خبرگزاری کار ایران

استفاده از سوخت دوم هزینه‌ نیروگاه‌ها را تا سه برابر افزایش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۷۱۰

معاون راهبردی تولید شرکت برق حرارتی با بیان اینکه استفاده ازسوخت دوم در نیروگاه‌ها هزینه‌های ما را 2 تا 3 برابر افزایش می‌دهد اظهار داشت: در سال جاری تاکنون 95.5 درصد از سوخت گاز، 2.18 درصد گازوئیل و 2.33 درصد مازوت مصرف کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عبدالرسول پیشاهنگ در نشست حاشیه‌ای هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق با بیان اینکه بهره‌برداری نیروگاه‌ها به عهده ما است اظهار داشت: از زمان ساخت یک نیروگاه تا 30 سال بعد تمامی خدمات، بهره‌برداری، برنامه‌ریزی سوخت و راهبرد نیروگاه‌های دولتی واگذار شده و نیروگاه‌هایی که بخش خصوصی احداث کرده‌اند به عهده ما است زیرا عدم انسجام قابل کنترل نخواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر 91 نیروگاه حرارتی داریم که از این تعداد 39 نیروگاه دولتی با 189 واحد، 41 نیروگاه خصوصی با 215 واحد و 11 نیروگاه توسط بخش خصوصی احداث شده که ما خرید برق تضمینی را انجام داده و به بازار ارائه می‌دهیم.

معاون راهبردی تولید شرکت برق حرارتی خاطرنشان کرد: به طور کلی 448 واحد در نیروگاه‌ها در حال فعالیت هستند که از این تعداد 180 واحد ساخت داخل بوده و 80 درصد ظرفیت نصب شده در اختیار ما قرار دارد. بنابراین 95 درصد تولید برق را ما انجام می‌دهیم.

وی یادآور شد: به لحاظ ظرفیت تولید در خاورمیانه رتبه اول و در دنیا رتبه چهاردهم را داریم ضمن اینکه خدمات فنی و مهندسی را نیز صادر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه تامین برق هر تابستان از 15 شهریور سال قبل آن شروع می‌شود تصریح کرد: 448 واحد کشور با توجه به ساعت کارکرد نیاز به مصرف سوخت، قطعات یدکی، تعمیرات، بازار برق و اقتصاد برق به مدت 270 روز برنامه‌ریزی و تعمیرات روی آنها انجام می‌شود ضمن اینکه سالانه 5000 مگاوات به تعمیرات ما اضافه می‌شود.

پیشاهنگ با بیان اینکه در سال جاری پیش بینی 96 هزار مگاوات تعمیرات را داریم که از 15 شهریور آغاز شده افزود: تا به امروز تعمیرات 22 هزار و 500 هزار مگاوات به اتمام رسیده است و امیدواریم تا خرداد سال آینده به پایان برسد و واحدها با آمادگی کامل در تابستان در خدمت مردم باشند.

وی با بیان اینکه مساله سوخت برای ما بسیار حائز اهمیت است اظهار داشت: در سال جاری تاکنون 95.5 درصد از سوخت گاز 2.18 درصد گازوئیل و 2.33 درصد مازوت استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نسبت به سال گذشته 6.6 درصد گاز بیشتر به ما تحویل داده شده و ما 21.19 درصد گازوئیل کمتر و 27.15 درصد نسبت به سال گذشته مازوت کمتری مصرف کرده‌ایم.

این مقام مسئول در شرکت برق حرارتی با بیان اینکه شاخص مهم ما آمادگی نیروگاه‌ها است، یادآور شد: به همین دلیل دیسپچینگ ملی ایران به صورت هفتگی دو میلیون داده در اختیار ما قرار می‌دهد که ما در 74 گروه دسته‌بندی می کنیم و فراوانی خرابی نیروگاه‌ها را پیدا می‌کنیم تا نسبت به تعمیرات آنها اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه تامین سوخت در تابستان 270 میلیون لیتر معادل و در زمستان 170 میلیون لیتر معادل است، افزود: در سال 92 ، 55 درصد سوخت تحویلی گاز بوده که اکنون با رقم 95.5 درصد مصرف گاز به وضعیت بهتری به لحاظ استفاده از سوخت پاک رسید‌ه‌ایم.

پیشاهنگ با بیان اینکه تعمیرات سالانه نیروگاه‌ها سالانه 2800 میلیارد تومان هزینه دربردارد درباره عرضه برق در بورس نیز گفت: از سال 84 بازار برق تشدید شده و همه نیروگاه‌ها موظفند با توجه به ظرفیت تولید، نرخ را به بازار بورس اعلام کنند.

وی درباره بحث افزایش راندمان نیروگاه‌ها گفت: بحث راندمان ابتدا به سوخت و سپس به تکنولوژی نیروگاه بستگی دارد. در هر صورت تمام برنامه ما این است که نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی تبدیل شوند و به این ترتیب بیش از یک تا دو درصد در افزایش راندمان تاثیر دارند.

وی نیاز به تولید برق را برای سال 1400 ، 120 هزار مگاوات پیش بینی کرد که از بخش‌های مختلف نیروگاه‌های اتمی، برق‌آبی و حرارتی قابل تامین خواهد بود.

وی در ادامه درباره راندمان نیروگاه‌های بخار و گاز گفت: راندمان نیروگاه‌های بخار باید 40 درصد باشد اما عملا 38 تا 39 درصد است و نیروگاه‌های گاز بستگی به حرارتی که به آنها داده می‌شود 32 درصد در پایین‌تر سطح است. به طور کلی راندمان نیروگاه‌ها از 20 تا 60 درصد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 90 درصد تجهیزات و ساخت نیروگاه‌ها داخلی است خاطرنشان کرد: 180 نیروگاه فعال کشور ساخت داخل است ضمن اینکه در دور قبل تحریم‌ها قطعات های‌تک را خودمان ساختیم و امیدواریم که در شرایط کنونی تحریم نیز از این تهدید بتوانیم فرصتی برای صنعتگران، دانشگاهیان و نیروگاه‌ها ایجاد کنیم.

 وی با اشاره به اینکه ما بسیار علاقمندیم به محیط زیست و استفاده بیشتر از سوخت پاک هستیم، خاطرنشان کرد: زمانی که در زمستان مصرف خانگی گاز بالا می‌رود و ما به اجبار از سوخت دوم استفاده می‌کنیم تعمیرات و هزینه‌های ما 2 تا 3 برابر افزایش می‌یابد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز