خبرگزاری کار ایران

معاون محیط زیست تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

تغییر کاربری اراضی از مهمترین دلایل بروز ریزگرد در تهران

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست تهران تغییر کاربری زمین‌های این شهر و اطراف آن را از جمله مهم‌ترین دلایل بروز ریزگرد در تهران دانست.

محمد رستگاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد منابع ریزگرد و گرد و غبار وارد شده به هوای تهران گفت: منبع ریزگرد‌هایی که وارد هوای تهران می‌شود، ممکن است؛ از خارج کشور باشد و یا منابع داخلی آن را ایجاد کرده باشند.

وی ادامه داد: برای نمونه خاستگاه گرد و غباری که دوشنبه شب تا ساعت ۴ صبح سه شنبه در تهران وجود داشت، از بیابان‌های غرب و جنوب تهران بود که بادی با سرعت ۴۰ تا ۴۵ کیلومتر در ساعت سبب بلند شدن و انتقال آن به سطح شهر شده بود.

رستگاری افزود: خوشبختانه با توجه به بارندگی در منطقه، گرد و غبار در روز سه شنبه تا قبل از شروع روز کاری شسته و برطرف شد.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست تهران در مورد دلایل ایجاد منابع ریزگرد در تهران گفت: خشکسالی‌های طولانی، از بین رفتن پوشش گیاهی، تغییر کاربری اراضی، و همچنین شخم زدن زمین‌های کشاورزی و‌‌ رها کردن آن‌ها ظرفیت بروز گرد و غبار در تهران را ایجاد کرده است که باید به این مسائل توجه ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست توان پیش بینی بروز ریزگرد و گرد و غبار را ندارد، ادامه داد: ما برای پیش بینی احتمال وقوع این پدیده به گزارش سازمان هوا‌شناسی استناد می‌کنیم، زیرا اداره کل محیط زیست تهران با توجه به تجهیزاتی که دارد تنها می‌تواند، میزان آلایندگی این پدیده را اندازه گیری کند.

رستگاری در پاسخ به اینکه آیا در روز‌های آینده نیز ورود گرد و غبار شدید به تهران، همچون دوشنبه شب گذشته پیش بینی شده است یا خیر؟ اظهار کرد: تا کنون هشداری در مورد بروز گرد و غبار برای روز‌های آتی در تهران به ما گزارش نشده است.

کد خبر : ۲۶۰۱۱۶