خبرگزاری کار ایران

دبیر کمیته خشکسالی سازمان آب و برق خوزستان:

9 میلیارد متر مکعب از حجم سدهای خوزستان خالی است

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۹۴۱

در حال حاضر 9 میلیارد متر مکعب از حجم سدهای استان خوزستان در اثر خشکسالی خالی مانده و آبگیری نشده اند.

به گزارش ایلنا، مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان، با بیان این مطلب که دوره آبگیری سدهای استان تا چند روز آینده به پایان می رسد، گفت: تا کنون 9 میلیارد متر مکعب از حجم سدهای استان در اثر خشکسالی خالی مانده و آبگیری نشده اند.

"داریوش بهارلویی" با اشاره به تشدید خشکسالی، کاهش ورودی آب به سدهای استان و تشکیل کمیته مدیریت خشکسالی سازمان آب و برق، تصریح کرد: با برگزاری جلسات هفتگی، برنامه ریزی هایی جهت بهره وری حداکثری از بارش ها و ذخیره سازی آب صورت گرفته است، لیکن ابعاد فراگیر خشکسالی، توزیع نامناسب بارش ها در کنار کاهش وسیع بارندگی موجب شده تا رواناب های سطحی و ورودی به مخازن، به کمترین میزان ممکن برسد.

وی افزود: هر چند شدت این شرایط در همه حوضه ها و سدهای استان یکسان نبوده، اما در کاهش چشمگیر آوردها، همگی دارای فصل مشترک بوده اند.   

دبیر کمیته خشکسالی سازمان آب و برق خوزستان، با بیان این که با پایان ماه اردیبهشت و ورود به ماه های گرم، دوره بارشی و آبگیری سدهای استان خوزستان رو به پایان است، تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری تا کنون، میزان بارندگی ها نسبت به متوسط بلندمدت در حوضه های آبریز 31 درصد کاهش داشته که به تبع این کاهش میزان ورودی آب به سدهای استان نیز نسبت به شرایط طبیعی 64 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان این که حوضه های آبریز مارون و زهره بدترین شرایط را در سال آبی جاری تجربه می کنند، افزود: در نهایت از حجم آب قابل برنامه ریزی سدهای استان، 33 درصد آبگیری شده است که این میزان آب تا شروع دوره بارشی سال آبی بعد باید مدیریت شود.

بهارلویی، با اشاره به تصمیمات ستاد مدیریت خشکسالی استان که به تمامی دستگاه ها و سازمان ها ابلاغ شده است، گفت: بر مبنای تصمیمات این ستاد، اولویت تامین آب در ماه های پیش رو، آب شرب و در صورت وجود آب اضافه سایر نیازها و مصارف مد نظر قرار خواهند گرفت.

دبیر کمیته خشکسالی سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: برای مدیریت شرایط و عبور از بحران کم آبی تا کنون 17 جلسه به شکل تخصصی در معاونت مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با حضور تمامی معاونت های مرتبط برگزار و به فراخور شرایط، از سایر دستگاه های اجرایی استان و یا مدیران مناطق مختلف دعوت به عمل آمده است.

بهارلویی با بیان این که شرایط رطوبتی و بارشی سال آبی آتی نامشخص است، حفظ ذخایر استراتژیک سدها را برای سازمان آب و برق دارای اهمیت ویژه خواند و خاطرنشان کرد: در ماه های گرم پیش رو، نحوه و میزان مصرف و رهاسازی آب بر اساس برنامه ریزی های کمیته مدیریت خشکسالی سازمان و با در نظر گرفتن مصوبات ستاد خسکسالی استان بوده و مصارف بیش از اندازه و یا افزایش سطوح کشت خارح از برنامه های مصوب ضمن رصد و پیگیری های قانونی در برخورد، قابل تامین نیست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز