خبرگزاری کار ایران

کشف طلا و اشیای هزاره اول قبل از میلاد در چهارمحال و بختیاری و مازندران

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۵۵۵

با تلاش نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی، اعضای باند خرید و فروش اشیای تاریخی در چهارمحال بختیاری دستگیر شدند و مقادیری اشیای تاریخی و بدل از جنس طلا کشف و ضبط شد. همچنین در مازندران نیز اشیای هزاره اول قبل از میلاد کشف شد.

به‌گزارش ایلنا، سردار امیر رحمت الهی فرمانده یگان حفاظت گفت: یگان حفاظت استان چهارمحال و بختیاری در ادامه روند دستگیری قاچاقچیان اموال تاریخی، به محض کسب اخبار واصله از دوستدارن میراث فرهنگی مبنی بر خرید و فروش و معامله قریب الوقوع مقادیری اشیای عتیقه، انجام اقدامات و بررسی‌های اولیه و احراز صحت خبر را در دستور کار قرار داد.

او تصریح کرد: یگان حفاظت استان با تشکیل تیمی زبده از کارکنان و انجام تحقیقات گسترده، پس از چندین روز تلاش بی وقفه  به محض شناسایی افراد دخیل در امر قاچاق اموال تاریخی با همکاری عوامل انتظامی و قضایی در عملیاتی غافلگیرانه با مراجعه به منزل یکی از قاچاقچیان عتیقه و دستگیری 3 نفر متهم در این خصوص، مقادیری اشیای قدیمی از جنس طلا و ترکیبی از فلز زرد رنگ  شامل 47  قطعه سکه، خنجر، پیکره  بزکوهی، یک جفت گوشواره و..  از این افراد کشف و ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت در ادامه افزود: در پی کارشناسی های فنی انجام پذیرفته از سوی کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، اصالت بخشی از  اشیای مکشوفه تایید و قدمت آنها دوران سلوکی و بخش دیگری از اشیاء جعلی و به تقلید از دوران اسلامی و دوران تاریخی تخمین زده شد.

کشف و ضبط اشیای هزاره اول قبل از میلاد در مازندران

سردار سرتیپ دوم پاسدار امیر رحمت الهی (فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی) نیز با بیان این مطلب که اشیای تاریخی با قدمت هزاره اول قبل از میلاد در استان مازندران کشف و ضبط شد،گفت: یگان حفاظت استان مازندران در ادامه روند دستگیری قاچاقچیان اموال تاریخی و به محض کسب اخبار ارسالی از دوستدارن میراث فرهنگی مبنی بر نگهداری مقادیری اشیای عتیقه در شهرستان بهشهر ، ضمن تشکیل تیم ویژه عملیات  نسبت به بررسی و شناسایی هویت افراد دخیل در امر قاچاق اشیای تاریخی اقدام  کردند.

او ادامه داد: ماموران یگان حفاظت با بهره گیری از ظرفیت حمایتی مراجع قضایی و انتظامی در دو عملیات مجزا ابتدا 5 قلم و در مرحله بعد 4 قلم اشیای قدیمی شامل (کوزه و ظروف سفالی ) را کشف و ضبط کردند.

این مقام مسئول  تصریح کرد: در پی کارشناسی های فنی انجام پذیرفته از سوی کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان، اصالت 8قلم از اشیای مکشوفه تایید و قدمت آنها هزاره اول قبل از میلاد تخمین زده شد و افراد دستگیر شده به همراه پرونده متشکله برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی تحویل شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز