خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی در گفت وگو با ایلنا:

تاثیر سرمازدگی بر محصولات جالیزی/ کاهش 80 درصدی واردات میوه در تابستان

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۰۳۳

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی گفت: واردات میوه با توجه به قیمت ارز مقرون به صرفه نیست و ما شنیده ایم با شرکت هایی که بی ربط به موضوع میوه بودند اما واردات میوه با ارز دولتی داشتند قرار است برخورد شود اما هنوز اطلاع دقیقی در این زمینه نداریم.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص دلایل کاهش واردات میوه‌های استوایی اظهار کرد: واردات ما به صورت ناخواسته و غیر تعمدی تقریبا لغو شده است و اگر هم وارد شود بسیار ناچیز است. دلایل این کاهش متعدد است و این دلایل مکمل یکدیگر هستند. یکی از این موارد بحث ارز است که واردات این میوه ها با این قیمت ارز مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: دلیل دیگر آن این است که میوه های فصلی داخلی بسیار مقرون به صرفه و مرغوب تر است و بنابراین دیگر نیازی به میوه های وارداتی نیست و خوشبختانه واردات بسیار کم شده و فقط حدود 20 درصد میوه خارجی وارد می شود.

کارگر در رابطه با انواع میوه وارداتی خاطرنشان کرد: میوه های مجاز برای واردات انبه، موز، آناناس و نارگیل است که در حال حاضر فصل نارگیل گذشته و واردات نداریم اما انبه، آناناس و موز به وفور یافت می شود. از واردات این سه نوع بیشتر از باقی میوه های وارداتی مجاز یا غیر مجاز استقبال می شود. منگوستین و پاپایا مجاز هستند اما با اقبال بالایی در کشور مواجه نشده اند.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی در ادامه تصریح کرد: شنیده ایم با شرکت هایی که بی ربط به موضوع میوه بودند اما واردات میوه با ارز دولتی داشتند قرار است برخورد شود اما هنوز اطلاع دقیقی در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به شرایط فعلی بازار تشریح کرد: در این مدت بازار آرام و کم تنشی داشته ایم اما برخی اقلام در بازار کم بوده است. هرچقدر هم که بگوییم بازار مملو از میوه است اما سرمازدگی بر روی بازار موثر بوده و برروی کم شدن میوه ها و یا فسادپذیری زودتر میوه ها تاثیر داشته است؛ به این خاطر که میوه های آسیب دیده از تگرگ پس از برداشت، بسیار زودتر از میوه های سالم از بین می روند.

کارگر در رابطه با دلایل افزایش قیمت هندوانه در بازار گفت: تاثیر کلی این سرمازدگی بر میوه های دیگر هم بوده و میوه هایی مانند هندوانه، خربزه و طالبی با افزایش تقاضا و افزایش قیمت مواجه شده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز