خبرگزاری کار ایران

اسکندر زند:

ایجاد نهضت افزایش دانش کشاورزان در بخش آب

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۰۷۷

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه فعالیت ها در بخش آب گفت: در دولت تدبیر و امید ۹ هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه گذاری شده است.

به گزارش ایلنا، اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی در دومین دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی ویژه مروجان مسئول پهنه های تولیدی با عنوان مدیریت آب کشاورزی که در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) واقع در استان البرز برگزار شد، افزود: خوشبختانه اکنون پس از سال ها سرمایه گذاری خوبی در بخش آب انجام شده که در چند دهه اخیر بی نظیر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: کماکان می بینیم بهترین آبیاری اجرا شده و بهترین تکنولوژی آمده ولی دیده می شود که در بعضی از مواقع راندمان آن با راندمان معمولی برابر است.

وی با بیان اینکه یکسالی است با حمایت معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی موضوع افزایش عملکرد تولید کشاورزی را با ظرفیت های داخلی شروع کردیم، ادامه داد: این کار به صورت آموزش های بلند مدت در خوزستان آغاز شده و دوره های آموزشی برای کشاورزان نیز در۱۱ استان شروع شده است .

وی به مروجان حاضر در کارگاه گفت: شما می توانید کمک به آموزش کنید و یک نهضت افزایش دانش کشاورزان را در بخش آب داشته باشیم .

زند ایجاد زنجیره انتقال علم و دانش را یک راه عملی دانست و افزود: در انتقال و زنجیره علم باید بتوانیم از زمان تولید علم آن را به محتوا تبدیل کرده و به صورت زنجیره ای انتقال دهیم.

زند با بیان اینکه سرمایه گذاری، دانش و فناوری حلال مشکلات کشاورزی ایران است ، اظهار داشت: اگر ما در این سه ضلع مثلث خوب کار کنیم بخش کشاورزی پاسخگوی نیازهای جامعه خواهد بود درغیراین صورت کشاورزی سربار می شود.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در بخش آب گفت: آب از مقوله هایی است که درطول تاریخ کشورما مورد توجه ویژه قرارداشته است.

زند با بیان اینکه اکنون وضعیت آب در مقایسه با گذشته متفاوت است، اظهارداشت: سرمایه گذاری در آب در ایران از گذشته بی نظیر بوده و نمونه آن حفار قنات در گذشته است.

فناوری آب ایران در دنیا برتر است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مطالعه تکنولوژی های برتر در دنیا، اظهار داشت: در مطالعات انجام شده می توان پی برد که تکنولوژی آب در سطح دنیا جزو تکنولوژی های برتر است که اصل آن قنات و استفاده از دانش های بومی در بخش آب است.

وی با بیان اینکه دانش و علم در زمینه آب هم بسیار بالا بوده، گفت: در زمان های گذشته اصلا مساله زمین در کشاورزی مطرح نبوده بلکه موضوع آب مطرح بوده یعنی اینگونه به کشاورز متوجه می کردند که بسته به میزان آب برای زمین خود برنامه ریزی کند نه به میزان زمینی که در اختیار دارد.

زند با تاکید بر اینکه از گذشته دانش آب، تکنولوژی و سرمایه گذاری بر روی آب در ایران در اولویت قرار گرفته بود، تصریح کرد: میراب ها، چشمه خوان ها،برنامه توزیع، بهره وری آب و محصولات کم آب بر و زندگی همه بر مبنای آب بوده است.

وی با بیان اینکه در کشور ما در انتقال علم مشکل داریم، اظهار داشت: خوشبختانه در سال های اخیر شبکه سازی شده و محققان معین در مراکز و مروجان در پهنه ها از طرفی با کشاورز و از طرفی با محقق در ارتباط هستند که می توانند این یافته ها را به خوبی انتقال دهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز