خبرگزاری کار ایران

بلومبرگ نوشت؛

آمریکا فروش نفت ایران به خریدارانی که وعده مقاومت داده بودند را متوقف کرد

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۷۵۹

الگویی که امروز مشاهده می‌شود نشان می‌دهد تحریم‌های آمریکا در کاهش فروش نفت ایران به مشتریانش حتی قبل از آغاز تحریم‌های ماه نوامبر تاثیر‌گذار بوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از «بلومبرگ»، خریداران نفت جهان متوجه شده‌اند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به جریان تجارت آنها چه با آمریکا موافق باشند، چه نباشند بر آنها تاثیر خواهد گذاشت. کمتر از سه ماه پیش بوود که وزیر خارجه هند اعلام کرد کشورش به تحریم‌های یک جانبه پایبند نیست و به خرید نفت خام از ایران ادامه می‌دهد. چین هم ادعای مشابهی کرده بود و گفت بود درخواست آمریکا برای قطع واردات نفت را رد می‌کند. ژاپن و کره جنوبی هم مذاکراتی را با آمریکا برای دریافت معافیت از تحریم‌ها آغاز کرده بودند.

با همه این فشارها و مذاکرات، الگویی که امروز مشاهده می‌شود نشان می‌دهد تحریم‌های آمریکا در کاهش فروش نفت ایران به مشتریانش حتی قبل از آغاز تحریم‌های ماه نوامبر تاثیر‌گذار بوده است. در حالی‌که آمریکا از ابتدا می‌خواست خرید نفت را متوقف کند، تجار امروز نگرانند که سایر تولیدکنندگان نفت نتوانند خلاء توزیع نفت ایران را پر کنند.

«دن سیاهریل» کارشناس ارشد شرکت مشاوره صنایع FGE لندن به «بلومبرگ» گفت: همه مشتریان نفت ایران از فشارهای آمریکا برای توقف فروش نفت متاثر شده‌اند. ما انتظار داریم هند و به ویژه چین بخشی از وارداتشان را حفظ کنند؛ اما خریداران دیگری نظیر کره جنوبی و ژاپن که وارداتشان را متوقف کرده‌اند هم تا دقایق آخر سعی می‌کنند معافیت دریافت کنند.

با توجه به اینکه به نظر نمی‌رسد آمریکا به هیچ کشوری معافیت اعطا کند، همه خریدهای نفتی از ایران از این ماه با خطر روبه رو خواهد شد. حتی اگر معافیت‌ها داده شود، این معافیت با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود.

FGE  برآورد کرده صادرات ایران به ۱ میلیون بشکه در روز در نیمه ۲۰۱۹ برسد. اگر سایر تولیدکنندگان توانند ۱.۵ تا ۱.۷ میلیون بشکه نفت کسر شده از بازار را جبران کنند، بازار نفت با خطر یک بحران روبه‌رو خواهد شد.

قیمت نفت در ماه آینده ۵۰ درصد بیشتر از قیمت نفت در مشابه سال گذشته خواهد بود. نفت برنت با قیمتی بیش از قردادهای گذشته در ساختار بازار مبادله خواهد شد. این نشان‌دهنده فشاری است که بر بازار وارد شده است. بازار به تولیدکنندگان دیگر از جمله روسیه چشم دوخته است. حتی وزیر نفت نیجریه از توانایی اوپک برای جایگزینی نفت کسر شده اعلام اطمینان کرده است.

علاوه بر پالایشگاه‌ها، صاحبان سامانه‌های حمل و نقلی که نفت‌کش‌ها را در اختیار کشورهای خاورمیانه قرار می‌دهند، بیمه‌هایی که کارگروه‌ها را بیمه می‌کنند و بانک‌هایی که فرآیند پرداخت هزینه نفت را انجام می‌دهند نیز با خطر تحریم‌ها روبه رو هستند.

یکی از مقامات شرکت نفت هند که بزرگترین پالایشگاه این کشور است، گفت: این شرکت در مورد خریدهایش از ایران در ماه اکتبر و نحوه پرداخت‌ها هنوز پاسخ روشنی نداده و منتظر دستور دولت است.

شرکت فوجی اویل ژاپن خرید نفتش را از ایران به دلیل دشواری‌های انتقال نفت متوقف کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز