خبرگزاری کار ایران

اقتصاد توسعه‌یافته، انسان‌های توسعه‌یافته

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۸۹۷

آنچه که در فورچون ۵۰۰ به عنوان شرکت‌های برتر دیده می‌شود به‌ویژه در رتبه‌های یکم تا دهم در کمال شگفتی، شرکت‌هایی که دارای تجهیزات و تکنولوژی‌های اهزینه بر و مگا هستند وجود ندارند و عموما شرکت‌هایی در بین ۱۰ شرکت برتر جای گرفته‌اند که در زمینه مغزافزار، دانش‌بنیان بوده و کاملا متکی به دانش، منابع و سرمایه‌های انسانی خود هستند

ایلنا:امروز دو موضوع اقتصاد و جامعه در دنیا به هم تنیده شده است به این مفهوم که هرچه اقتصاد کشوری توسعه‌یافته‌تر باشد، جامعه پیشرفته‌تر و از رشد و توسعه‌یافتگی بالاتری برخوردار بوده و منابع انسانی آن بهره‌ورتر است.

اقتصادهای رو به رشد، به طور اخص جوامع توسعه‌یافته‌تر و بهره‌ورتر دارند. البته این موضوع در همه کشورها صدق نمی‌کند کما اینکه در کشورهای هند و چین به عنوان اقتصادهای نوظهور و توسعه‌یافته می‌بینیم که جوامع انسانی آنها هنوز به بالندگی، رشد و بهره‌وری کامل دست نیافته و قشر عظیمی از مردم این دو کشور که شاید به صدها میلیون نفر هم برسد، از رشد و توسعه‌یافتگی لازم برخوردار نیستند و هنوز در فقر مطلق به سر می‌برند که این امر نشات گرفته از نوظهور بودن این اقتصادها و بی توجهی به همه فاکتورهای توسعه به ویژه فرهنگی است.

این کشورها هرچند تا حد زیادی طعم توسعه‌یافتگی را چشیده و جزو ۲۰ اقتصاد پر قدرت جهان هستند، ولی از نظر منابع انسانی و توزیع ثروت هنوز به سطح کافی و وافی رشد نرسیده‌اند.

در همین حال و با نگاهی به اقتصاد ایران به این نکته می‌رسیم؛ با توجه به اینکه اقتصاد ما در حال توسعه است و هنوز به مرحله بالندگی و بلوغ کامل نرسیده، جامعه نیز هنوز به رشد و توسعه‌یافتگی مورد نیاز دست نیافته است. این امر بدین معناست که ما در بسیاری از مولفه‌های اقتصادی نتوانسته‌ایم آنطور که بایسته و شایسته است عمل کرده و بدین‌سان در حوزه منابع انسانی و جامعه نیز رشد و توسعه لازم را پیدا نکرده‌ایم. به طور مثال در اقتصاد به معنای عام و مقولاتی چون مدیریت انرژی، مدیریت بانکداری، بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی و ... متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

اگر بخواهیم مثال بهتری بزنیم همانطور که می‌دانید همه ساله سازمان مدیریت صنعتی همایشی را با عنوان IMI-100 یا در حال حاضر به نام IMI-500 برگزار می‌کند که در این رقابت شرکت‌های برتر ایران در شاخص های مختلف بررسی و رتبه‌بندی می‌شوند. با نیم نگاهی به این شرکت‌ها درمی‌یابیم که شوربختانه هیچ کدام از آنها در رتبه‌بندی جهانی فورچون 500 حضور ندارند و نامی از آنها در این رتبه‌بندی دیده نمی‌شود. با بررسی بیشتر این فهرست و شرکت‌های حاضر در سرلیست آن درمی‌یابیم آنچه که در فورچون ۵۰۰ به عنوان شرکت‌های برتر دیده می‌شود به‌ویژه در رتبه‌های یکم تا دهم در کمال شگفتی، شرکت‌هایی که دارای تجهیزات و تکنولوژی‌های اهزینه بر و مگا هستند وجود ندارند و عموما شرکت‌هایی در بین ۱۰ شرکت برتر جای گرفته‌اند که در زمینه مغزافزار، دانش‌بنیان بوده و کاملا متکی به دانش، منابع و سرمایه‌های انسانی خود هستند.

بنابراین اقتصاد توسعه‌یافته، انسان‌های توسعه‌یافته هم پرورش می‌دهد یا برعکس انسان‌های متخصص و توسعه‌یافته، اقتصادهای توسعه‌یافته را شکل می‌دهند. برای نمونه در سرلیست فورچون ۵۰۰ شرکت‌هایی مثل گوگل، اپل و شرکت‌هایی از این دست حضور دارند که از نظر دانش و مغزافزار دنیا را تسخیر کرده و بر همه شئونات زندگی انسان دخل و تصرف دارند و در کمتر جامعه‌ای می‌توان دید که از خدمات گوگل و یا نرم ‌افزارهای اپل مانند گوشی آیفون استفاده نکنند. این نیازی است که ایجاد شده و منجر به این امر شده که شرکت اپل در رتبه‌بندی فورچون ۵۰۰ و درآمدزایی سرشار، جایگاه بسیار شایسته‌ای را از آن خود کند.

به این ترتیب درمی‌یابیم که برای توسعه‌یافتگی نیازمند منابع یا به نوعی ثروت و سرمایه انسانی هستیم. ما در جامعه خود نیاز به مغز و تفکر انسان‌ها داریم واین مهم هم حاصل نمی‌شود مگر در یک محیط آرام، آکادمیک و دانش‌بنیان البته با حمایت تام و کمال دولت.

بدون شک و در کشورهای توسعه یافته و نوظهور، شرکت‌های بزرگ مغزافزار و دانش‌بنیان شکل نگرفته و ایجاد نشده‌اند، مگر با بستر سازی و حمایت‌های دولت‌های آنها. در این میان، نکته قابل توجه آن است که شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان به مراتب بیش از درآمد نفت ایران درآمد کسب می‌کنند و حتی تنها برند و نشان تجاری این شرکت‌ها از کل پول صادرات نفت ایران در یک سال هم فراتر می رود. بنابراین ضروری است که در ساختارها، تفکرات و نگاهمان به آینده اقتصاد ایران و بنگاه‌های صنعتی فقط به فکر حجم یا ایجاد بنگاه‌های بزرگ نباشیم و باید در حوزه نرم‌افزار و حوزه دانش بنیان هم قدم‌های جدی برداریم و قدرت‌های بزرگ را با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان به چالش بکشیم.

آرمان داوری

کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

مدیر سابق بیمارستان رسالت تهران

منابع:

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

روزنامه آفتاب اقتصادی

موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

سایت خبری تحلیلی تابناک

سایت خبری تحلیلی تبیان

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز