خبرگزاری کار ایران

نادر فلاحی خبر داد:

رشد 40 درصدی ورود مسافران خارجی به اردبیل

asdasd
کد خبر : ۶۵۷۳۴۴

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل گفت: در چهار ماهه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ورود مسافران خارجی به اردبیل 40 درصد رشد یافته است.

به گزارش ایلنا، نادر فلاحی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: ورودی مسافر خارجی از مرز بیله‌سوار در این مدت 175 هزار و پنج نفر است که با اهداف مختلف از جمله خرید کالا، درمان و گردش به این استان سفر کرده اند.

به گفته فلاحی ورود مسافر ایرانی یک‌درصد رشد داشته و در مقابل خروج مسافر ایرانی 9 درصد کاهش و خروج مسافر خارجی نیز 42 درصد رشد را نشان می‌دهد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان میزان تردد مسافر پایانه بیله‌سوار در این مدت را 414 هزار و 215 نفر برشمرد.

وی ادامه داد: از این تعداد 83 درصد مسافران خارجی و مابقی ایرانی است که 11 درصد با وسایل نقلیه و 89 درصد با پای پیاده تردد داشتند.

فلاحی تاکید کرد: استان اردبیل یکی از مقاصد گردشگری اتباع آذری است و ارتقا سطح خدمات و امکانات جهت استقبال از گردشگران خارجی در دستور کار اداره کل است.

اردبیل آماده تعامل با جمهوری آذربایجان جهت رونق گردشگری است

فلاحی با اشاره به دیدار با سفیر جمهوری آذربایجان در ایران، تصریح کرد: این استان قابلیت‌های متعددی در حوزه گردشگری دارد و آماده اجرای طرح‌های مشترک با کشور دوست و همسایه جمهوری آذربایجان است.

به گفته فلاحی در وهله نخست ضروری است ظرفیت‌های این استان در کشور جمهوری آذربایجان معرفی شود؛ از جمله اینکه دفتری به منظور معرفی جاذبه‌ها در باکو ایجاد شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به ضرورت تعامل سازنده با آژانس‌های مسافرتی و گردشگری در کشور برای جذب گردشگر به استان اردبیل تاکید کرد و بیان داشت: همچنین آماده همکاری و تعامل با آژانس‌های کشور جمهوری آذربایجان هستیم.

وی ادامه داد: ضروری است زمینه‌ای برای معرفی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در استان اردبیل فراهم شود و به همین منظور اردبیل آماده حضور در نمایشگاه ها و رویدادهای گردشگری کشور همسایه است.

فلاحی به امکان برگزاری هفته فرهنگی استان اردبیل در کشور جمهوری آذربایجان و عقد تفاهم‌نامه برای توسعه گردشگری سلامت اشاره و تاکید کرد: همچنین آماده دیدار با مدیران بخش توریسم و گردشگری  بخش‌های دولتی و خصوصی جمهوری آذربایجان هستیم.

تنها راه عبور از بحران بیکاری اردبیل توسعه گردشگری است

نادر فلاحی تصریح کرد: در مقایسه با سایر حوزه ها اردبیل در حوزه گردشگری قابلیت‌های متعددی دارد و می‌تواند از این بخش برای عبور از بحران بیکاری مدد جست.

وی با تاکید به اینکه رفع مشکل بیکاری جوانان دغدغه جدی مسئولان استان و تمامی دستگاه‌های اجرایی است، ادامه داد: در حوزه گردشگری نمی‌توان بدون مشارکت مردم و نهادهای مدنی اشتغال مطلوب ایجاد کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان متذکر شد: این دستگاه اجرایی بستر لازم جهت مشارکت نهادهای مدنی را فراهم ساخته و با این وجود عملکرد تشکل‌های مردم نهاد چندان مقبول نیست و انتظار بیشتری از آنها داریم.

به گفته فلاحی اداره‌کل میراث فرهنگی استان آماده دریافت طرح‌های اشتغال‌زا و توسعه‌محور از سوی تشکل‌های مردم نهاد است و تسهیلات و زمین به‌منظور عملیاتی شدن طرح‌ها اعطا می‌شود.

وی تاکید کرد: در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌توان از مشارکت نهادهای مدنی بهره گرفت و طرح‌های نو و ایده‌های خلاقانه را عملیاتی کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان معتقد است تشکل‌های مردم نهاد نیازمند تغیر رویکرد فکری هستند و باید به صورت ویژه به موضوع اشتغال‌زایی توجه داشته باشند.

فلاحی افزود: از سویی در دو حوزه تبلیغ جاذبه‌های گردشگری و صیانت از جاذبه‌ها لازم است تشکل‌ها مشارکت جدی داشته باشند و به‌عنوان مثال به‌عنوان میراث بانان افتخاری فعالیت کنند.

 

عملیات مرمت حمام تاریخی «پیرزرگر» اردبیل در حال انجام است

فلاحی همچنین در خصوص آخرین اقدامات مرمت حمام تاریخی پیرزگر تصریح کرد: این اثر تاریخی در سال 82 به ثبت رسیده و مرمت بخش هایی از آن در سال های اخیر انجام شده است.

وی افزود: از محل اعتبارات ملی سال گذشته 500 میلیون ریال برای این بنا هزینه شده و جهت تکمیل طرح مرمتی نیز نیازمند 18 میلیارد ریال اعتبار هستیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص اقدامات انجام شده ادامه داد: از جمله خاکبرداری دستی و حمل در پی، خاکبرداری دستی و حمل ریزش های اولیه و دیواره های خاکریز و خاکبرداری دستی و حمل در رانش های ضلع جنوب غربی انجام شده است.

به گفته فلاحی همچنین خاکریزی در پشت دیوار با خاک مخلوط  و اجرای آجر چینی با آجر قزاقی به همراه اجرای شناژ افقی تحتانی انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین اجرای میلگرد انتظار در تیرها به تعداد هفت مورد، اجرای میلگرد انتظار در دالها به تعداد 164 مورد، اجرای سنگ ازاره سلماس، اجرای سنگ خانی،  اجرای سنگ درپوش نما، دیوار چینی با آجر ختایی و نما چینی با آجر ختایی بصورت تک طرف نما بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته در مرمت این اثر تاریخی است.

 

مرمت بخش های مختلف بازار تاریخی اردبیل با جدیت دنبال می شود

فلاحی همچنین با اشاره به مرمت بخش های مختلف بازار تاریخی تصریح کرد: مرمت بخش های مختلف بازار از جمله سرای وکیل در حال اجرا است.

وی افزود: در بخش های دیگر بازار نیز اقداماتی از جمله تهیه پلان و نقشه مرمت انجام شده و در حال نهایی سازی طرح ها جهت عملیاتی شدن آن هستیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: در مرمت آثار تاریخی نگاه ما توسعه محور است و میراث فرهنگی را بخشی از برنامه های توسعه استان می دانیم.

به گفته فلاحی در سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور به اردبیل نیز این مهم مورد تاکید قرار گرفته تا از مشارکت سازمان جهت مرمت آثار ثبت شده استان استفاده شود.

وی ادامه داد: در قالب تفاهم نامه مشترک با سازمان میراث فرهنگی موضوع دریافت اعتبار و مرمت آثار تاریخی پیگیری خواهد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اضافه کرد: مرمت آثار تاریخی توسط کارشناسان زبده و فنی استان انجام می شود و انتظار داریم سایر دستگاه ها نیز مشارکت داشته باشند.

فلاحی تاکید کرد: به ویژه در مرمت بازار تاریخی اردبیل لازم است دستگاه های اجرایی و بازاریان مشارکت جدی داشته باشند؛ چرا که بازار تاریخی یکی از آثار شاخص فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان است.

 

دهیاران در معرفی روستاهای هدف گردشگری اردبیل مشارکت کنند

فلاحی تصریح کرد: روستاهای هدف گردشگری قابلیت بالقوه گردشگری استان است و با این وجود معرفی مطلوبی از روستاها نداشتیم.

وی اضافه کرد: روستاهای هدف گردشگری می توانند به عنوان قطب های بوم گردی معرفی شده و در راستای رونق اشتغال روستاها از قابلیت و جاذبه های گردشگری آن بهره گرفته شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: برگزاری جشنواره ها می تواند نقش موثری در معرفی روستاهای هدف گردشگری داشته باشد.

فلاحی تاکید کرد: در صورتی که روستاهای هدف گردشگری نسبت به برگزاری جشنواره اقدام کنند، اداه کل نیز حامی این برنامه ها خواهد بود.

وی متذکر شد: قبل از تامین زیرساخت های مختلف لازم است نسبت به معرفی روستاها به منظور رونق بوم گردی اقدام جدی شود.

وی با اذعان به اهمیت بوم گردی در رونق اقتصاد روستا اضافه کرد: متاسفانه هنوز این اهمیت به باور عمومی تبدیل نشده و این در حالی است که بوم گردی فرصتی برای رونق روستا و ممانعت از مهاجرت روستانشینان است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: به دلیل زندگی ماشینی در شهرها، علاقه مندی به استراحت در دل طبیعت و خانه های روستایی رو به افزایش است و ضروری است به نیاز جدید گردشگران توجه شود.

فلاحی با اذعان به فعالیت چهار اقامتگاه بوم گردی در استان ادامه داد: اداره کل آماده اعطای تسهیلات با نرخ شش درصد بوده و موافقت اصولی نیز برای طرح های درخواستی صادر می شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز