خبرگزاری کار ایران

بی آبی یزد، گرگ‌های گرسنه را به روستاها کشاند+عکس

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۷۳۷

بی ‌آبی در استان یزد بر روی حیات وحش استان اثر گذاشته و کم‌کم تاثیرات مختلف این پدیده در همه زمینه‌ها در حال ظهور و بروز است.

به گزارش ایلنا، استان یزد از لحاظ تنوع حیات وحش در زمزه استان‌های شناخته شده است و ده‌ها گونه جانوری و خزندگان در این استان در مناطق مختلف زیست می‌کنند. یکی از این گونه‌ها، گرگ‌ها هستند. طبق آمارهای اداره کل حفاظت محیط زیست، ده‌ها قلاده از این حیوان در مناطق  مختلف به صورت گروهی، پراکنده و در حال زیست هستند.

اما اخیرا گرگ‌ها برای مردم دردسر ساز شده‌اند. چندی قبل اهالی یکی از روستاهای استان به نام زردین، اعلام کردند گرگ‌ها به روستای آنها حمله کرده  و موجب تلف شدن ده‌ها راس گوسفند و دام شده‌اند. تصاویر مختلفی از گوسفندهای تلف شده نیز در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد.

این خبر به سرعت در فضای مجازی پیچید. چند روز بعد دوباره مشابه همان خبر در همان منطقه منتشر شد و این بار تعداد بیشتری دام مردم توسط گرگ‌ها تلف شده بود.

این اخبار موجب واکنش مدیرکل حفاظت محیط زیست استان شد. به گفته پورملائی حیوان حمله کننده گرگ نبوده و از طرفی آمار دام‌های تلف شده هم مورد تایید نیست. وی در عین حال گفته بود دو نفر محیط‌بان برای پایش و رصد شرایط در حوزه شهرستان مهریز و تفت حضور دارند.

هنوز چند روز بیشتر از این اظهار نظر نگذشته بود  که این بار در گوشه دیگر استان، خبر از حمله گرگ‌‌ها منتشر شده است.

این بار در منطقه ندوشن در استان یزد، بخشداری به صورت رسمی اعلام کرد که گرگ‌ها، بیش از 60 راس گوسفند را کشته یا زخمی کرده‌اند.

 روابط عمومی بخشداری ندوشن در گزارش خود نوشته است: این حادثه زمانی اتفاق افتاده است که دامدار برای تامین آب گوسفندان راهی محل چاه آب می‌شود و ساعتی پس از تاخیر حضور گله، راهی اطراف می‌شود و ناتوان از پیدا کردن گوسفندان با کمک سایر دامداران منطقه و تجسس در مراتع اطراف با لاشه گوسفندان کشته مواجه می‌شود.گفته شده گرگ‌ها به این دامدار ندوشنی بیش از ۳۰۰ میلیون ریال خسارت وارد کرده‌اند.

از شایعه تا واقعیت

این درحالی است که برخی شایعات مردمی از رهاسازی تعمدی گرگ‌ها در منطقه توسط برخی نهادهای دولتی خبر می‌داد. بر مبنای این شایعه، گرگ‌ها از مناطق دیگر به استان یزد آورده شده تا با شکار برخی حیوانات، تعداد حیوانات پایین دستی هرم شکار را تنظیم کنند.

این شایعه توسط مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد رد شد و گفته شد: شایعاتی مبنی بر رهاسازی گرگ‌های دارای پلاک کاملاً منتفی است.

وی حضور پررنگ گرگ‌ها در مناطق روستایی را مسائلی همچون دفع نامناسب لاشه توسط مرغداری‌ها و دامداری‌ها در منطقه و همچنین دفع نامناسب زباله انسانی که باعث افزایش حضور این گونه‌ها و همچنین سگ‌های بلا صاحب در این فصل می شود ، می‌‌داند.

 گرگ‌های گرسنه به آغل گوسفندان حمله می‌کنند

کارشناسان حیات وحش می‌گویند باتوجه به خشکسالی پی در پی و اثرات منفی بر حیات وحش زنجیره غذایی گرگ‌ها با کمبودهایی مواجه شده است و این حیوان برای رفع گرسنگی‌اش، به مناطقی که انسان حضور دارد، نزدیک می‌شوند.

گرگ‌ها از حیواناتی هستند که معمولاً در قالب گله‌ای از چند خانواده  و به صورت گروهی زندگی می‌کنند. گرگ به‌طور کلی یک شکارچی رأس هرم غذایی محسوب می‌شود و فقط انسان و در برخی نقاط ببر توانایی شکار آن را دارد. غذای اصلی گرگ‌ها با شکار سم‌داران بزرگ مثل انواع گوسفند وحشی، بز وحشی، آهو و گوزن تأمین می‌شود اما گاهی به سراغ حیوانات کوچکتر، دام‌های اهلی، لاشه و زباله‌های انسانی هم می‌روند. هرچند بسیاری از انسان‌ها از گرگ هراس دارند.

به نظر می‌رسد بحران آب بر روی حیات وحش استان اثر گذاشته و کم‌کم تاثیرات مختلف این پدیده در همه زمینه‌ها در حال ظهور و بروز است.

 بی آبی یزد، گرگ‌های گرسنه را به روستاها کشاند+عکس

 بی آبی یزد، گرگ‌های گرسنه را به روستاها کشاند+عکس

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز