خبرگزاری کار ایران

وضعیت استان مرکزی در شاخصه‌های زیست محیطی مناسب نیست

کد خبر : ۲۱۸۱۳۶

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: اکثر شهرستان‌های استان مرکزی در بررسی آمایشی از نظر شاخصه‌های زیست محیطی در شرایط نامناسبی قرار دارند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: اکثر شهرستان‌های استان مرکزی در بررسی آمایشی از نظر شاخصه‌های زیست محیطی در شرایط نامناسبی قرار دارند.

امیر انصاری در گفتگو با ایلنا در حاشیه کارگروه آمایش و محیط زیست استان مرکزی با موضوعیت شهرستان تفرش گفت: برای اولین بار در کشور در این استان مباحثزیست محیطی به صورت جداگانه در کارگروه آمایش شهرستان‌های استان مطرح و با ابلاغ نتایج حاصل از این بررسی‌ها به دستگاه‌های اجرایی ترتیبی اتخاذ شده که هر دستگاه به طور جداگانه موضوع را به وزارت خانه متبوع اعلام و در خصوص دریافت اعتبار برای حل مشکل زیست محیطی اقدام می‌نماید. وی بابیان اینکه امسال مباحثزیست‌محیطی در اولویت کاری دولت قرار گرفته است تصریح کرد: با توجه به این موضوع مباحثزیست محیطی در کارگروه‌های آمایش استان در الویت قرار دارد و مصوبات کارگروه در مباحثزیست محیطی در دستگاه‌های مرتبط در الویت اجرایی قرار می‌گیرند.

انصاری با بیان اینکه برای شهرستانهای استان ۱۲ شاخص زیست محیطی تعریف شده که به مباحثمربوط به آلودگی‌های هوا، آب و خاک، پسماند، تخریب و شکار توجه دارد افزود: متاسفانه در این شاخص‌ها شهرستان‌های استان در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

انصاری خاطر نشان کرد: بر اساس دستور استاندارمرکزی کارگروه آمایش به منظور بررسی مشکلات زیست محیطی هر شهرستان با حضور مسئولان تشکیل می‌شود و همه مکلف به اجرای مصوبات مربوط با الویت محیط زیست در اسرع وقت هستند که این یک اقدام مهم در کشور است که برای اولین بار در این استان در دستور کار ادارات قرار گرفته است.

به گفته وی در این کارگروه که به طور مرتب در هریک از شهستان‌ها تشکیل می‌شود چالش‌های زیست‌محیطی هر شهرستان مطرح و درخواست‌های محیط زیست جمع‌بندی می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی مهم‌ترین ضعف در شاخصه‌های ۱۲ گانه شهرستان‌های استان در بحثپسماند برشمرد و افزود: متاسفانه مدیریت پسماند در شهرداری‌ها و شرکت‌های صنعتی و زیر مجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی بسیار ضعیف است و مسئولان این بخش‌ها به وظایف خود خوب عمل نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کارگروه آمایش در این سال در رابطه با شهرستان‌های استان به جزاراک، خمین، کمیجان و خنداب تاکنون تشکیل شده افزود: مدیریت سبز ۴ شاخص برق، آب، سوخت و کاغذ که موضوع ابلاغی به دستگاه‌های اداری است به خوبی اجرا نمی‌شود و در این ۴ شاخص مصرف بسیار بالاست.

انصاری موقعیت شهرستان تفرش را از نظر سرانه فضای سبز دارای پتانسیل‌های خوب با توجه به وجود مزارع و باغات عنوان کرد و گفت: احداثباغ شهر برای این شهریکی از الزامات در استان به شمار می‌رود زیرا احداثباغ شهر در تفرش علاوه بر اینکه می‌تواند در حفظ فضای سبز موجود مؤثر باشد می‌تواند از تخر یب‌هایی که در حاشیه این شهر صورت می‌گیرد نیز جلوگیری کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ضمن تاکید بر ایجاد امکانات لازم در شهرستانهای استان در حفظ ۱۲ شاخص زیست محیطی و اجرای مدیریت سبز در استان تصریح کرد: علاوه بر کمبودهای اداره کل محیط زیست استان در زمینه کمبود پرسنلی و مالی، نداشتن محیط‌بان و نبود ردیف برای جذب در شهرستان‌ها، ابلاغ اعتبار نیم درصد اعتبارات استان به محیط زیست با وجود این همه مشکلات زیست محیطی در استان، آلودگی آب برخی شهرستان‌ها که در این خشکسالی موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی شده ونبود تصفیه خانه فاضلاب همچنین وجود پساب‌های صنعتی، کشاورزی معضلاتی است که از سوی دستگاه‌های دیگر وضعیت شاخص‌های زیست محیطی را در استان مختل می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز