خبرگزاری کار ایران

در صحن علنی مجلس؛

نماینده بهشهر از پاسخ حجتی درباره خرید تضمینی گندم قانع شد

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۹۸۵

علی محمد شاعری از پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی به سوالات خود در خصوص خرید تضمینی تولیداتی مانند گندم قانع شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بهارستان‌نشینان از توضیحات وزیر جهاد کشاورزی به سوال خود قانع شد.

نورمحمد تربتی نژاد سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در تشریح رسیدگی به سوال شاعری در این کمیسیون گفت:  در اجرای ماده (۲۰۹) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سوالات فوق در جلسه رسمی روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۴ با حضور آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی و نماینده محترم سوال کننده مطرح گردید.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: سوالات آقای شاعری در محورهای چرا در قیمت گذاری محصولات مشمول خرید تضمینی مثل گندم قانون رعایت نمی شود، علت عدم پرداخت بموقع مطالبات گندم کاران چیست، علت عدم پرداخت مشوق صادراتی محصولات کشاورزی مثل مرکبات چیست؛ مطرح شد.

وی توضیح داد: در ابتدا جناب آقای علی محمد شاعری سوالات خود را به شرح ذیل اعلام نمود؛

    با توجه به موضوع قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی- مصوب ۱۳۶۸ (تبصره ۶ الحاقی) ۱۳۸۴/۳/۳۰ ) دولت موظف است قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی موضوع این قانون را در هر سال زراعی به گونه ای تعیین نماید که میزان افزایش آن هیچگاه از نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در همان سال کمتر نباشد. این قانون از سال گذشته تاکنون اجرا نشده است در سال گذشته قیمت گندم ۲ درصد افزایش داشت در حال حاضر نیز خبرها حاکی از آن است که امسال هم قیمت گندم به همین میزان یا حتی کمتر از این است. اگر این روند ادامه یابد قطعا خودکفایی گندم آسیب خواهید دید. موضع و سیاست وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه چیست؟

    طبق قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور، دولت مکلف گردیده مطالبه گندم کاران را پرداخت کند و در صورت تاخیر باید جریمه آن را طبق روزشمار محاسبه و بپردازد چرا این قانون اجرا نشده است؟

    مطابق قانون برنامه فوق، دولت مکلف است ۲۰ درصد از ذخایر صندوق توسعه ملی را به صادرات اختصاص دهد و مابه التفاوت قیمت تولید داخل با قیمت کالای کشاورزی در بازارهای هدف را سالانه به عنوان مشوق های صادراتی محاسبه و از منابع هدفمندی یارانه ها پرداخت نماید ولی چون شیوه مشخصی برای این موضوع وجود نداشته محصولات کشاورزی مثل پرتقال و ... صادر نمی شود و در دست کشاورزان باقی می ماند از سوی دیگر بجای اینکه بازار و سبد خانوارها مملو از محصولات داخلی باشد، متاسفانه مملو از محصولات وارداتی مثل موز شده است که این نیز به صلاح کشور نیست، لذا در بخش بازرگانی نیازمند تصمیمات جدی تری می باشیم.

تربتی‌نژاد گفت: آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ سوالات اظهار داشتند: در سال ۱۳۹۱ هر تن گندم به مبلغ ۳۰۰ دلار با تعرفه صفر وارد کشور شده است با این تعرفه، گندم به هیچ کشوری وارد نمی شود، ۷۰۰ هزار نفر از تولیدکنندگان گندم در کشور کمتر ۱۰ تن گندم تولید می کنند حتی اگر کل آن سود باشد، مجموع درآمد آن ناچیز است در حالی که حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد آن برای تولیدکننده هزینه دارد. در حقیقت قیمت پایین گندم در کشور یکی از ناراحتی ها و دغدغه های من نیز می باشد و به شدت ناراحتم که چرا در این مورد اینقدر جفا می شود. در کشور ما هزینه آب مصرف شده برای تولید گندم مثل کشورهای دیگر دنیا نیست و گندمی که وارد کشور شده هیچ هزینه آبی برای کشاورزان آن کشور نداشته است.

به گفته سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس وزیر در این جلسه توضیح داد: اینجانب در دولت یازدهم پیشنهاد افزایش قیمت گندم را ارائه نمودم ولی شورایعالی اقتصاد به علت عدم وجود منابع، افزایش قیمت گندم را تصویب نکرد و اعلام نمود قیمت گندم همچنان معادل سال گذشته باشد. در حال حاضر که برای تامین ارز مشکلاتی وجود دارد اگر ما بحث خودکفایی گندم را هم پیگیری نمی کردیم و مثل سال ۱۳۹۲ می خواستیم ۶ میلیون تن گندم وارد کنیم ببینید چه وضعی پیدا می کردیم. در ارتباط با اختصاص ۲۰ درصد از ذخیره صندوق توسعه ملی به بخش صادرات، امسال توانستیم حدود ۶۰۰ میلیارد تومان از طریق بانک کشاورزی جذب کنیم

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز