خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اعلام کرد؛

78 هزار هکتار باغات اصفهان در تنش آبی/1800 هکتار از باغات اصفهان در شُرف نابودی

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۲۶۹

معاون سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه کشاورزی اصفهان صفر شده و 1800 هکتار از باغات اصفهان در شُرف نابودی است، گفت: برای باغات بالا دست سد چم آسمان و حجت آباد نیز 17 میلیون متر مکعب آب در نظر گرفته شده که این میزان نیز برای این منطقه کافی نخواهد بود .

به گزارش ایلنا از اصفهان، رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در دومین جلسه کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد مساحت کشور را خشکسالی فرا گرفته است گفت: اینکه مدام از اتفاقات رخ داده در میزان بارش ها و بحران آب صحبت کنیم دردی را دوا نمی کند بلکه امروز لازم است بدانیم در برخورد با این مساله چه باید کرد و سپس همه با اتحاد و هم دلی در تحقق راه‌حل های علمی ارائه شده بکوشیم.

حمیدرضا قلمکاری تصریح کرد:سه مسئله  آب ، محیط زیست و تولید محصولات صادرات محور متناسب با اقلیم  در حوزه کشاورزی از اولویت‌های این کمیسیون است و خروج از وضعیت کنونی در ابتدا نیازمند این است که  انکار واقعیت‌ها  درخصوص مسائل زیست محیطی و آب کنار گذاشته شود.

وی از دانشگاهیان به عنوان تصمیم‌سازان و از مسئولان به عنوان تصمیم‌گیران نام برد و خاطرنشان کرد: موفقیت‌های که در این کمیسیون به دست آمده نتیجه ایجاد هم افزایی بین  فعالان اقتصادی ، مسئولین دولتی و دانشگاه ها بوده است و کارهای نیمه تمام نیز بی شک با همین نسخه نتیجه خواهد داد.

رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه مطابق با مطالعات سازمان ناسا در 30 سال آینده 45 کشور وارد تنش آبی شدید خواهند شد و ایران چهارمین کشور در این فهرست است اظهار داشت : آب مهم ترین موضوع بین بخشی میان صنایع مختلف است و لازم است تا همه بخش ها در این زمینه وظایف خود را بدانند و طرح های ریاضتی آب را انجام دهند.

  6 میلیون تومان هزینه برای نجات یک هکتار باغ

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان  در این جلسه گفت : تلاش های این کمیسیون سبب شد تا طرح"  توسعه باغات دیم ، در اراضی شیب دار"  در استان اصفهان  حالت توقف پیداکند و امیدواریم که با پیگیری ها آتی این طرح در استان های مجاور نیز متوقف شود.

اصغر محسن زاده کرمانی با بیان اینکه آب شرب اصفهان ،کاشان و یزد و همچنین آب صنایع  در سال جاری قدری کاهش داشته است افزود : این درحالی است که کشاورزی شرق و غرب استان اصفهان صفر شده و 1800 هکتار از باغات اصفهان ( پایین دست سد چم آسمان ) در شُرف نابودی است همچنین برای باغات بالا دست سد چم آسمان و حجت آباد نیز 17 میلیون متر مکعب آب در نظر گرفته شده که این میزان نیز برای این منطقه کافی نخواهد بود .

وی سطح باغات اصفهان که در تنش شدید  آبی قرار گرفته‌اند را 78 هزار هکتار اعلام و ادامه داد : آب رسانی از طریق تانکر ، آب رسانی از طریق لوله گذاری و ژئوممبران سه راه حلی است که برای کاهش خسارات باغات در نظر گرفته ایم که نیازمند اعتبار کافی است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه آبرسانی برای نجات یک هکتار باغ از طریق تانکر حداقل بین 5 تا 6 میلیون هزینه در بر دارد اظهار داشت:برای کمک به باغداران 116 میلیارد تومان اعتبار درخواست کرده بودیم که تنها 7 میلیارد آن برای اجرای مرحله اول یعنی خرید آب برخی چاه ها عمیق اختصاص پیدا کرده است که البته هزینه حمل و نقل بر عهده باغدار است .

وی با اشاره به کاهش بارش‌ها و کاهش حجم سدها استان اظهار داشت: سال جاری برای زراعت ،باغبانی و شرب سال بسیاری سختی خواهد بود و بی تردید مدیریت وضع کنونی نیز بسیار سخت‌تر است .

سال ها در حق  کشاورزی ظلم شده است

 مشاور عالی کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص ضعف های موجود در صنعت کشاورزی و وظیفه اتاق بازرگانی گفت : متاسفانه سال ها در کشور از کشاورزی به عنوان محور توسعه نام بردیم و حرف زدیم اما عمل نکردیم و همین مساله باعث شده است تا کشاورزی مظلوم باشد و جفای بی حد ببیند.

 امیرمظفر امینی علت مظلومیت کشاورزی در کشور را نداشتن قدرت این بخش در مراجع تصمیم گیرنده دانست و اضافه کرد : کشاورزی برای برون رفت از این وضعیت باید در مراجع تصمیم گیرنده وزن پیدا کند و این امر حاصل نمی شود مگر اینکه فعالان اقتصادی ، دانشگاه ها و مسئولین اجرایی این بخش با هم هم افزایی داشته باشند .

وی ادعای مصرف 90 درصد از آب کشور توسط بخش کشاورزی را ادعایی بی اساس خواند و ادامه داد : آمار دقیقی از میزان مصارف آب در کشور وجود ندارد و میزان قابل توجه ای از آب مصرفی در بخش کشاورزی نیز خود به نوعی در حفظ محیط زیست نقش دارد.

  مشاور عالی کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان اظهار داشت : رویه ای که امروز در خصوص مساله آب و کشاورزی وجود دارد سبب می شود که در سال های آتی کشاورزی را  به خصوص در فلات مرکزی به کلی تعطیل کنند ولی  صنایع مختلف نظیر فولاد ،معدن، کاشی و سرامیک و ...  را در این منطقه احداث و یا میزان تولید آن را افزایش دهند .

 امینی با تاکید بر این نکته که امروز تشکیل سه ضلع مثلث فعالان اقتصادی ، دانشگاه ها و مسئولان اجرایی در بخش کشاورزی بیش از پیش اهمیت دارد گفت : این سه ضلع باید توسط اتاق بازرگانی و فارغ از خط های سیاسی تشکیل شود تا ما بتوانیم کشوری را که از پدرانمان به امانت گرفته ایم به خوبی  به فرزندانمان تحویل دهیم .

مجید جبل عاملی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه مساله آب در این کمیسیون از اهمیت بالایی برخوردار بوده است گفت : در سال 94 و اولین سال فعالیت دوره هشتم اتاق بازرگانی طرح هایی در خصوص مسئله آب تدوین شد که در سال های بعد تا رسیدن به نتیجه دنبال شد .

جبل عاملی  مواردی همچون بررسی هزینه ها و فواید حاصل از احیای تالاب گاوخونی ، مطرح کردن بارگذاری های جدید و انتقال های درون استانی با همکاری سازمان های مربوطه ، مطرح کردن و پیگیری ایجاد ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب ، ایجاد کارگروه ویژه پیگیری آب حوزه زاینده رود در اتاق ایران و  کارگروه استانی احیاء زاینده رود را از مهمترین موضوعات مطرح شده در این کمیسیون در خصوص آب دانست و ادامه داد : در این مسیر کمیته های آب ،سلامت و امنیت غذایی ، تولیدات کشاورزی  و بازرگانی نقش به سزایی را ایفا نموده اند.

سید اسماعیل محمودی نائب رئیس دیگر کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص برگزاری همایش ها توسط این کمیسیون گفت : از ابتدای فعالیت برگزاری نشست ها و همایش های سودمند مورد توجه کمیسیون بوده و بر این اساس  در سال 97 نیز همایش ها و نشست های مشترکی در دستور کار کمیته های هفتگانه و کارگروه های تخصصی قرار گرفته است

وی  نشست مشترک با کمیسیون معادن در خصوص استفاده از معدن و رعایت اصول محیط زیستی را از نشست های آتی این کمیسیون بر شمرد و ادامه داد : قرار است نشست مشترکی را نیز با سازمان آبفا و کمیسیون صنایع در خصوص تولید شیرآلات کاهنده مصرف آب برگزار کنیم .

بازار های غیر رسمی آب شکل گرفته اند

 مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با مطرح کردن این سوال که دورنمای آینده آب در کشور چیست ؟ گفت : تمام کشور وضعیت اسفناکی را در حوزه ی آب تجربه می کند به گونه ای که بر اساس آمار ها سال آبی جاری بدترین شرایط را در طی 47 سال گذشته دارد .

علی یوسفی ادامه داد : ورودی و خروجی آب سد زاینده رود مطابق با آماری که اول خرداد ماه منتشر شده است بین 60 تا 70 درصد نسبت به بلند مدت کاهش داشته و این مساله نه بخش کشاورزی بلکه آب شرب قریب به 5 میلیون نفر را نیز تحت شعاع قرار داده است .

وی با بیان اینکه مطابق با قانون خرید و فروش آب غیر قانونی است گفت : با این وجود کمبود آب سبب شده است تا بازارهای خرید و فروش غیر رسمی آب در کشور به خصوص در اصفهان شکل بگیرد که لازم است به جای انکار آن, به سمت ساماندهی این بازارها حرکت کنیم .

 مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد : فرهنگ سازی در خصوص مصرف بهینه ، تقویت آب ورودی به سد و حفظ منابع آب زیر زمینی از طریق جلوگیری از اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار، برنامه ریزی برای ساخت شیرآلات کاهنده آب توسط صنایع داخلی از جمله اقداماتی است که کمیته آب برای سازگاری با وضعیت کنونی دنبال می کند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز