خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل:

«سمن» ها نسبت به اشتغالزایی در حوزه گردشگری اردبیل هدایت شوند

asdasd
کد خبر : ۶۵۸۹۳۷

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل خواستار حضور فعال سازمان های مردم نهاد در اشتغال زایی حوزه گردشگری و صنایع دستی این استان شد.

به گزارش ایلنا، نادر فلاحی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در حوزه گردشگری و صنایع دستی ظرفیت های متعددی جهت اشتغال زایی وجود دارد.

وی افزود: اداره کل ورزش و جوانان استان می تواند نیروهای جوان فعال در تشکل های مردم نهاد و هیئت های ورزشی را به سمت اشتغال زایی حوزه گردشگری و صنایع دستی هدایت کند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: در مقابل این اداره کل نیز آماده حمایت از ایده های اشتغال زا است و به منظور حمایت از تشکل ها، تسهیلات ارزان و زمین رایگان در اختیار آن ها قرار می گیرد.

فلاحی همچنین به آمادگی این اداره کل جهت آموزش اعضای فعال در تشکل های مردم نهاد اشاره و تصریح کرد: آماده برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی هستیم.

وی افزود: در عین حال در قالب تفاهم نامه مشترک فی مابین معاونت گردشگری و ورزش و جوانان آماده اختصاص ابنیه ها و فضاهای موزه ای جهت اجرای طرح های اشتغال زا و فرهنگی هستیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نهادهای مدنی را یازوی یاریگر این اداره کل دانست و تاکید کرد: در ماه های اخیر هر طرح و پیشنهادی از سوی مردم نهادها مطرح شده مورد بررسی قرار گرفته است.

فلاحی با یادآوری حمایت از طرح های متعدد ارائه شده از سوی تشکل های مردم نهاد اضافه کرد: از جمله در حوزه گردشگری سلامت، گردشگری کودکان، اپلیکیشن ها، گردشگری زمستانی و گردشگری ورزشی ایده های متعددی مورد حمایت قرار گرفته است.

کاوش آثار دوره میانه اسلامی از گورستان «اودلو» شهرستان بیله سوار

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از کاوش آثار دوره میانه اسلامی از گورستان اودلو شهرستان بیله سوار خبر داد.

فلاحی تصریح کرد: بررسی های اولیه در گورستان اودلو شهرستان بیله سوار اردبیل نشان می دهد این محوطه یک گورستان در دوره میانه اسلامی بوده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر سنگ های صندوقه ای شکلی که در گذشته در محدوده این گورستان پراکنده بوده اند بقایای یک برج یادمانی شاخص ترین اثر موجود در این منطقه محسوب می شود که در محدوده جنوب غربی این گورستان قرار دارد.

 فلاحی با اشاره به این نکته که نتایج کاوش حاکی از ساخت این بنا مربوط به قرون میانه اسلامی است، ادامه داد: بنای مورد اشاره به شکل هشت ضلعی ساخته شده و با توجه به استنادات باستان شناختی این اثر مانند برج مقبره های موجود در منطقه آذربایجان که از دوره سلجوقیان تا دوره تیموری رواج داشته از دو فضای اصلی تشکیل شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: نخستین فضای این اثر مربوط به سردابه آن است که با یک ورودی کم عرض به یک فضای هشت ضلعی سنگی با پوشش گچ کاری شده همراه با یک طاق آجری ساخته شده است.

وی با ابراز تاسف از به جا نماندن اثر از رج‌های آجرکاری شده بر روی پایه سنگی بنا، ادامه داد: با توجه به وجود نخاله های فراوان آجر در گرد این بنا به نظر می رسد بدنه آجری این بنا در گذشته های دور به عمد تخریب و از مصالح آجری آن در مکان دیگری استفاده شده است.

وی با اشاره به این نکته که این بنا از گذشته تا امروز در میان مردم ساکن منطقه یک بنای مقدس محسوب می شده، اهداء نذری به صورت سکه و دیگر انواع آن در دوران قاجار و همچنین دوران معاصر را دلیلی بر این ادعا دانست.

فلاحی تاکید کرد: بررسی های اولیه در مورد ماهیت بنای آرامگاهی گورستان اودلو نشان می دهد، این بنا مربوط به مردمانی است که در بالادست تپه های مشرف بر این گورستان سکنا یافته بودند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: از طرف دیگر بررسی ها در محدوده استقراری مشرف بر گورستان موجود بیانگر اسکان مردمان کوچرو در قرون نخستین اسلامی تا دوران سلجوقی در آن است.

وی تصریح کرد: چنانچه در کتاب فتوح البلدان نوشته احمد بن یحیی بلاذری(متوفی 279 هجری قمری) به طایفه اود اشاره شده که به نظر می رسد نام روستای اودلو بی تأثیر از آن نباشد.

فلاحی ادامه داد: عملیات کاوش و پی گردی در بنای برج آرامگاهی گورستان اودلو شهرستان بیله سوار با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز