خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم همدان در گفت‌وگو با ایلنا:

نشست 70 متری سطح آب‌های زیرزمینی در استان/فروچاله‌ها همدان را تهدید می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۴۵۴

نماینده مردم همدان با بیان اینکه تامین آب پایدار باید جدی گرفته شود، گفت: نشست آب‌های زیرزمینی و فروچاله‌ها چالش‌های جدی استان هستند که هرچه آب کمتر می‌شود، مخاطرات بیشتر می‌شود.

امیر خجسته در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به وضعیت کم‌آبی در استان همدان اظهار داشت: ما در حال حاضر تغییر اقلیم و خشکسالی را در همه استان‌ها شاهدیم اما در این استان علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با خشکسالی برای تامین آب شرب نیز مشکل داریم.

وی افزود: بنا بود از سد تالوار 63 لیتر بر ثانیه آب به همدان منتقل شود اما متاسفانه در این رابطه با مشکلات حادی مواجه شدیم و این انتقال صورت نگرفت.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در سطح استان 107 حلقه چاه داریم که نزدیک 50 حلقه خشک شده و 70 متر فرونشست سفره‌های آب زیرزمینی را شاهدیم ضمن اینکه فروچاله‌های متعددی نیز در سطح استان رخ داده است.

وی با بیان اینکه سد اکباتان که باید 33 میلیون متر مکعب آب داشته باشد قبل از سال جاری فقط 12 میلیون متر مکعب آب داشته است، گفت: با بارندگی‌هایی که چند وقت اخیر داشتیم اوضاع تا حدی بهتر شد اما امسال به سختی می‌توانیم پاسخگوی نیاز آبی استان باشیم.

خجسته با تاکید بر اینکه برای حل معضل کم‌آبی همدان باید فکر اساسی داشته باشیم، گفت: یکی از کارها مکانیزه کرده 85 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و آبیاری با روش نوین بوده است، چاه‌های غیرمجاز مسدود شده، با تدبیری که اتخاذ شد نیروگاه همدان که آسیب جدی دیده بود و برای منطقه خشکسالی ایجاد کرده بود اکنون با پساب تغذیه می‌شود و 30 چاه اطراف نیروگاه نیز مسدود شده است.

وی با بیان اینکه تامین آب پایدار باید جدی گرفته شود، یادآور شد: نشست آب‌های زیرزمینی و فروچاله‌ها چالش‌های جدی استان هستند که هرچه آب کمتر می‌شود مخاطرات بیشتر می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اکنون بحث انتقال آب شرب در دستور کار است، خاطرنشان کرد: با توجه به بارندگی‌هایی که داشتیم اوضاع تقریبا بهتر شده اما بازهم باید صرفه‌جویی داشته باشیم و الگوی مصرف رعایت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز