الزام ارائه گارانتی برای کالاهای مصرفی بادوام

مدیر کل اداره نظارت بر خدمات زیربنایی و بازرگانی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: عرضه کنندگان کالا و خدمات و تولیدکنندگان مکلفند ضمانتنامهای را که در بردارنده مدت و نوع ضمانت است همراه با صورتحساب فروش که در آن قیمت کالا یا اجرت خدمات و تاریخ عرضه درج شده باشد به مصرف کنندگان ارایه نمایند.
به گزارش ایلنا از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، کیوان فخاری زاده در این باره اظهار داشت: با توجه به لزوم اطلاع رسانی به مصرف کنندگان و ارتقاء سطح آگاهی آن ها نسبت به حقوق خود در زمینه بهره مندی از گارانتی کالاهای خریداری شده و یا خدمات دریافت شده و حسب وظیفه ذاتی این سازمان مبنی بر حمایت از حقوق مصرف کنندگان، به ویژه در خصوص ضمانت نامه (گارانتی) و مدت اعتبار آن برای کالاهای مصرفی بادوام و سرمایه ای اعلام شد.
وی ادامه داد: مدت ضمانت با توجه به نوع کالا متفاوت بوده و برای هر کالا براساس ضوابط و دستورالعمل های ذیربط تعیین می شود و حداقل مدت زمان ضمانت کالاهای تلفن همراه، تبلت وتجهیزات رایانه ای ولوازم جانبی ۱۸ ماه است؛ مبنای محاسبه زمان شروع گارانتی برای کالاهای تلفن همراه و تبلت زمان فعالسازی و حداکثر شش ماه پس از زمان اظهار واردات در سامانه جامع تجارت خواهد بود.
مدیر کل اداره نظارت بر خدمات زیربنایی و بازرگانی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بیان داشت: مدت ارایه خدمات ضمانت انواع تایر و تیوپ اعم از تولید داخل و وارداتی از تاریخ تولید کالا به ترتیب به مدت ۵ و ۳ سال است همچنین حداقل مدت زمان ضمانت برای کالاهای لوازم خانگی و صوتی و تصویری ۲۴ ماه است.
به گفته فخاری زاده، مدت زمان ضمانت قطعه کمپرسور یخچال، فریزر و کولرهای گازی حداقل ۶۰ ماه است و مدت زمان ضمانت برای باتری های خودرو سنگین (بالای ۷۵ آمپر) ۱۰ ماه از زمان تولید و برای باتری های خودرو سبک (کمتر از ۷۵ آمپر) ۱۳ ماه از زمان تولید محاسبه می شود.