خبرگزاری کار ایران

وقوع خشکسالی شدید در حوضه آبریز کرخه

asdasd
کد خبر : ۲۹۷۶۲۲

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اعلام اینکه تالاب هور العظیم به هیچ وجه خشک نشده است، گفت: در بازدید مشترک کارشناسان محیط زیست و کارشناسان آب و برق استان خوزستان که در روز گذشته از محدوده تالاب انجام گرفت با وجود کاهش سطح آب، تلفاتی از ماهی و آبزیان مشاهده نشد.

 به گزارش ایلنا، احمد رضا لاهیجان زاده با اشاره به اینکه تالاب هور العظیم توسط دایک مرزی (خاک ریز) از شمال به جنوب در امتداد مرز ایران و عراق احداث شده است، افزود: این تالاب به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده و حدود 127 هزار هکتار از 350 هزار هکتار کل مساحت هور العظیم در خاک ایران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در چند روز اخیر اخبار و تصاویری  بر روی برخی از سایت ها مبنی بر خشک شدن کامل تالاب  هور العظیم منتشر شده است، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اذعان به کاهش میزان آب تالاب و حوضچه های 1 و 2 این تالاب ارزشمند که ناشی از خشکسالی شدید سال آبی 93 و 94 و همچنین گرمای کم سابقه تابستان امسال که بیش از یک ماه دمای بالای 48 درجه و حتی 52 درجه را در منطقه شاهد بودیم که باعث تبخیر شدید آب شده است..

لاهیجان زاده با اعلام اینکه تالاب هور العظیم به هیچ وجه خشک نشده است، گفت: در بازدید مشترک کارشناسان محیط زیست و کارشناسان آب و برق استان خوزستان در روز گذشته از محدوده تالاب انجام گرفت با وجود کاهش سطح آب تلفاتی از ماهی و آبزیان مشاهده نشد.

هر15 روز یکبار یک موج آب به سمت هور العظیم رها سازی می‌شود

وی تصریح کرد: با همکاری سازمان آب و برق خوزستان حدود 2 هفته پیش یک موج آب با دبی 40 متر مکعب بر ثانیه به سمت قسمت های انتهای رودخانه کرخه از محل دریچه تنظیمی حمیدیه رها سازی می شود که این موج آب مقداری تنش آبی هور العظیم را خنثی کرده و برنامه ریزی شده است که هر15 روز یکبار یک موج آب به سمت هور العظیم رها سازی شود.

لاهیجان زاده یاد آور شد: بعلت خشکسالی شدیدی که در حوضه آبریز کرخه به وقوع پیوسته ،کشت تابستانی در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه که حدود 60 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل می شود؛ ممنوع شده و حوضه آبریز کرخه در حال حاضر یکی از بحرانی ترین حوضه های آبریز استان خوزستان را به خود اختصاص داده است و تالاب هور العظیم آب مورد نیاز خود را از طریق این رودخانه تامین می کند.

وی تاکید کرد: سازمان آب و برق خوزستان با مدیریت و درایت، برنامه رها سازی دوره ای آب را تا آبان ماه سالجاری که فصل گرما به پایان می رسد و آغاز فصل بارندگی در خوزستان است ؛ دنبال می کند.

آتش سوزی در محدوده ایرانی تالاب هور العظیم صورت نگرفته است

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اعلام اینکه در طی 10 روز گذشته در محدوده تالاب هور العظیم بر اساس تصاویر مستند ماهواره ای و بازدید های مکرر میدانی آتش سوزی در بخش عراقی این تالاب رخ داده است، افزود: در محدوده ایرانی هور العظیم وقوع آتش سوزی نداشتیم و گزارشی مخابره نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز