خبرگزاری کار ایران

بلومبرگ نوشت؛

توقف صادرات میعانات گازی به کره جنوبی، زمستان ایران را با کمبود سوخت مواجه می‌کند/ نشست آتی اوپک طوفانی است

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۵۰۹

از دست دادن بازار کره جنوبی مشکلاتی را برای ایران ایجاد کرده؛ چراکه این کشور مقصد ۶۰% تولیدات میعانات گازی ایران بوده است. با وجود اینکه فروش میعانات گازی به کره جنوبی در دوران اوباما از تحریم‌ها معاف شده بود، این بار مشمول تحریم‌های ترامپ است. اگر ایران نتواند این میعانات را منتقل کند، ناچار به کاهش استخراج شده و با خطر کمبود سوخت در زمستان مواجه خواهد بود.

به گزارش ایلنا، «بلومبرگ» در گزارشی با اشاره به زمان باقی‌مانده به تحریم‌های آمریکا نوشت: با وجود اینکه دو ماه به تحریم‌های ترامپ باقی‌مانده، ایران تحت فشار کاهش خرید نفت و از دست رفتن خریداران اصلی خود در آسیا و اروپاست.

بر اساس این گزارش در ماه آگوست صادرات ایران دو میلیون بشکه نفت در روز بوده که این میزان از ماه مارس ۲۰۱۶ تاکنون، کمترین میزان نفت صادراتی است. بسیاری از خریداران عمده نفت از ایران، خریدشان را متوقف کرده‌اند. هیچ انتقالی به کره جنوبی و فرانسه از ماه ژوئن تاکنون انجام نشده و صادرات کلی به اروپا ۴۰ درصد از ماه آپریل تا امروز کاهش داشته است.

جدول زیر میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران را از سال ۲۰۱۵ تاکنون نشان می‌دهد.

توقف صادرات میعانات گازی به کره جنوبی، زمستان ایران را با کمبود سوخت مواجه می‌کند/ نشست آتی اوپک طوفانی است

به گزارش بلومبرگ از دست دادن بازار کره جنوبی مشکلاتی را برای ایران ایجاد کرده؛ چرا که این کشور مقصد ۶۰% تولیدات میعانات گازی ایران بوده است. با وجود اینکه فروش میعانات گازی به کره جنوبی در دوران اوباما از تحریم‌ها معاف شده بود، این بار مشمول تحریم‌های ترامپ است. ایران پالایشگاه‌های جدیدی را برای میعانات گازی خود تاسیس کرده، اما صادرات این اقلام نیازمند حمایت از رشد تولیدات گازی در میادین پارس جنوبی است که بین ایران و قطر مشترک است. اگر ایران نتواند این میعانات را منتقل کند، ناچار به کاهش استخراج شده و با خطر کمبود سوخت در زمستان مواجه خواهد بود.

 به گزارش این رسانه اقتصادی آمریکایی، بازارهای دیگر آسیایی برای نفت ایران انعطاف بیشتری از خود نشان داده‌اند. به نظر می‌رسد چین نه وعده افزایش خرید نفت داده و نه توقف خرید. در حالی که هند و ژاپن به دنبال دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا در ازای کاهش وارداتشان هستند. این مذاکرات در حال انجام است اما در عین حال خریداران نفتی، رزرو نفتکش‌ها برای ماه اکتبر را متوقف کرده‌اند.

بر اساس گزارش «بلومبرگ»، با وجود نگرانی‌های ناشی از کسر نفت ایران از بازارهای جهانی، تولید اوپک از آپریل تاکنون ۸۴۰ هزار بشکه افزایش داشته است. با اضافه شدن جمهوری کنگو به گروه تولیدکنندگان نفت اوپک، تولید این کشور هم به تولیدات اوپک افزوده شد.

این رسانه تاکید کرد: تصمیم اوپک در وین برای افزایش تولید گرچه نگرانی‌های موجود از توزیع نفت را برطرف کرد اما اختلاف‌نظرهایی را درون اوپک ایجاد کرده است.

خالد فلیح وزیر نفت عربستان در نشست وین با اضافه شدن نفت مازاد کشورهای تولیدکننده برای جایگزینی نفت کشورهایی که قادر به تولید نیستند موافقت کرد اما ایران این تفسیر عربستان را مورد اعتراض قرار داد و گفت نتیجه این تصمیم، عدم وجود محدودیت تولید برای اعضا خواهد بود.

بر اساس این گزارش، ایران به طور رسمی حق کمیته مشترک وزرا را در خصوص بازتوزیع تولید نفت بین شرکا به چالش کشیده است. قرار است اواخر این ماه نشستی بین وزرای نفت کشورهای اوپک در الجزایر برگزار شود و پیش‌بینی می‌شود این نشست، طوفانی باشد.

این رسانه آمریکایی گفته بعید به نظر می‌رسد ایران در این نشست پیروز شود چرا که روسیه تمایلی به حفظ محدودیت تولید ندارد و عربستان تحت فشار ترامپ و نیاز به عواید نفتی، هم اکنون نیز توزیع نفت خود را افزایش داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز