خبرگزاری کار ایران

بلومبرگ مدعی شد؛

از سرگیری استراتژی دوران تحریم/ شناورهای ایرانی، ذخیره‌سازی نفت روی دریا را آغاز کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۶۵۶

شواهد نشان می‌دهد ایران بار دیگر ذخیره‌سازی نفت بر روی نفت‌کش‌های معلق خود را بر روی دریا آغاز کرده و چندین هفته است در حالی که حامل چند میلیون بشکه نفت هستند، بر روی دریا شناورند.

به گزارش ایلنا به نقل از «بلومبرگ»، ایران بار دیگر انبار کردن نفت در تانکرهای بزرگ خود را در آستانه آغاز تحریم‌های آمریکا آغاز کرده است.

به ادعای این رسانه، افزایش ذخایر نفت خام روی شناورهای دریایی نشان‌دهنده تاثیرگذاری تحریم‌های آمریکا علیه این کشور نفت‌خیز خلیج فارس است. تحریم‌ها قرار است چهارم نوامبر آغاز شود؛ اما خریداران نفت ایران نظیر فرانسه، کره جنوبی و دیگران هم اکنون خرید نفت خود را از ایران قطع کرده‌اند.

«هری چیلینگوریان» رییس کمپانی استراتژی بازارهای کالا در پاریباس لندن در این باره گفت: «ما انتظار داشتیم که افزایش ذخیره‌سازی روی شناورها از ماه‌های آینده و پس از تحریم‌های آمریکا آغاز شود.»

بلومبرگ در ادامه نوشت: «بیشتر این شناورها که به خود ایران تعلق دارند، تنها برای مدت چند هفته است که حامل نفت خام روی دریا هستند. این در حالی است در زمان مشابه بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ نفت‌کش‌های ایرانی چندین ماه روی دریا بودند. تقریبا همه مشتریان عمده نفت ایران میزان نفت خریداری شده خود را در ماه آگوست کاهش دادند.

«بلومبرگ» نوشت: «دست کم ۵ نفت‌کش پر از نفت برای مدت دو هفته و نیم است که در سواحل ایران لنگر گرفته‌اند. دو نفتکش حاوی میعانات گازی، یک نوع نفت خام سبک است که در میادین گاز طبیعی ایران تولید می‌شود. این نفت‌کش‌ها چندین هفته است که خاموش هستند.»

بر اساس این گزارش، ایران این بار به اندازه تحریم‌های سابق که مجبور بود چندین ماه نفت خام خود را در دریا ذخیره کند، نفتش را در دریا انبار نکرده است. در دوره تحریم‌های گذشته ایران مجبور بود ده‌ها میلیون بشکه نفت خام را برای مدت چند ماه در نفت‌کش‌های خود نگهداری کند. هنوز صادرات به طور کامل سقوط نکرده است. با وجود اینکه برخی خریداران نظیر کره جنوبی تمامی واردات نفت خود را از ایران متوقف کرده‌اند، پالایشگاه‌های اروپا هنوز کاملا عقب‌نشینی نکرده‌اند.

این رسانه آمریکایی نوشت: «تانکرهایی که برای ذخیره‌سازی نفت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، به شرکت ملی تانکر نفت‌کش ایران تعلق دارند. استفاده ایران از نفت‌کش‌های داخلی به عنوان شناورهای ذخیره‌سازی نفت، توانایی این کشور برای صادرات را با مانع روبه‌رو خواهد کرد؛ چراکه شرکت‌های نفت‌کش بین‌المللی ادامه کار با ایران را به دلیل مشکلاتی که بر سر بیمه محموله‌های ایرانی وجود دارد، متوقف کرده‌اند. همین مساله سبب شده ایران ناچار شود به خودش وابسته باشد.»

«آمریتا سن»، کارشناس ارشد امور انرژی در شرکت «ازپکتس» معتقد است که صادرات ایران با توجه به متوسط صادرات، ۱.۵ میلیون بشکه در روز در ماه سپتامبر در مقایسه با  ۲.۸ میلیون بشکه نفت در ماه‌های آپریل و می، به سرعت در حال سقوط است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز