خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد در گفت‌‌وگوی تفصیلی با ایلنا:

هزار نفر از زنان خودسرپرست کمیته امداد زیر ۱۸سال هستند

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۴۰۸

۵/۸ درصد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش ما نیز زیر ۲۵ سال هستند / بیش از ۳۵۰ هزار دختر بازمانده از ازدواج تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند.

مدیرکل امور حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به مشکلات مربوط به حوزه خانواده، زنان سرپرست خانوار و دختران بازمانده از ازدواج تحت پوشش کمیته امداد، اظهار کرد: حدود یک دهم درصد از زنان خود سرپرست تحت پوشش کمیته امداد زیر ۱۸ سال سن دارند.

رضا نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ در مورد تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون و پنجاه و سه هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که این تعداد ۴۰ درصد زنان سرپرست خانوار کل کشور را تشکیل می‌دهند. در واقع کمیته امداد بزرگ‌ترین نهاد خدمات‌دهنده به زنان سرپرست خانوار است.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش ما بالای ۶۰ سال سن دارند و در واقع سالمند هستند و ۵/۸ درصد آنها نیز زیر ۲۵ سال هستند. همچنین حدود هزار نفر از زنان خود سرپرست کمیته امداد یعنی حدود یک‌دهم درصد زیر ۱۸ سال هستند که البته این تعداد کم نشان‌دهنده رشد برخی شاخص‌های فرهنگی در کشور است.

نوروزی در ارتباط با زنان خودسرپرست زیر ۱۸سال کمیته امداد گفت: برخی از این افراد به دلیل طلاق و برخی نیز به دلیل فوت پدر و مادر خودسرپرست شده‌اند. در مورد این زنان اولویت ما بازگشت به خانواده است.

وی ادامه داد: در زمینه زنان سرپرست خانوار ما همایش‌های علمی و اجرایی مختلفی را با حضور ۳ گروه زنان سرپرست خانوار، دستگاه‌های متولی و اساتید دانشگاه برگزار و مطالبات زنان سرپرست خانوار را نیز به تفکیک برای ۳ قوا ارسال کرده‌ایم.

طلاق، عامل ۱۴ درصد سرپرست خانوارشدن زنان

مدیرکل امور حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد اظهار کرد: در سال‌های گذشته بیشترین علت سرپرست خانوار شدن زنان به دلیل فوت همسر بوده است که در واقع این عامل ۸۳ درصد از دلایل بی‌سرپرست شدن خانواده‌ها را تشکیل می‌دهد، در حالی که این آمار امسال به ۸۱ درصد رسیده است. از طرفی دیگر در سال‌های گذشته سرپرست خانوار شدن زنان به دلیل طلاق ۵/۱۲درصد بوده که در ۲ سال گذشته این عدد رشد داشته و به ۱۴درصد رسیده است. همچنین ثبت احوال نیز همواره اعلام می‌کند که طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی به ویژه در سال اول بیش از دیگر سال‌های ازدواج است و اگر تمامی این مسائل را کنار یکدیگر قرار دهیم متوجه می‌شویم که سن زنان سرپرست خانوار در حال کاهش است.

نوروزی گفت: کمیته امداد امام خمینی سعی داشته است که در حوزه زنان سرپرست خانوار به بحثجوانان ورود بیشتری داشته باشد و خدمت‌رسانی و بررسی چالش‌های این گروه از زنان سرپرست خانوار را در اولویت قرار دهد. نهادهای خدمات‌دهنده به زنان سرپرست خانوار باید پیش از هر چیز شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی این خانوار‌ها را بشناسند تا بتوانند به درستی به این گروه خدمات‌رسانی کنند. زن سرپرست خانواری که دچار مشکل مالی است، پیش از هرچیز دچار طرد اجتماعی می‌شود، این در حالی است که شاهدیم گاهی برای کمک به این زنان طرح‌هایی تصویب می‌شود که عملاً تاثیر چندانی بر وضعیت آن‌ها ندارد.

وی ادامه داد: برای نمونه گاهی در سیستم بانکی مصوبه‌ای برای پرداخت وام به زنان سرپرست خانوار تصویب می‌شود، در حالی که این زنان با توجه به مشکل طرد اجتماعی، نمی‌توانند برای گرفتن وام ضامن پیدا کنند، از همین جهت برخی مواقع شاهدیم که این مساله گاهی موجب سوء استفاده مالی از زنان می‌شود، به این شکل که برخی افراد با گرفتن درصدی از وام آنها، می‌پذیرند که ضامن آنها شوند.

ازدواج مجدد ۳۵۰۰ زن سرپرست خانوار کمیته امداد در سال

مدیرکل امور حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی با اشاره به اهمیت بازگشت زنان سرپرست خانوار به یک خانواده کامل گفت: ازدواج خود یک توانمندی و همچنین بستر ایجاد توانمندی است. با وجود اینکه از ابتدا، ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار جزو اهداف کمیته امداد بوده است، اما از حدود ۲ سال پیش به صورت جدی در جهت ترغیب و حمایت این زنان برای ازدواج مجدد اقدام کرده‌ایم.

نوروزی تصریح کرد: ارائه خدمات مشاوره؛ قبل، بعد و در حین ازدواج، ادامه پرداخت بخشی از مستمری به فرزندان آنان، ارائه خدمات آموزشی و در اولویت قرار گرفتن همسران این زنان برای پرداخت وام اشتغال از جمله خدماتی است که به این زنان داده می‌شود. کمیته امداد سالانه بیش از ۳۵۰۰ هزار ازدواج مجدد را در میان زنان تحت پوشش خود دارد.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در این زمینه تامین اعتبار برای جهیزیه این زنان است. ما در مورد دخترانمان سالانه حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار سری جهیزیه اعطا می‌کنیم، اما در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار نفر از دختران ما ازدواج کرده‌اند و در نوبت دریافت جهیزیه مانده‌اند که باید به آنها رسیدگی کنیم که البته زنان سرپرست خانوار نیز به آنها اضافه می‌شوند.

عدم تحقق الزامات برنامه توسعه برای افزایش مستمری مددجویان

نوروزی با اشاره به اینکه شناخت شاخص‌های مربوط به خانواده‌های زنان سرپرست خانوار نیاز به همکاری گروه‌های مختلف دارد، گفت: در حوزه پیشگیری، وزارتخانه‌های بهداشت یا وزارت ورزش و جوانان باید اقدام کند که شاهدیم بخش سلامت تاثیرات خوبی در این زمینه داشته اما در حوزه خدمات فعالیت‌ها باید همگرا و هم‌افزا باشد. ما در کمیته امداد معتقدیم زمانی که فقر وارد یک خانواده می‌شود؛ در ابتدا اضطراب را در آن خانواده ایجاد می‌کند. بر همین اساس کمیته امداد در ابتدای کار خود به خانواده‌هایی که تحت حمایت مستمر این نهاد هستند، اعلام می‌کند که در کنارش حضور دارد و کمک‌هایی معیشتی به آنان می‌کند.

مدیرکل امور حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی ادامه داد: این کمک معیشت با توجه به بعد خانوار بین ۵۳ هزار تومان برای خانواده‌های تک‌نفره و تا ۱۰۰هزار تومان نیز برای خانواده‌های ۵ نفر به بالاست که البته هر ساله دولت تلاش می‌کند، این مبلغ را بالا ببرد، حتی در برنامه‌های توسعه نیز قرار بوده است که این مبلغ به ۴۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد برسد که هیچ کدام از این راهکار‌ها متاسفانه عملی نشده است.

نوروزی ادامه داد: در همه خدمات کمیته امداد امام خمینی، زنان سرپرست خانوار در اولویت قرار دارند. همچنین در مواردی مانند مسکن، زنان سرپرست خانوار دارای فرزند در اولویت قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر ضرورت توانمندسازی فکری، اجتماعی و اقتصادی زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: مددکاران کمیته امداد به سرعت استعدادهای خانواده را شناسایی و متناسب با وضعیت خانواده سعی در توانمندسازی آن می‌کنند. برای نمونه در مورد خانواده‌هایی که فرزند زیادی دارند، تلاش می‌شود تا زن سرپرست خانوار در داخل و یا نزدیکی خانه کار کنند تا به وظیفه مادری وی لطمه‌ای وارد نشود.

اجرای طرح اکرام و محسنین برای کودکان نیازمند

وی ادامه داد: ما در طرح اکرام که با اولویت ایتام برگزار می‌شد، دستاوردهای خوبی را داشتیم به طوری که اکنون ۸۴۰ هزار حامی در این طرح حضور دارند و همه ایتام ما را تحت پوشش قرار می‌دهند، به طوری که ماهیانه ۸۵ هزار تومان از طریق این حامیان به ایتام پرداخت می‌شود که دستاورد بزرگی است و امیدواریم که بتوانیم این مبلغ را به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان نیز برسانیم، همچنین اکنون ۲ سال است که در طرح محسنین این طرح را برای کودکان نیازمند دارای سرپرست نیز انجام داده‌ایم.

نوروزی گفت: تمامی علاقه‌مندان می‌توانند، برای حمایت از این کودکان با مراجعه به سایت کمیته امداد و یا دفا‌تر این نهاد اعلام آمادگی کنند. در واقع در این طرح هدف ما این است که فقر را در خانواده از حالت ارثی شدن دور نگه داریم.

حمایت کمیته امداد از ۳۵۰ هزار دختر بازمانده از ازدواج

نوروزی همچنین در مورد دختران بازمانده از ازدواج اظهار کرد: بیش از ۳۵۰ هزار دختر بازمانده از ازدواج تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند. این مسئله یکی از مسائل مهم کشور است که اگر به آن پرداخته نشود به ویژه در مورد دختران روستایی باعثایجاد بحران خواهد شد. در حال حاضر ۴۰ درصد از دختران بازمانده از ازدواج تحت پوشش کمیته امداد در شهر‌ها و ۶۰درصد در روستا‌ها هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز