خبرگزاری کار ایران

در نشست مشترک مسئولان گمرکی ایران و آذربایجان انجام شد؛

امضای پروتکل ۲۴ساعته شدن گمرک بیله سوار در اردبیل

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۹۶۸

بعد از نشست مشترک معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل و مدیرکل دفتر امور بین الملل گمرک ایران با مدیرکل فن آوری اطلاعات و اجرای توسعه گمرک آذربایجان پروتکل ۲۴ ساعته شدن گمرک بیله سوار بین فرماندهان مرزبانی دو کشور به امضای نهایی رسید.

به گزارش ایلنا، این جلسه با حضور کاخکی، مدیرکل دفتر امور بین الملل گمرک ایران، حسین زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل،نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسئولان استان با بابایف مدیرکل فن آوری اطلاعات و ارتباطات و اجرای توسعه گمرکات آذربایجان در محل سالن تشریفات گمرک بیله سوار برگزار شد.

 در این جلسه ضمن بررسی نارسایی‌ها و تلاش بر رفع برخی موانع،نمایندگان هر دو کشور خواستار تداوم و تحکیم ارتباط و توسعه تجاری در مرز مشترک شدند و  با امضای پروتکل توسط فرماندهان مرزبانی دو کشور فعالیت۲۴ساعته آن به‌صورت رسمی آغاز شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل از مسئولان کشور آذربایجان خواست نسبت به مسافران ایرانی و تجار برخورد مناسب داشته و گیت‌های بازرسی را افزایش دهند.

 بهمن حسین‌زاده در این نشست با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید مقام های دو کشور 11بار در خصوص همکاری و مسایل مختلف با همدیگر نشست داشته اند، اظهار داشت:یکی از مزیت‌های نسبی استان اردبیل امکان ایجاد بستر مناسب تجارت با کشورهای حوزه قفقاز و نیز cis است که می تواند عامل مهم رشد و توسعه اقتصادی استان و رفع مشکلاتی مانند بیکاری باشد.

وی به عوامل توسعه مراودات در مرز دو کشور اشاره کرد و افزود: اعلام معافیت سوخت برای ناوگان ایرانی، روان سازی صادرات از مرز و تخصیص کالا در گمرک بیله سوار، اعلام معافیت جریمه تناژ با سقف 40تن برای کامیون های ایرانی، کاهش هزینه بار به کشور ثالث از مرز بیله سوار و همچنین روان سازی و امکان بارگیری از مرز جمهوری آذربایجان به کشورهای همسایه را از مباحث مهم و قابل حل عنوان و خواستار رفع این موانع از سوی جمهوری آذربایجان شد.

حسین زاده همچنین خواستار روان سازی صدور ویزا در مرز برای مسافران در حداکثر یک ماه شد و بیان کرد: در مرحله بعدی حذف رواید برای مسافران ایرانی باید جز دستورالعمل و برنامه ها باشد.

وی عنوان کرد: صادرات از گمرک بیله سوار در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی150درصد و به لحاظ وزنی137درصد افزایش داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل با اشاره به اینکه نزدیکترین مسیر به مرکز جمهوری آذربایجان، گمرک و مرز بیله سوار است اظهار داشت: توسعه فاز دوم محوطه پایانه مرزی بیله سوار، اجرای زیر ساخت های خط ریلی در منطقه و اتصال آن به جمهوری آذربایجان و کشورهای cis، ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان، تکمیل و توسعه کشت محصولات صادرات محور در اراضی پایاب سد خداآفرین در حوزه شهرستان بیله سوار می تواند در رونق اقتصادی منطقه و اشتغال نقش مهمی ایفا کند.

وی همچنین همخوانی سابقه تاریخی، فرهنگی و سیاسی دو کشور را یادآور شد و اظهار داشت:با تاکید رهبران سیاسی دو کشور، آذربایجان کشور دوست ایران است و باید مرزبانان دو کشور برخورد شایسته ای با مسافران داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور بین المللی گمرک ایران نیز در این جلسه اظهار داشت: مردم و مسئولان ایران و آذربایجان همیشه در مسایل مختلف کنار هم هستند و مراودات سیاسی و فرهنگی و حتی دینی این دو کشور غیر قابل کتمان است.

کاخکی با بیان اینکه با ۲۴ ساعته شدن گمرکات ایران و آذربایجان بصورت همزمان می تواند دروازه تجاری و توریستی را بگشاید افزود: این اقدام در مسایل تجاری و افتصادی همچنین توسعه زیرساخت ها نقش اساسی ایفا کند.

این مسئول با امضای پروتکل این فعالیت و افتتاح شبانه روزی گمرک بیله سوار را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت:به دنبال این تفاهم نامه شاهد همکاری و تعامل بیشتر با کشور دوست و همسایه خواهیم شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز