خبرگزاری کار ایران

دهقانی:

کاهش ریسک سرمایه گذاری اکتشاف معادن نیازمند اطلاعات پایه است

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۶۴۸

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در آستانه روز صنعت و معدن با اشاره به پتانسیل ذاتی معدنی ایران بر لزوم تهیه و تدوین اطلاعات پایه در حوزه های مختلف معدن و صنایع وابسته تاکید کرد و گفت: در بخش معدن می‌توانیم بر روی پاهای خود بایستیم و تحریم ها در این حوزه نقش بسزایی نخواهند داشت.

به گزارش ایلنا، فرید دهقانی  در آستانه روز صنعت و معدن در پاسخ به سوالی مبنی بر سهم ناچیز ایران  در تولید ناخالص معدنی در مقایسه با تولید 17 درصدی کشورهای معدن خیز جهان گفت: این عدد در خصوص تولید ناخاص معدنی در جهان خیلی دقیق نیست و تنها یک کشور در جهان در این حوزه دارای سهم بالایی هستند، به طور مثال تنها شیلی دارای سهم 15 درصدی بوده وسایر کشورها سهمی کمتراز 10 درصدی در تولیدات معدنی دارند که این سهم فارغ ازصنایع معدنی است که با توجه به محاسبات GDP  لحاظ می شود.

وی افزود: درایران سهم معدن به تنهایی سهمی حدود 1 تا 1.2 درصد در GDP داشته که با صنایع معدنی به حدود 6 درصد می رسد. اما اینکه چرا کشور ما علی رغم داشتن پتانسیل معدنی بالا همانند سایر کشورهای معدن خیز دنیا به پیش نرفته است می تواند به دلایل مختلفی از جمله سرمایه گذاری در بخش اکتشاف باشد.

کاهش ریسک سرمایه گذاری در بخش اکتشاف معدن نیازمند تهیه اطلاعات پایه است

دهقانی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش اکتشاف دارای ریسک بالایی است اظهار کرد: زمانیکه کشورهای مختلف می خواهند این ریسک را کاهش دهند، اقدام به تهیه اطلاعات پایه به عنوان زیرساخت سرمایه گذاری در حلقه های بعدی زنجیره بخش معدن و نقشه زمین شناسی می کنند که قاعدتا توسط حاکمیت آن کشورها صورت می گیرد .ما نیز زمانی می توانیم بگوییم زیرساخت سرمایه گذاری در بخش اکتشاف مقدماتی و تفصیلی را فراهم کرده ایم که اطلاعات پایه قابل اتکا و در دسترس داشته باشیم.

دلایل عدم سرمایه گذاری خارجی در حوزه اکتشاف

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی با تفکیک مراحل اکتشاف عنوان کرد:باید توجه داشت که بخشی از اکتشاف  که همان تهیه اطلاعات پایه است باید به واسطه حاکمیت ها صورت گیرد و بخش دیگر که شامل اکتشافات مقدماتی، نیمه تفضیلی و تفضیلی اکتشاف است با تکیه بر اطلاعات موجود و یا توسط بخش خصوصی خارجی یا داخلی انجام می شود.

وی افزود: از جمله دلایل سرمایه گذاری نکردن در این بخش نبود اطلاعات مورد نیاز قابل اتکا برای سرمایه گذاران است؛ از آنجا که نتوانسته ایم در این حوزه اقدام و یا سرمایه گذاری مناسبی انجام دهیم، ریسک سرمایه گذاری در حلقه های اکتشاف افزایش یافته و به دنبال آن رغبت سرمایه گذاری در این بخش به وجود نیامده است که با تهیه اطلاعات پایه و در دسترس قرار دادن آن برای سرمایه گذاران، این مشکل برطرف شده و سرمایه گذاری در این حوزه نیز افزایش خواهد یافت.

دهقانی با اشاره به مزایای سرمایه گذاری در بخش اکتشاف معدنی عنوان کرد: به دنبال سرمایه گذاری در بخش اکتشاف ، میزان ذخایر اقتصادی و قابل معدنکاری که در عمق های متفاوت پیدا می شود، افزایش و ریسک سرمایه گذاری در استخراج کاهش و متعاقبا سهم معدن و صنایع معدنی در کشور نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

لزوم توجه جدی و بروز رسانی دانش فنی در بخش اکتشافات معدنی

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی با بیان اینکه ما از ابتدای حلقه توجهی  در خور بخش اکتشاف معدن و پتانسیل های معدنی نداشته ایم ابراز کرد: درحلقه ابتدایی این بخش هیچگونه سنخیتی میان پتانسیل بخش معدنی کشور و میزان سرمایه گذاری صورت گرفته وجود نداشته وتحرک لازم در این بخش نیازمند توجه و جهش تکنولوژیکی جدی دراین حوزه است که ارتباط خاصی با تحریم ها ندارد.

دهقانی نداشتن دانش فنی در بخش های مختلف اکتشاف را از دیگر حلقه های مغفول مانده این زنجیره دانست و بیان کرد: بر اساس آمار منتشر شده عمق اکتشافات ما هیچ تناسبی با عمق اکتشافات صورت گرفته در جهان ندارد که باید در این راه گام های موثری برداشته شود و این مهم نیازمند کسب دانش فنی وهمراه شدن با شرکت های صاحب نام دنیا است.

حضور شرکت های خارجی در بخش معدن هیچ ارتباطی به تحریم ندارد

وی  با بیان اینکه عدم حضورشرکت های خارجی در سال های گذشته هیچ ارتباطی به تحریم ندارد تصریح کرد: برخلاف تصورعامه ، در بخش معدن تحریم تاثیربسزایی نداشته است و ما در این بخش با وجود پتانسیل ذاتی می توانیم بر روی پاهای خود بایستیم .

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی  با بیان اینکه  رقابت پذیری بخش معدن مستلزم تلاش جدی با شرکت های بزرگ و بین المللی معدن در جهان است عنوان  کرد: حضور سرمایه گذاری آنها بی شک منجر به افزایش بهره وری و رسوب تکنولوژی و.... می شود .اما اینکه بگوییم چون آنها نیامده اند وضعیت بخش اینگونه شده است درست نیست .

وی افزود: از نظر من هنوز جایگاه واقعی این بخش و نقش بالقوه ای که می تواند در اقتصاد داشته باشد به درستی شناخته نشده است.

دهقانی عدم استفاده از تجربیات و سرمایه های کشورهای خارجی در بخش اکتشاف را ناشی ازعوامل دیگری که در ساختار بخش معدنی وجود دارند دانست.

وی در پایان با تقدیر از اقدامات چشمگیر ایمیدرو در ایجاد ارتباط با شرکت های خارجی در امر اکتشاف در سال های گذشته اظهار کرد: تصور من بر این است با چنین اقداماتی حتی در صورت بازگشت مجدد تحریم ها نیز، این شرکت ها به روال پیشین همکاری خود با ایران ادامه داده و در این مورد اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز