خبرگزاری کار ایران

اجرای همزمان ۳ طرح مرمتی بر روی سی وسه پل در هفته دولت

تن سی و سه پل در حصار فلز

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۴۸۵

بعد از خشکسالی و بی آبی، حالا سی و سه پل در حجم انبوهی از میله و سیم و پیچ و مهره محصور شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، سال‌ها است که پایه های پل های تاریخی اصفهان در حسرت آب می سوزند و صدای تخریب شان از اعماق زاینده رود مرده به گوش می رسد. حالا این مصیبت در حال تبدیل به مثنوی هفتاد من است و به دلیل بی احتیاطی عابرین و سقوط بیش از دو نفر در سال گذشته از روی سی و سه پل شاهد ایمن سازی آن با آهن و سیم هستیم. تلاشی که قطعا به دلیل عدم فرهنگ سازی برای بازدید و عبور از روی پل های تاریخی اصفهان نمی توان به موفقیت اش امیدوار بود.

ایمن سازی با سیم آهنی

به تازگی مدیرپایش پل‌های تاریخی استان اصفهان از اجرای همزمان 3طرح مرمتی بر روی این پل تاریخی در هفته دولت خبرداد.

علی محمد فصیحی اظهار داشت: با توجه به عبور و مرور روزانه هزاران نفر از شهروندان وگردشگران از روی این پل تاریخی به عنوان یک معبر عمومی و نیازهای مرمتی که برآورد شده بود، همزمان با هفته دولت اجرای 3 طرح مرمتی به صورت همزمان بر روی این پل تاریخی آغاز شد.

وی تأکید کرد: در مرحله اول مرمتگران به احیاء دو اتاق شاه نشین در جبهه غربی 33پرداختند، به گونه ای که این اتاق ها که در محور مرکزی در بخش غربی واقع شده بیش از 40 سال بود که مسدود شده و تقریبا دو نسل از مردم اصفهان از وجود این شاه نشین ها به هیچ وجه ممکن آگاه نبودند.

فصیحی ادامه داد : در حدود 4 دهه قبل ورودی های این اتاق ها کاملا با ملات گچ و آجر مسدود شده بود و لذا عملیات احیاء آنها اعم از نصب در و پنجره های چوبی که با هنر گره چینی تزئین یافته اند آغاز شده و همچنین درمرحله بعد احیاء نقاشی های نفیس این مجموعه که بردیواره های این اتاق ها نقش بسته اند نیزدر دستور کار قرار گرفته.

مدیر پایش پل های تاریخی اصفهان  در رابطه با دومین طرح مرمت بر روی 33 پل عنوان کرد: با توجه به اینکه 33 پل به صورت 2 طبقه در عصر صفوی طراحی شده ،بر روی عرشه پل راهرو هایی جهت دسترسی به بخش های مختلف پل طراحی شده که متاسفانه در دهه های گذشته در های ورودی این پله ها یا با گچ و آجر و یا در های فلزی و به صورت کاملا غیر علمی مسدود شده بود، لذا با تهیه طرح مقدماتی و تأئید آن در شورای فنی ادارۀ کل میراث فرهنگی استان، به صورت تدریجی با حذف آجرها و اندود گچ های زاید و حتی در های فلزی، تمامی این درها به صورت چوبی که با هنر سنتی گره چینی تزئینی یافته اند در حال تعویض می باشند، لذا با تغییر و ساماندهی وضعیت این درها ،سیمای منظری و مبلمان شهری این پل تاریخی به صورت چشمگیری بهبود می یابد.

اجرای طرح ایمن سازی 33پل با نظر شورای فنی

 کارشناس ارشد مرمت و عضو شورای فنی ادارۀ کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز  در این باره گفت: با توجه به رفت و آمد مکرر انبوهی از عابران پیاده وهمچنین گردشگران ازروی این پل تاریخی ،از حدود 15 سال قبل طرح هائی در راستای ایمن سازی 33 پل در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان مطرح بود، این وصف از حدود 2 سال قبل این طرح ها با قوت بیشتری در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان مطرح وجالب اینجا است که نظرات بسیار متفاوتی دربین موافقان ومخالفان این طرح وجود داشت.

محسن نکوئی اضافه کرد: با این وصف و پس از بررسی و پژوهش های فراوان ،نهایتا در 3 ماه گذشته طرح نهائی ایمن سازی سی وسه پل در شورای فنی با اکثریت آرا به تصویب رسید و تمامی اعضای شورای فنی نظرات خود را به صورت مکتوب ارائه کرده اند.

وی درباره اجرای طرح ایمن سازی 33پل به عنوان سومین طرح مرمتی این پل تاریخی همزمان با هفته دولت گفت: با توجه به ایجاد لایه محافظ بتنی به قطر 30 سانتی متر در روی عرشه پل در سالهای 1349 و1350 خورشیدی تصمیم بر این نکته اتخاذ شدکه پایه های فلزی حفاظ ها به صورت موقت بر روی لایه بتنی عرشه صرفا با چند پیچ و مهره  نصب شود ،با این وصف تمامی مصالح طرح ایمن سازی با استفاده از مصالح موقت و قابل بازگشت طراحی شده تا مسئولان میراث فرهنگی استان در هرزمان که صلاح دانستند به راحتی این پایه هارا جمع آوری کنند.

سیم های غیر قابل رویت

عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: فضای اصلی حفاظ ها با سیم بکسل کاملا ظریف پوشانده شده به گونه ائی که این سیم ها از فواصل مختلف به هیچ عنوان قابل رویت نبوده و نه تنها به هیچ عنوان حریم منظری پل را مخدوش نمی نماید بلکه از مصالح قابل بازگشت و به صورت موقت طراحی شده است.

این درحالی است که دوستداران میراث فرهنگی معتقدند دیدن سیم ها اگر چه از دور ممکن نیست، اما در هنگام عبور از  روی سی و سه پل بسیار آزار دهنده هستند.  شاهین سپنتا کارشناس میراث فرهنگی در این باره به ایلنا گفت: ایمن سازی پل با سیم بوکسل و سازه فلزی از معدود طرح های ارسالی به اداره کل میراث فرهنگی بود که مخالفین زیادی نداشت و جدای از اینکه طرح بهتری نیز ارائه نشد.

وی ادامه داد: ایمن سازی پل با نرده های چوبی که جزء سازه های قابل قبول برای استفاده در بناها و پل های تاریخی بود، از نظر بصری مورد تایید کارشناسان و اکثر مردم واقع نشد.

 مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز عنوان کرد: بدون شک مرمت طرح های مرمت دراستان به ویژه طرح های مهم مرمتی همچون 33پل از روندی منظم اداری برخوردار است به گونه ائی که پس از نیاز سنجی بناهای تاریخی جهت مرمت ، طرح های اولیه مرمتی تهیه و پس ازآن این طرح ها در شورای فنی اداره کل که متشکل از پیشکسوتان وکارشناسان زبده حوزه های مرمت ومعماری است مطرح و پس از بررسی های کارشناسی در صورت تائید، وارد پروسه اجرا می شود.

وی درادامه با اشاره به سطح علمی این کارشناسان تصریح کرد: با توجه به وجود بیش از22 هزار اثرتاریخی دراستان و لزوم مراقبت از بیش از1870 اثرملموس و ناملموس که در پهنه استان به ثبت ملی رسیده اند، درکنار 9اثر ملموس و ناملموس استان که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده اند می طلبد تا کارشناسانی دراین حوزه ها پرورش یابند تا بتوانند از این میراث های هویتی محافظت نمایند.

در نظر گرفتن همه سلائق

 شهرام امیری تاکید کرد: روی همین اصل کارشناسان ارشد میراث فرهنگی استان اصفهان که حتی در بسیاری از اوقات هم در سطح ملی صاحبنظرند با درنظر گرفتن تمامی سلائق و نظرات که در جای خود قابل تقدیر است تصمیم به اجرای طرح ایمن سازی این پل تاریخی گرفته اند .با این وصف این تصمیم کاملا یک پروسه کارشناسی است که با درنظر گرفتن تمامی جوانب و نیازها صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در طی 2 سال اخیر که این طرح در شورای فنی این اداره کل مفتوح بود بارها از کارشناسان مختلف دعوت کرد تا نظرات خود را در زمینه بهبود کیفی این طرح ارائه کنند گفت: این اداره پس از 2 سال تصمیم نهائی خود را اعمال کرد ، با این حال همچنان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان آماده پذیرش نظرات علمی وکارشناسانه دوستداران میراث فرهنگی استان اصفهان در زمینه طرح ایمن سازی 33پل است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز