خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور:

جامعه کارگری در التهاب به‌سر می‌برد/کارگران می‌خواهند حق خود را بر سر میز مذاکره بگیرند

asdasd
کد خبر : ۶۰۱۱۶۹

علی اصلانی می‌گوید: به هیچ‌وجه نمی‌توانند تعیین دستمزد را به شروع سال آینده موکول کنند چون علاوه براینکه این کارغیرقانونی است و عملا آن طرف سال کاری نمی‌شود کرد و باید ابتدای سال قراردادها بسته و لیست بیمه‌ها رد شود؛ بنابراین باید حداکثر تا 26 اسفند ماه تکلیف دستمزد کارگران مشخص شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «جامعه کارگری به شدت در التهاب به سر می‌برد» این وضعیتی است که علی اصلانی (عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور) برای شرایط حال حاضر جامعه بزرگ کارگری تشریح می‌کند که این روزها بر سر آنها سایه افکنده. وی التهاب جامعه کارگری را ناشی از دو مسئله تعیین دستمزد کارگران و همچنین تایید بند (ز) تبصره 7 لایحه بودجه 97 بیان می‌کند و می‌گوید: هم‌اکنون همه حرف و درخواست ما؛ اجرای درست هر دو بند ماده 41 قانون کار مبنی بر لحاظ تورم و سبد معیشت در تعیین دستمزد کارگران است.»

اصلانی که این التهاب را ناشی از نگرانی جامعه کارگری درباره سرانجام دستمزدشان می‌داند، توضیح می‌دهد: در حقیقت ما کارگران امید چندانی هم نداریم اما به نظرم در چند روز آینده بتوان راحت‌تر پیش‌بینی کرد، تکلیف وضعیت حقوق و سبد معیشت قشر کارگر چه می‌شود.

چرا با اجرای تبصره دو ماده 41 قانون کار مشکل دارند؟

وی با اشاره به ادعای وزیر کار مبنی بر افزایش حقوق به اندازه تورم، می‌گوید: اشکالی ندارد این بند را قبول داریم اما آیا وزیر درباره سبد معیشت هم همین حرف را می‌زند؟ ما می‌گوییم چطور بند یک ماده 41 را همه با خوشحالی اجرا می‌کنیم اما با تبصره دو که اصلی‌ترین مسئله است و باید هزینه‌های یک خانواده 4 نفره را تامین کند، مشکل داریم و آن را اجرا نمی‌کنیم؟

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور بر این باور است که تا سبد معیشت و لحاظ تبصره دو ماده 41 قانون کار تایید نشود، اظهارنظر و پیش‌بینی درباره میزان افزایش دستمزد خیلی زود است و امکان‌پذیر نیست.

باید تا 26 اسفند ماه دستمزد کارگران تعیین تکلیف شود

وی با تاکید بر اینکه جامعه کارگری اجازه نمی‌دهد تعیین تکلیف دستمزد به سال آینده موکول شود، تصریح می‌کند: به هیچ‌وجه نمی‌توانند تعیین دستمزد را به شروع سال آینده موکول کنند چون علاوه براینکه این کارغیرقانونی است و عملا آن طرف سال کاری نمی‌شود کرد و باید ابتدای سال قراردادها بسته و لیست بیمه‌ها رد شود؛ بنابراین باید حداکثر تا 26 اسفند ماه تکلیف دستمزد کارگران مشخص شود.

اصلانی با اشاره به وجود شایعاتی درباره پلکانی یا منطقه‌ای شدن دستمزد کارگران، اظهار می‌کند: امسال باتوجه به درنظر گرفتن پلکانی بودجه دولتی، شایعاتی نیز برای پلکانی یا منطقه‌ای شدن دستمزد کارگران مطرح شده است که البته ما با آن مخالفت کردیم.

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور با تصریح اینکه در 8 سال گذشته نیز دستمزدها پلکانی بوده است، توضیح می‌دهد: برای نمونه در سال 95 که افزایش دستمزد را 12 درصد اعلام کردند به حقوق همه همین میزان اضافه شد یعنی کسی که 5 میلیون تومان می‌گرفت با آنکه یک میلیون تومان دریافت می‌کرد، 12 درصد افزایش حقوق داشت.

طرح طبقه‌بندی حقوق عدالت اجتماعی را از بین می‌برد

وی با بیان اینکه "پیشنهاد پلکانی امسال ناعدالتی با سال‌های گذشته دارد" می‌گوید: در سال‌های گذشته وقتی می‌گفتند مثلا 12 درصد کل حقوق باید افزایش یابد هر کسی با هر میزان حقوق،‌ دستمزدش همان 12 درصد افزایش می‌یافت اما امسال می‌گویند حقوق‌های 5 میلیون تومانی افزایش نیابد و تا سقف مثلا دو میلیون تومان نیم درصد و از دو میلیون تا سه میلیون تومان، فلان درصد افزایش یابد.

اصلانی با بیان اینکه افزایش پلکانی حقوقی با این روند عدالت اجتماعی را از بین می‌برد، ادامه می‌دهد: طرح طبقه‌بندی را زیر سوال می‌بریم و به آن اعتراض کرده‌ایم و درخواست اجرای ماده 41 قانون کار را داریم زیرا در کارگاه‌ها و شرکت‌ها وقتی کسی که مدیر مالی و اداری شده و 5 میلیون تومان حقوق دارد بعد از 27 سال و گذر از رده‌های دیگر شغلی به این پست و حقوق رسیده است و حالا اگر دستمزدش را افزایش ندهیم، تکلیف عدالت و همچنین ایجاد انگیزه برای نیروهای زیرمجموعه چه می‌شود؟

مردم تورم 9 درصدی را در زندگی خود لمس نمی‌کنند

بخش دیگری از صحبت‌های وی به مسئله تورم و ارتباطش با قدرت خرید کارگران بازمی‌گردد: امسال تورم را نزدیک 9 درصد اعلام کرده‌اند اما واقعا ما در جامعه تورم را 9 درصدی احساس می‌کنیم؟ خیر؛ اصلا اینگونه نیست.

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور می‌گوید: چون مردم کاهش تورم به 9 درصد را در زندگی خود و تهیه اقلام ضروری مورد نیازشان لمس نمی‌کنند،‌ می‌گوییم درباره میزان تورم دروغ می‌گویند زیرا زمانی می‌توانیم حرف دولت مبنی بر کاهش تورم از 24 به 9 درصد را باور کنیم که تاثیر آن را در سبد معیشت‌مان حس کنیم.

حدود 80 درصد از جامعه کارگری زیر خط فقر هستند

اصلانی با بیان اینکه خط فقر در شهرهای بزرگ را بیش از 3 میلیون تومان اعلام کرده‌اند، اظهار می‌کند: حدود 80 درصد از جامعه کارگری زیر خط فقر هستند و سال‌هاست که فاصله بین دستمزد کارگران با خط فقر، جامعه کاگری را اذیت می‌کند و باید راه‌حلی برای این مسئله پیدا کنند.

وی با اظهار تاسف از اینکه دولت در رابطه با دستمزد کارگران خیلی ضعیف و کمرنگ عمل می‌کند، می‌گوید: این در حالی است که براساس قانون اساسی دولت باید مباحث درمان،‌ مسکن، آموزش و... را برای مردم تامین کند اما متاسفانه اینگونه نبوده است.

دولت فاصله دستمزد با سبد معیشت را کاهش دهد

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور به صراحت اعلام می‌کند: اگر دولت تدبیر و امید واقعا می‌خواهد قدمی برای کارگران بردارد و شعارهایش را عملی کند، باید فاصله دستمزد با سبد معیشت و در نتیجه شکاف بین دستمزد کارگران با خط فقر را کاهش دهد.

اصلانی با یادآوری اینکه جامعه کارگری در دو مرحله از روحانی حمایت کرد و به وی و وزیر کارش رای داد، می‌گوید: جامعه کارگری برای رای آوردن ربیعی تلاش کرد و اکنون انتظار داریم دولت قدمی برای کارگران بردارد. پیشنهاد ما هم افزایش مزایای نیروهاست.

هیچیک از دولت‌ها بر مبنای تورم واقعی به کارگران حقوق نداده‌اند

وی با گریز به 38 سال گذشته مدعی می‌شود که "در این مدت هیچ‌وقت هیچ‌کدام از دولت‌های روی کار آمده به اندازه تورم واقعی و بر مبنای سبد معیشت به کارگران حقوق نداده‌اند"، تصریح می‌کند: اگر دولتی مدعی انجام این کار است مدارک خود را ارائه کند با این حال داستان دولت تدبیر و امید فرق می‌کند زیرا خودمان از او و وزیر کارش حمایت کردیم و خود کرده را تدبیر نیست.

اصلانی با تصریح اینکه اگر جامعه بزرگ کارگری از ربیعی در مجلس شورای اسلامی دفاع نمی‌کرد، وی رای اعتماد نمی‌آورد، یادآور می‌شود: ربیعی از جامعه کارگری است و انتظار داشتیم چون از خودمان است و در بطن جامعه کارگری بزرگ شده، درک بیشتری داشته باشد اما متاسفانه انتظاری که از او داشتیم در چهار سال گذشته و دور دوم انتصابش محقق نشده است.

بودجه آسیب‌های اجتماعی را برای کاهش فاصله دستمزد و خط فقر هزینه کنند

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور بر این باور است که کم شدن فاصله دستمزد با سبد معیشت و خط فقر،‌ به نفع خود دولت نیز هست، می‌گوید: امسال دولت رقم قابل توجهی را برای مفاسد اجتماعی همچون ساماندهی زنان خیابانی اختصاص داده است چه بهتر که چنین رقم‌هایی را در زمینه کاهش فاصله درآمد کارگران با خط فقر هزینه کنند.

به باور وی، با کم کردن این فاصله بین درآمد با سبد معیشت و خط فقر، به خودی خود شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی از این دست می‌شویم زیرا این موارد و معضلات از فشار فقر و نداری بروز می‌کند

آینده جامعه کارگری نگران کننده است

اینکه اصلانی "چه پیش‌بینی از وضعیت و سرانجام تکلیف دستمزد کارگران و سبد معیشت می‌توان داشت" سوالی است که اینگونه به آن پاسخ می‌دهد: ما در حوزه وضعیت کارگران و آینده این جامعه بزرگ یک نگرانی به واسطه افزایش تورم و قرار داشتن در زیر خط فقر داریم که سرمنشا آن هم به دوران 8 ساله جنگ بازمی‌گردد.

وی در توضیح این مطلب اضافه می‌کند:‌ در دوران جنگ حقوق و مزایای جامعه کارگری با رضایت خودمان به دلیل قرار گرفتن کشور در جنگ، افزایش نیافت اما قرار شد بعد از جنگ به مرور این دوره 8 ساله جبران شود و حقوق‌ها افزایش یابد که متاسفانه هیچکدام از دولت‌ها زیر بار نرفتند و هر روز فاصله بین دستمزد با معیشت و در نتیجه با خط فقر زیادتر شده و می‌شود.

مجلس و رئیس‌جمهور حرف جامعه کارگری را گوش نمی‌دهند

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور ادامه می‌دهد: در حال حاضر مجلس شورای اسلامی که به نمایندگانش رای دادیم و رئیس جمهوری که از وی حمایت کردیم، حرف جامعه کارگری را گوش نمی‌دهند.

اصلانی گریزی به بند (ز) تبصره 7 لایحه بودجه 97 می‌زند و یادآور می‌شود: در اعتراض به تصویب این بند تجمعات مختلفی را برگزار کردیم،‌ با ائمه جمعه استان‌ها و نمایندگان مجلس صحبت کردیم اما در نهایت هم مجلس شورای اسلامی و هم شورای نگهبان این بند را تایید کردند درحالیکه انتظار داشتیم حقوق‌دان‌های شورای نگهبان که مدعی تشخیص شرع و حق‌الناس هستند، حق‌الناس را تشخیص ندادند.

وی با تاکید دوباره بر ملتهب بودن جامعه کارگری، می‌گوید: امیدواریم که مسئولان کشور به هوش و به گوش باشند و حرف جامعه کارگری را بگیرند تا در آینده مشکلاتی برای مملکت ایجاد نشود چون تنها امید ما این صندوق است که 98 درصد سهام آن مال کارگر و کارفرماست و هیچ‌کس دیگری در آن حق ندارد.

کارگران حق خود را در سر میز مذاکره می‌خواهند بگیرند

اصلانی به شلوغی‌ها و اعتراضات دو سه ماه گذشته اشاره و اظهار می‌کند: این شلوغی‌ها هزینه‌هایی برای کشور داشت اما جامعه کارگری نجابت خود را دوباره به دولت نشان داد و نه تنها به خیابان نیامد بلکه به دولت هم کمک کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد جامعه کارگری در این مخمصه به آرامش ایجاد کردند، ادامه می‌دهد: ما با کارگران صحبت کردیم که اصلا در این وادی‌ها وارد نمی‌شویم و حق‌مان را در کف خیابان‌ها نمی‌خواهیم بگیریم بلکه آن را سر میز مذاکره می‌خواهیم اما دولت باید گوش شنوا داشته باشد و به التهاب جامعه توجه کند.

به گفته اصلانی، کارگران امیدوارند که روحانی به وزیر خود دستور عاجل برای ساماندهی وضعیت کارگران بدهد و امسال حقوق و دستمزد این قشر جبران شود.

گفتگو: ندا علیزاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز