتاه مدت و ضربتی و برنامه‎های بلندمدت طبقه‎بندی و پیگیری خواهد شد.

زنگنه با بیان این‎که رئوس برنامه‎ها مشخص است و باید زمانبدی عملیاتی آنها نیز مشخص شود، ادامه داد: رئیس جمهوری، مردم و نمایندگان ملت مطالباتی دارند و باید با زمانبندی درست برنامه‎ها، پاسخگوی این مطالبات باشیم.

وی پیگیری امضای قراردادهای جدید نفتی را با هدف جذب سرمایه خارجی به منظور توسعه میدان‎های مشترک و افزایش ضریب بازیافت مخازن، مهمترین اولویت وزارت نفت خواند و افزود: اگر به افزایش ضریب بازیافت توجه نکنیم، بسیاری از ذخایرمان را از دست می‎دهیم و تولیدمان به وضعی بحرانی دچار خواهد شد.

به گفته وزیر نفت، برای توسعه میدان‎های جدید و افزایش ضریب بازیافت در میدان‎های در حال بهره‎برداری، به سرمایه و فناوری نیاز داریم و تولید صیانتی نیز با افزایش ضریب بازیافت محقق می‎شود.

زنگنه با بیان این‎که هم‎اکنون میانگین ضریب بازیافت مخازن نفتی کشور کمتر از ۳۰ درصد است، گفت: این میزان ضریب بازیافت به این معناست که اگر حدود ۷۰۰ میلیارد بشکه نفت در اختیار داشته باشیم، تنها حدود ۲۰۰ میلیارد بشکه آن قابل استحصال است.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت دوازدهم برای افزایش ضریب بازیافت نفت چه خواهد بود، عنوان کرد: قانون، افزایش سالانه یک درصدی در ضریب بازیافت را اعلام کرده که البته کار دشواری است.

وزیر نفت گفت: نخستین کار ما این است، مذاکراتی که هم اکنون با برخی شرکت‎ها برای توسعه میدان‌ها داریم پیش ببریم تا در وهله نخست، مذاکرات فنی طی چند ماه آینده به سرانجام برسد و در مرحله بعد، مذاکرات مالی، حقوقی و قراردادی نیز نهایی شود.

زنگنه از میدن‎های آب‌تیمور، منصوری، لایه نفتی پارس جنوبی، چنگوله، آذر، آزادگان و یاران به عنوان مهمترین میدان‎هایی نام برد که دراولویت توسعه قرار دارند.

تولید و صادرات گاز

زنگنه اولویت بعدی را افزایش صادرات گاز و شرط تحقق آن را تولید گاز عنوان کرد و گفت: اولویت نخست در این زمینه، تکمیل فرآیند توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی است که ۶ فاز آن نیمه تمام است و باید امسال و سال آینده وارد مدار شوند.

وی به طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که قرارداد آن به تازگی با کنسرسیومی به رهبری توتال فرانسه و مشارکت شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) و پتروپارس ایران، امضا شده است هم اشاره کرد و گفت: با توسعه این فاز و مجموع اقدام‌های پیش رو، می توانیم اهداف خود را در حوزه صادرات گاز محقق کنیم.

زنگنه به پروژه ایران ال ان جی نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه که به دلیل تحریم‌ها رها شده بود، باید احیا شود و باید با تامین منابع مالی، آن را نیز در دستور کار قرار دهیم.

تکمیل گازرسانی، جهش در پتروشیمی و بهسازی پالایشگاه‎ها

زنگنه در ادامه، تکمیل گازرسانی، جهش در صنعت پتروشیمی و بهسازی پالایشگاه‎ها را از دیگر برنامه‎های وزارت نفت در دولت دوازدهم خواند و گفت: همانطور که پیش‌تر هم اعلام شده است، از ابتدای فرآیند گازرسانی در کشور تا آغاز به کار دولت یازدهم، ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود و تنها در دولت یازدهم به ۹ هزار روستا گازرسانی شد؛ اکنون نیز گازرسانی به پنج هزار روستا در دستور کار قرار دارد که تحقق آن منتج به پوشش ۹۵ درصدی جمعیت برخوردار از نعمت گاز در کشور می‎شود.

وی افزود: پتروشیمی که جهش نخست آن در سال‎های ۷۶ تا ۸۸ با محوریت دولت رخ داد، این بار باید شاهد جهشی با محوریت بخش خصوصی باشد.

زنگنه احداث یک پایانه نفتی در خلیج فارس را که‌ مورد تاکید رئیس جمهوری محترم بوده است، از دیگر اولویت‎های وزارت نفت در دولت دوازدهم برشمرد.

وزیر نفت کاهش میزان سوزاندن گازهای مشعل را از برنامه‎های جدی خود در چهارسال آینده خواند و افزود: سوختن این گازها در حکم سوزاندن ثروت‎های کشور است که آلایندگی نیز به همراه دارد.

وی با بیان اینکه هم‎اکنون پنج میلیارد دلار طرح در زمینه کاهش سوزاندن گازهای مشعل در دستور کار وزارت نفت است، طرح‌های بیدبلند ۲، ان‎جی‎ال ۳۱۰۰ و ان‎جی‎ال ۳۲۰۰ را از نمونه‎های آن برشمرد.

اجرای قراردادهای نفتی و رونق در مناطق نفتخیز

زنگنه همچنین بر بهبود ساختار نفت، ارتقای کیفیت، افزایش مهارت‎های حرفه‎ای کارکنان صنعت نفت و اشتغال‌زایی تاکید کرد و گفت: ده‎ها میلیارد دلار قراردادی که در صدد اجرای آن هستیم، باید تقاضای خدمات و کالاهای ایرانی را تحریک کرده به طوری‌که بیش از دوسوم پروژه‎ها در داخل کشور انجام شود.

به گفته وی، اجرای این طرح‎ها و پروژه‎ها به رونق و حرکت بیشتر در مناطق نفتخیز مانند خوزستان، بوشهر ، ایلام، کرمانشاه و ... می‌انجامد.

زنگنه به استهلاک بسیاری از تاسیسات صنعت نفت به ویژه در بخش بالادست این صنعت اشاره کرد و افزود: نوسازی و بازسازی تاسیسات هم در برنامه قرار دارد و باید با تامین منابع مالی مورد نیاز، این اقدام به طور جدی دنبال شود.

وی با یادآوری این‎که میدان‎های نفتی باید مطالعه شده و سپس وارد فاز توسعه شوند، گفت: خوشبختانه قانون این اجازه را داده که بخشی از بازپرداخت‎ها از محل تولیدات میدان‎ها صورت گیرد و متکی به بودجه نباشد.

زنگنه با اشاره به صحبت‎های رئیس جمهوری مبنی بر این‎که نفت باید پیشران جذب سرمایه خارجی در کشور باشد، ادامه داد: این خواسته باید تحقق یابد.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره تولید ایران و قطر از میدان گازی پارس جنوبی، با اشاره به این که تولید روزانه ایران و قطر در حال حاضر برابر است، گفت: فکر می کنم ما با سرعت بیشتری نسبت به قطر در حال پیشروی هستیم.

باید برای منافع ملی یکصدا بود

وزیر نفت درباره این که صنعت نفت به چه میزان سرمایه گذاری نیاز دارد، گفت: آنچه در برنامه ششم توسعه کشور آمده و به‌طور رسمی اعلام شده، این است که باید ۲۰۰ میلیارد دلار در بخش بالادستی و پایین دستی صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود که از این میزان باید ۷۰ درصد از منابع خارجی تامین شود.

وی افزود: تلاش می کنیم امسال ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار قرارداد فراهم کنیم، منتهی یک طرف قرارداد ما هستیم و طرف دیگر شرکت‎هایی هستند که می خواهیم با آنها کار کنیم، ضمن این که باید از فضای بین المللی ایجاد شده مراقبت و آن را حفظ کنیم.

زنگنه با بیان این که ما دشمنان سرسختی داریم و برای انجام کارها باید با هم همدل باشیم، تصریح کرد: اگر همه با هم همدل باشیم دشمن خارجی کاری نمی تواند بکند، اما اگر هر کسی به یک سمت برود، به اعتبار ضعف داخلی ما، اثرگذاری دشمن بیشتر می شود. ما باید همدل و یکدل باشیم و منافع ملی برایمان اصل باشد، باید با هم مذاکره کنیم نه مخاصمه.

وزیر نفت ادامه داد: نحوه رفتار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در جلسه‌های بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم سبب شد نسبت به آینده بسیار امیدوار شوم، با این که برخی نمایندگان به‌عنوان مخالف صحبت می کردند اما همه صحبت‎ها با احترام و در چارچوب جامعه مدنی و منافع ملی بود که در این زمینه باید به مجلس تبریک گفت.

وی تاکید کرد: ان‌شاءا.. همه با هم همدل باشیم و برای توسعه و سربلندی ایران تلاش کنیم و این‌گونه نباشد که کسی کاری انجام می‌دهد دیگری بر علیه اش باشد. وقتی صحبت منافع ملی می شود همه با هم یکصدا باشیم.

تشکیل کارگروه برای جذب منابع مالی

وزیر نفت درباره این که آیا قراردادهایی که قرار است امضا شود، در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی خواهد بود، پاسخ داد: بخشی با این مدل قراردادی امضا خواهد شد، بخشی دیگر الزاما نه . اما اولویت نخست برای امضای قراردادهای نفتی، الگوی جدید قراردادهای نفتی است.

زنگنه تصریح کرد: همزمان با اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی، کارگروهی برای جذب منابع مالی تشکیل می‌شود تا از منابع مالی دیگر همچون فاینانس (داخلی وخارجی) و  صندوق توسعه ملی هم استفاده کنیم، اما سعی می کنیم تا آنجا که ممکن است سراغ صندوق توسعه ملی نرویم تا بقیه بخش‎هایی که به منابعش نیاز دارند، از آن استفاده کنند.

وی درباره مذاکره با شرکت‎های خارجی برای حضور در صنعت نفت اظهار کرد: مذاکره با شرکت‎های خارجی به‌طور جدی پیگیری می شود و برخی از آنها برنامه و پیشنهادهای فنی خود را ارائه داده‌اند. من هر هفته (بجز دو هفته اخیر که دائما به مجلس می رفتم) برای پیگیری طرح‌ها جلسه می‌گذاشتم و طرح‎ها را شخصا پیگیری می کردم.

وزیرنفت با اشاره به برخی از تفاهم‌نامه‎هایی که تاکنون امضا شده است، گفت: مذاکرات با شرکت‎های لوک اویل روسیه و پرتامینای اندونزی برای میدان‌های منصوری و آب تیمور، با مرسک دانمارک برای لایه نفتی پارس جنوبی، او ام وی اتریش برای میدان چنگوله، شرکت اویک ایران و گازپروم نفت برای میدان آذر، شرکت تدبیر انرژی برای میدان یاران و کوپال، مارون، وینترسهل آلمان برای میدان سهراب و انی ایتالیا برای میدان دارخوین در حال انجام است.

ضرورت افزایش بازیافت در میدان آزادگان

زنگنه درباره این که تا پایان سال ۹۶ مهمترین اقدام وزارت نفت برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام چه خواهد بود، اظهار کرد: مهمترین برنامه ما در این بخش مربوط به توسعه میدان آزادگان است که هم اکنون از سوی شرکت‎های داخلی در حال اجراست.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان امسال تولید نفت از میدان‌های غرب کارون به بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

وزیر نفت با بیان این که اجرای کار از سوی شرکت‌های داخلی در میدان آزادگان منافاتی با برگزاری مناقصه برای توسعه بلندمدت این میدان ندارد، تصریح کرد: برگزاری مناقصه برای این میدان با هدف افزایش ضریب بازیافت نفت از این میدان صورت می گیرد؛ هم اکنون ضریب بازیافت از این میدان کمتر از ۱۰ درصد است. یعنی ۹۰ درصد ذخایر نفتی که در این میدان داریم از دست می رود .ما باید از روش‎هایی استفاده کنیم که ضریب بازیافت نفت از این میدان که ذخایرش ۳۴ میلیارد بشکه نفت برآورد شده است را بالا ببریم.

پاکستانی‌ها برای دریافت گاز ایران جواب درستی نمی دهند

زنگنه درباره صادرات گاز به پاکستان و عراق توضیح داد: ۲ خط لوله صادرات گاز به عراق داریم که یک خط لوله از نفت شهر و دیگری از بصره وصل می‌شود، صادرات گاز از نفت شهر به عراق (بغداد) طبق قرارداد آغاز شده است و به مرور تا ۳۰ میلیون مترمکعب در روز در فصل گرم می‌رسد.

وی ادامه داد: خط لوله صادرات گاز به بصره هم تا پایان سال راه اندازی می‌شود که ظرفیت انتقال آن نیز روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب است.

زنگنه با بیان این که دریافت پول گاز از سوی عراق با مشکلاتی همراه است، تصریح کرد: بانک‎های ایرانی و عراقی به راحتی به هم وصل نمی شوند، بیشتر بانک‎های عراقی در کنترل آمریکایی هاست که سبب ایجاد برخی مشکلات شده است.

وزیر نفت درباره پروژه خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان هم گفت: واقعیت این است که طرف پاکستانی جواب درستی به ما نمی دهد. یک تا دو روز پیش از برکناری آقای نواز شریف، نخست وزیر پیشین پاکستان، نامه رسمی از طریق مجاری دیپلماتیک به شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت پیشین پاکستان نوشتم و آمادگی ایران را برای صادرات گاز به پاکستان اعلام کردم. ۲ روز بعد خاقان عباسی پس از برکناری نواز شریف، نخست وزیرموقت پاکستان شدند، از این رو نتیجه و سرانجام نامه مشخص نشد.

به گفته زنگنه، مسیر حقوقی این قرارداد هم از سوی شرکت ملی نفت ایران پیگیری خواهد شد. هم اکنون کار  در مرز متوقف مانده است و ما میلیاردها دلار برای این خط لوله احداث شده، هزینه کرده‌ایم؛ طرف پاکستانی در مقطعی اعلام کرد به دلیل تحریم‌ها قادر به احداث خط لوله در خاک پاکستان نیست اما اکنون نزدیک ۲ سال است که تحریمی وجود ندارد، چنین رفتاری در عرف تجارت بین المللی قابل قبول نیست.

ما حاضریم صرفه جویی را بخریم

وزیر نفت درباره بهینه سازی مصرف سوخت در خودروهای فرسوده گفت: ما پارسال برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بار، حمل و نقل مسافر، ناوگان درون شهری، اتوبوس، تاکسی، مترو و قطار پس از گرفتن مجوز از شورای اقتصاد و بر مبنای ماده ۱۲  قانون رفع موانع تولید، قراردادهایی امضا کردیم.

وی میزان تعهد وزارت نفت برای بخش راه آهن را هفت میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: بر اساس قراردادی که در این بخش امضا شد، قرار شد شرکت راه آهن به ازای افزایش هر تن بار یا هر مسافر، مبلغی را از وزارت نفت دریافت کند. در زمینه مترو تهران نیز چنین برنامه‌ای داشتیم که اجرایی نشد که امیدواریم با روی کار آمدن شهردار جدید و دوره جدید شورای شهر تهران، بخش مترو نیز اجرایی شود.

زنگنه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که با پیشنهاد اولیه وزارت نفت از سوی قانونگذار به تصویب رسید را بسیار ماده خوبی عنوان کرد و گفت: می توان از این ماده در شاخه‌های مختلف برای بهینه سازی مصرف سوخت استفاده کرد.

وی با اشاره به این که روح حاکم بر ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید این است که ما حاضریم صرفه جویی را بخریم، افزود: در طرح برقدار کردن چاه‌های کشاورزی که مصوبه شورای اقتصاد را هم دریافت کرده است، هزینه صرفه جویی در مصرف سوخت به طرف مقابل پرداخت می‌شود تا بخشی از هزینه‌های انجام طرح، بازگردد.

وزیر نفت درباره استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی در زمینه توسعه طرح‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: تفاوتی که در الگوی جدید قراردادهای نفتی مانند قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که به تازگی امضا شد، با دیگر قراردادها وجود دارد این است که برای فاینانس یک طرح و استفاده از منابع مالی خارجی، ۷۰ درصد تجهیزات باید از کشور مبدأ خریداری شود که اگر این اتفاق نیفتید به هیچ وجه قراردادی امضا نمی‌شود زیرا آنها این منابع مالی را تأمین می کنند تا برای صنایع خودشان کار ایجاد شود؛ ۳۰ درصد بقیه نیز مربوط به ساختمان سازی و نصب طرح در کشور می شود.

ارجاع ۷۰ درصد کار به داخل کشور، براساس الگوی جدید قراردادهای نفتی

زنگنه با بیان این که اما در الگوی جدید قراردادهای نفتی، ۱۰۰ درصد کار می تواند در ایران انجام شود، اظهار کرد: در نخستین قراردادی که به تازگی برای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا شد ما به عنوان کف، قانون حداکثر ساخت را گذاشتیم؛ قانونی که دستگاه‌های دولتی را ملزم می کند که باید حداقل‌هایی از کار در ایران انجام شود که فکر کنم حدود ۵۱ درصد باید باشد، برنامه ای که ما دنبال می کنیم این است که ۶۵ تا ۷۰ درصد کار به ایرانی‌ها ارجاع شود.

وی با اشاره به این که اگر قراردادی را براساس الگوی جدید قراردادهای نفتی، ۵۰ میلیارد دلار در نظر بگیریم، حدود ۳۰ میلیارد دلار کار به ایران ارجاع داده می شود، تصریح کرد: این موضوع، تحرک عظیمی را در بخش خدماتی و صنایع سنگین ایران ایجاد می‌کند.

ایران صادرکننده لوله‌های CRA می‌شود

وزیر نفت با اشاره به این که در الگوی جدید قراردادهای نفتی به منظور حداکثر استفاده از توان داخل، پیمانکاری که ساخت داخل و خرید خدمت داخل بیشتری پیشنهاد دهد، ما اجازه دادیم که تا ۱۰ درصد بالاتر این پیمان خریداری شود، افزود: این موضوع به دلیل تشویق و حمایت از ساخت داخل از سوی وزارت نفت انجام می شود.

وی با اشاره به شناسایی ۱۰ گروه کالای اولویت دار صنعت نفت در حدود سه سال گذشته، یادآور شد: به منظور ساخت این کالاها در داخل کشور قراردادهای سنگینی اجرا شده است که آخرین قرارداد امضا شده میان یک شرکت اسپانیایی و یک شرکت فولادسازی ایرانی مربوط به ساخت لوله‌های CRA (لوله‌های درون چاهی گاز ترش مقاوم به خوردگی) به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار بود، به‌طوری که پس از پایان سه سال مدت قرارداد، ما ۱۰۰ درصد سازنده لوله‌های CRA با پیچیده ترین فناوری می‌شویم سپس با نام آن شرکت خارجی اجازه صادرات تولیدات را هم خواهیم داشت.

وزیر نفت با اشاره به این که شرکت اسپانیایی تنها ۱۳۰ میلیون دلار با همکاری شریک ایرانی خود در کشور سرمایه گذاری می کند، ادامه داد: این نوع لوله با بالاترین کیفیت و استانداردهای بین المللی در کشور و با هدف صادرات ساخته خواهند شد.

شرکت های اکتشاف و تولید ایران؛ مهمترین شرکت‌های دانش بنیان

زنگنه درباره ارتباط شرکت‌های دانش بنیان با وزارت نفت گفت: مهمترین شرکت‌های دانش بنیان که می توانند در آینده در صنعت نفت نقش آفرینی کنند، شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی هستند.

وی با بیان این که هر شرکت خارجی که بخواهد در طرح های توسعه صنعت نفت ایران فعالیت کند، الزاما باید یک شرکت اکتشاف و تولید ایرانی در کنارش باشد، اظهار کرد: در نخستین قراردادی که براساس الگوی جدید قراردادهای نفتی امضا شد، شرکت پتروپارس در کنار توتال فرانسه و سی ان پی سی آی چین قرار گرفت. در این قرارداد وزارت نفت ناظر بر اجرای کار است و در عمل اجرای کار با این شرکت‌هاست که باید توانمندی‌هایی را برای شرکت ایرانی ایجاد کنند تا این شرکت بتواند به یک شرکت نفتی قوی بدل شود.

وزیر نفت با اشاره به امضای قرارداد وزارت نفت با دانشگاه های درجه یک کشور به منظور بالابردن ظرفیت فناوری ملی در حوزه بالادستی صنعت نفت ادامه داد: این موضوع برای تولید لایسنس فرآیندهای تولید با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان کشور انجام شد که برای آینده ایران فوق‌العاده مهم هستند.

 اجرای ۹۰۰ میلیارد تومان پروژه عام المنفعه در غرب کارون

 زنگنه با اشاره به برنامه‌های وزارت نفت برای اجرای پروژه‌های عام المنفعه گفت: به منظور انجام تعهدهای مسئولیت اجتماعی صنعت نفت و کاهش جلوه‌های خشن فقر، در مرحله نخست اجرای طرح‌های عام المنفعه در ۲ منطقه غرب کارون و پارس جنوبی برای مدت پنج سال در دستور کار قرار گرفت.

وی یکی از طرح‌های مسئولیت اجتماعی صنعت نفت به ارزش ۹۰۰ میلیارد تومان را برای منطقه غرب کارون عنوان و اظهار کرد: این طرح شامل تأمین آب آشامیدنی مناسب، احداث راه، ساخت مدرسه، ساخت خانه بهداشت، ایجاد زمین چمن، بهسازی داخل روستا و حتی برگزاری کلاس کنکور به منظور توانمندسازی فرزندان منطقه و آینده شغلی آنهاست.

زنگنه با اشاره به این که وزارت نفت درحد توانایی‌های مالی خود به مناطق نفتخیز کمک خواهد کرد، تصریح کرد: به تازگی با تأکید رئیس جمهوری، مجوزی از شورای اقتصاد گرفته‌ایم که برمبنای آن سه درصد منابع حاصل از قراردادهای جدید نفتی، صرف اجرای تعهدهای مسئولیت اجتماعی شود.

با همه وجود برای سربلندی کشور مایه می گذاریم

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که مهمترین قول وزیر نفت کابینه دوازدهم به مردم چیست، گفت: من و همکارانم با همه وجود و توانمان به مردم ایران قول می‌دهیم که از همه هستی خود برای سربلندی مردم مایه گذاریم؛ تا این که قول‌های رئیس جمهوری و خواسته‌های مردم تحقق یابد.

وزیر نفت با بیان این که دولت دوازدهم برای سهمیه بندی بنزین برنامه ای ندارد، اظهار کرد: افزایش قیمت بنزین بستگی به دولت دارد و من نمی توانم اکنون در این باره حرفی بزنم، این موضوعی است که باید درباره آن در دولت بحث شود.

زنگنه در توضیح مهمترین اقدامی که وزارت نفت در دولت یازدهم انجام داد، گفت: افزایش تولید و صادرات نفت، پس گرفتن سهم از دست رفته ایران در بازارهای جهانی نفت خام و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، وارد مدار کردن ۱۱ فاز پارس جنوبی، افزایش ۹ میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی و گازرسانی به ۹ هزار روستا تنها در طول فعالیت دولت یازدهم، از مهمترین اقدام‌های چهار سال گذشته است.

وی در پاسخ به این که مهمترین نقطه قوت وزیر نفت دولت یازدهم چه بود؟ افزود: سرسختی برای احیای سهم ایران در بازار نفت و بهره برداری از فازهای پارس جنوبی.

زنگنه درباره نقطه ضعف وزیر نفت دولت یازدهم اظهار کرد: نقاط ضعف فراوان است و خیلی کارهای انجام نشده داشتیم که یکی از آنها این است که ما خیلی به مسائل نیروی انسانی درصنعت نفت نرسیدیم، مشکلات انباشته شده زیادی در بحث نیروی انسانی صنعت نفت داریم که امیدواریم بتوانیم آنها را در دولت دوازدهم حل کنیم.

وزیر نفت در باره ادامه روند توسعه گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور گفت: این موضوع به امید خدا تا سال آینده پایان می‌یابد، استان های کرمان، خراسان، آذربایجان غربی و فارس نسبت به بقیه مناطق وضع خوبی ندارند که در دولت دوازدهم به این استان‌ها بیشتر رسیدگی می‌شود.

پتروشیمی تنها تولید کود اوره نیست

وی با اشاره به این که عملکرد تولید محصولات پتروشیمی در دولت یازدهم حدود ۲۵ درصد رشد یافت، ادامه داد: در چهار سال گذشته، ۹ میلیون تن تولید این محصولات افزایش یافت که ان شاء الله این روند افزایشی ادامه خواهد یافت.

زنگنه با بیان این که با توجه به بازشدن فضای بین المللی به منظور تأمین مالی پروژه های پتروشیمی، جهش عظیمی را در این بخش شاهد خواهیم بود، تصریح کرد: با جذب سرمایه خارجی و ورود فناوری‌های نو به کشور باید در زنجیره تولید پتروشیمی فعالیت کنیم و تنها در حال تولید کود اوره و تبدیل متانول و اتان به اتیلن و پلی اتیلن نباشیم؛ پتروشیمی تنها این نیست.

وزیر نفت درباره مهمترین وظایف وزارت نفت که در برنامه ششم توسعه کشور برعهده دارد، یادآور شد: افزایش تولید نفت و گاز در بالادست و افزایش تولید محصولات پتروشیمی و بالابردن کیفیت و کمیت فرآورده‌های نفتی در پایین دست، از اهم وظایف وزارت نفت است.

وی در باره  سهم وزارت نفت در تأمین رشد اقتصادی کشور گفت: رشدی بالای ۹ و ۱۰ درصد برای بخش نفت دیده شده است.

با همدلی می توانیم ایران را بسازیم

زنگنه در توضیح مهمترین چالشی که در چهار سال آینده در وزارت نفت با آن روبه‌رو می شود، اظهار کرد: تأمین منابع مالی و فناوری‌های جدید کار سختی است که به مسائل زیادی از جمله همکاری‌های بین المللی مربوط است و تنها در دست وزارت نفت نیست.

وزیر نفت تصریح کرد: اگر همه ما با هم همدل و سازگار باشیم، حتما می توانیم ایران را بسازیم.

وی در ادامه در باره چالش‌های پیش رو گفت: برخی مشکلات داخلی نیز وجود دارد مانند، قیمت و رشد مصرف انرژی. شدت انرژی کشور ما به هیچ وجه قابل قبول نیست و به‌طور حتم باید به روش‌های بهینه سازی و قیمتی، صنعت انرژی را اداره کرد. صنعت انرژی از نظر ساختار قیمتی به شدت بیمار است و هدرروی داریم.

زنگنه ادامه داد: سرانه مصرف انرژی در ایران به هیچ وجه با تولید سازگار نیست.

افزایش مصرف بنزین تابع رشد تولید خودروست

وزیر نفت درباره افزایش مصرف بنزین درماه‌های اخیر گفت: رشد مصرف بنزین کاملا تابع رشد میزان تولید خودروست و میانگین مصرف بنزین در خودروهای قدیمی با خودروهای جدید یکسان است. خودروهای جدید باید نسبت به مدل‌های پیشین کیفیت بالاتری داشته باشند و با ورود خودروهای جدید، خودروهای فرسوده از رده خارج شوند.

زنگنه با اشاره به رایزنی‌های انجام شده با خودروسازان داخلی، اظهار کرد: نتیجه رایزنی‌ها مهم است و ما از توسعه صنعت خودروسازی خوشحال می شویم. امیدوارم در دوره جدید، مذاکرات بیشتر شود زیرا همانطور که رئیس جمهوری امروز گفتند با روشی که ما خودرو می سازیم هیچگاه نمی توانیم صادرکننده خودرو باشیم زیرا همواره ۱۰ تا ۱۵ سال از نظر فناوری روزآمد و جهانی این صنعت عقب هستیم.

وی با اشاره به این که پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مشکلی برای دریافت مبالغ صادرات نفتی وجود ندارد، گفت: تنها طلب نفتی ناچیزی از کشور هند که به دوران تحریم‌ها مربوط می شود، وجود دارد.

صدا و سیما با دولت دوازدهم مهربان تر باشد

وزیر نفت در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به این که امیدوارم صدا و سیما با دولت دوازدهم مهربان تر باشد، یادآور شد: صدا و سیما با دولت یازدهم به هیچ وجه مهربان نبود، به‌ویژه بخش‌های سیاسی، ما نمی‌گوییم انتقاد نکنند اما نامهربان هم نباشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز