خبرگزاری کار ایران

کشف سکونتگاه‌های پارینه سنگی در مازندران

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۴۲۰

بررسی پیمایشی در منطقه هزارجریب استان مازندران منجر به کشف تعدادی سکونتگاه پارینه سنگی در این منطقه شد.

به گزارش ایلنا، الهام قصیدیان (سرپرست هیئت باستان شناسی) با اعلام خبر کشف سکونتگاه‌های پارینه سنگی در مازندران گفت: در راستای طرح پژوهشی بررسی و شناسایی کریدور جنوب دریای مازندران، هیأت پژوهشی مشترک از اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران، پژوهشکده باستان شناسی کشور و بنیاد مطالعات فرگشت انسانی دانشگاه کمبریج بریتانیا، شرق استان مازندران بالاخص منطقه هزارجریب واقع در ارتفاعات شهرستان‌های نکا، بهشهر و گلوگاه را مورد بررسی پیمایشی فشرده قرار داد.

این باستان شناس تصریح کرد: شرایط زمین شناسی کوهستان منطقه هزارجریب سبب شکل‌ گیری غارها و پناهگاه‌های فراوانی شده است.

او افزود: استفاده از پناه گاه‌های واقع در کوهپایه‌ها به این دلیل برای انسان‌های عصر پارینه سنگی اهمیت داشته که آنها را مسلط به دشت و کنترل گله‌های حیوانات مسلط می‌کرد.

قصیدیان گفت: این بررسی منجر به کشف تعدادی سکونت گاه پارینه سنگی در این منطقه شد که حاکی از اهمیت فراوان این منطقه در دوران پارینه سنگی است.

سرپرست هیئت باستان شناسی اظهار داشت: این امر تأیید کننده نظرات باستان شناسان گذشته از دهه ۶۰  قرن بیستم مبنی بر نقش این منطقه به عنوان کریدوری است که مناطق غربی از جمله کوهستان قفقاز را به مناطق شرقی از جمله آسیای میانه به یکدیگر پیوند می‌دهد.

وی گفت: با توجه به اهمیت این منطقه و همچنین نجات بخشی لایه‌های رهنمون یافته از چاله‌های حفاری غیر مجاز، امید می‌رود که فصول آینده به گمانه زنی و نجات بخشی این محوطه‌ها اختصاص پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز