خبرگزاری کار ایران

سنددار کردن اراضی کشاورزی با مشارکت سازمان نقشه‌برداری

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۳۲۹

نشست مشترک مسئولان سازمان نقشه برداری کشوری با مقاماتی از سازمان امور اراضی و سازمان ثبت اسناد و املاک، روز دوشنبه به میزبانی سازمان نقشه‌برداری، با موضوع بررسی پروژه کاداستر اراضی کشور، برای سنددار کردن اراضی کشاورزی، برگزار شد.

به گزارش  ایلنا، مسعود شفیعی در این نشست با اشاره به اینکه پروژه کاداستر اراضی، حدود سه سال پیش با مشارکت سازمان نقشه‌برداری و سازمان امور اراضی شروع شده و در حال اجرا است، گفت: سازمان نقشه‌برداری بخش اعظم تعهداتش در این پروژه را انجام داده و در صورت رفع موانع و محدودیت‎های مالی با سرعت بیشتری بقیه پروژه انجام خواهد شد.

وی از بخش‎های مختلف این پروژه یاد کرد که مواردی همچون عکس‎برداری هوایی، عملیات زمینی، نظارت و... را شامل می‎شود و گفت: هم‌اکنون از لحاظ وسعت تصویربرداری از پروژه جلوتر هستیم و حدود هشت میلیون هکتار تصویربرداری شده است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور ادامه داد: با تمام ظرفیت سازمان، به دنبال اجرای کامل پروژه هستیم و امیدواریم با بروز کردن تجهیزات عکسبرداری بتوانیم سرعت بیشتری به کار بدهیم.

شفیعی افزود: تجدیدنظر در بخش نظارت و تدوین دستورالعمل‎های جدید برای پویایی بیشتر به طور جدی شروع شده و به دنبال استفاده از ظرفیت‎های بیرونی در بخش نظارت هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد مشاوران این پروژه بر اساس چهارچوب‎های نظارتی سازمان نقشه‌برداری کشور انتخاب شوند.  

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن اعلام آمادگی برای پذیرش کامل مسئولیت نقشه‌برداری و تهیه نقشه پروژه کاداستر از سوی سازمان نقشه‌برداری کشور، پیشنهاد اولویت‌‎بندی مناطق و اجرای پایلوت طرح در یک منطقه محدود را برای تسریع کار ارائه داد.

شفیعی با اشاره به اینکه پروژه کاداستر اراضی منجر به تولید محصولی خواهد بود که ارزش اقتصادی فراوانی دارد؛ بر تسریع روند اجرای این پروژه تاکید کرد.

در این نشست علیرضا اورنگی، رئیس سازمان امور اراضی کشور، ضمن تشکر از سازمان نقشه‌‌برداری برای برگزاری این نشست با اشاره به اهمیت پروژه کاداستر اراضی، اظهار داشت: آماده واگذاری تمام مسئولیت‌های مربوط به تهیه نقشه‌‌‌برداری پروژه به سازمان نقشه‌برداری هستیم.

وی در ادامه «نظارت سازمان نقشه‌برداری بر این پروژه» را بسیار مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: در مورد تامین منابع مالی لازم هم آمادگی همکاری کامل با سازمان نقشه‌برداری را داریم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور پیشنهاد داد در جلسات آتی مباحث مربوط به کاداستر اراضی که در وزارت کشاورزی برگزار می‌شود؛ کارشناسانی از سازمان نقشه‌برداری نیز حضور داشته باشند.

اورنگی بر استفاده از پتانسیل بخش خصوصی و سایر بخش‎ها مثل سازمان بسیج در این پروژه، نیز تاکید کرد.

همچنین در این جلسه، علی اسلامی‎راد، مدیر نقشه‌برداری هوایی و فضایی سازمان نقشه‌برداری کشور با تشریح روند اجرای پروژه مذکور، گزارش کاملی از مراحل انجام آن ارائه داد.

به گفته وی، برای این پروژه تاکنون هزار و ۲۷۱ ساعت پرواز برای تصویربرداری انجام شده و حدود ۴۹ هزار و ۸۴ تصویر تهیه شده است.  

مدیر نقشه‌برداری هوایی و فضایی سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به سه بخش این پروژه اعم از بخش اول «تصویربرداری»، بخش دوم «نظارت» و بخش سوم «آماده‌سازی تصاویر»، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای این پروژه حدود هشت میلیون هکتار تصویربرداری مفید اراضی انجام شده و حدود پنج هزار و ۲۹۰ نقطه در عملیات زمینی مورد بررسی قرار گرفته است.

اسلامی‎راد ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری بتوانیم تصویر برداری اراضی را به ۱۰ میلیون هکتار برسانیم.

در ادامه این نشست، محمد شیخ‎علی‎شاهی، مدیرکل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سعید از سازمان اسناد و املاک کشور در رابطه با قوانین ثبت و صدور اسناد مالکیت توضیحاتی ارائه دادند.

یحیی جمور، معاون فنی سازمان نقشه‎برداری هم در این نشست، با ارائه گزارشی در رابطه با روند پیشرفت پروژه کاداستر اراضی، با اشاره به اینکه تهیه نقشه به طور کامل در اختیار این سازمان نیست؛ اظهار امیدواری کرد که با در اختیار گرفتن کامل مدیریت و راهبری نقشه و تامین منابع مالی، بتوان سرعت بیشتری به پروژه داد.

وی افزود: تاکنون حدود ۱۸ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده که شش میلیارد آن از منابع داخلی سازمان نقشه‌‌‌‌‌برداری بوده است و ۱۲ میلیارد از محل اعتبار این پروژه تامین شده است.

شایان ذکر است در این نشست، کشاورز، مدیر اطلاعات مکانی اداره کل "IT" وزرات جهاد کشاورزی هم با اشاره به تجربه کشورهای موفق در موضوع کاداستر، خواستار هماهنگی بیشتر دستگاه‎های مرتبط در این پروژه شد.

همچنین نیازی، معاون سازمان امور اراضی کشور هم در این نشست با اشاره به موانع پیش‌روی این پروژه، اظهار امیدواری کرد با بازنگری در آیین‌نامه‎ها و در نظر گرفتن پتانسیل واقعی، پروژه نقشه‌برداری از  اراضی کشاورزی با روند بهتری دنبال شود.

گفتنی است در این جلسه دیگر مقاماتی از سازمان نقشه‌برداری از جمله حبیب‎الله رحمانی معاون فناوری فناوری توسعه، برنامه‎ریزی و هماهنگی، فرخ توکلی مشاور رئیس و علی جاودانه مدیر خدمات فنی و کیوان رئیسی معاون اداره نظارت فنی نیز حضور داشتند. محمدرضا جهانسوز عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس بسیج مهندسان کشاورزی نیز در این مراسم حضور داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز