خبرگزاری کار ایران

اهالی فرهنگ و هنر یاد نادر گلچین را گرامی‌داشتند/ از ناصر مسعودی و علی اکبرپور تجلیل شد

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۴۱۴

مراسم بزرگداشت زنده‌یاد نادرگلچین با حضور گسترده اهالی موسیقی، سینما و سایر هنرها و به همت سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری شهر رشت در سالن اجتماعات مخابرات این شهر برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نخستین سخنران برنامه بزرگداشت زنده‌یاد نادر گلچین؛ مرتضی عاطفی (شهردار منطقه دو) بود که با بغض و اندوه از نادر موسیقی ایران یاد کرد و از حاضران در سالن تقاضا کرد استاد گلچین را بصورت ایستاده تشویق کنند.

فاضل جمشیدی، خواننده موسیقی ایرانی که دبیری اجرای این مراسم را نیز برعهده داشت، در سخنانی گفت: استاد نادر گلچین محرومیت‌های بسیاری در این جامعه کشید و نگذاشتند که او در عرصه موسیقی فعالیت کند. گلچین می‌گفت همه بر این فکر هستند که ایران فقط تهران است و تهران تالار وحدت و این تالار تنها به چند خواننده اختصاص دارد، من از این نابرابری و از این توزیع ناعادلانه رنج می‌برم.

در ادامه کلیپی از پیام تسلیت هنرمندانی چون جمشید مشایخی، میلاد کیایی، عباس خوشدل، عبدالوهاب شهیدی، فضل الله توکل، ایرج خواجه امیری و.. به نمایش درآمد.

کامبیز روشن روان، آهنگساز نیز سخنران بعدی این برنامه بود و در جملاتی اظهار کرد: هنرمند در جامعه ما چراغ راه جامعه تعریف می‌شود اما آیا به خاطر این عنوان را برای او انتخاب می‌کنند که یک موسیقیدان تمام زندگی‌اش به موسیقی خلاصه شده است؟ و یا اینکه موسیقی اولین خواستگاه تمامی هنرهای بشری بوده؟ آیا به این خاطر که موسیقی اولین رسانه ارتباطی بشری است؟  وقتی عنوان هنرمند برای شخصی بکار برده می‌شود قطعا از یک سری ویژگی‌هایی برخودار بوده است.

وی در ادامه افزود: موسیقی تنها زبانی است که در جهان، مشترک بوده و می‌توان با آن با خدا راز و نیاز کرد، بدون هیچ مذهب یا تبعیض نژادی. در تاریخ موسیقی ایران شنیده و خوانده‌ایم که موسیقیدان‌هایی در ساعات خاصی از شب رشته ارتباطی خود را پیدا می‌کنند، این رشته ارتباطی باعث خلق آثار جاودانه‌ای در موسیقی خواهد شد. این همان چیزی است که از عالم بالا به موسیقیدان منتقل می‌شود و او راوی آن برای زمین است و به گوش مردم می‌رساند. بنابراین نخستین ویژگی یک هنرمند این است که انسان پاک و منزهی بوده و از آلودگی‌ها به دور باشد. حسادت، کینه و خودخواهی در او نهادینه نشود و در کنار آن اخلاق و معرفت در وجودش قرار گرفته باشد و اخلاق چیزی است که در جامعه هنری امروز ما متاسفانه بسیار کمتر دیده می‌شود. اگر اخلاق از هنرمند گرفته شود بخش بزرگ ویژگی‌های یک هنرمند از او گرفته شده است. نادر موسیقی ما یکی از همین هنرمندان بود که نه کینه‌ای بر دل داشت و نه خودخواهی و غرض‌ورزی و با حسن‌نیت تمام اگر قطعاتی را اجرا کرده بود استقبال می‌کرد تا دیگر خوانندگان آن را به اجرا درآورند برخلاف آن چیزی که امروز در خوانندگان ما وجود دارد.

بخش بعدی برنامه اجرای عبدالحسین مختاباد با نوازندگی سنتور حسین پرنیا بود که مختاباد پیش از اجرا ضمن تشکر از مسئولان برگزارکننده این مراسم از شورای شهر رشت تقاضا کرد محل و خیابان مناسبی را به اسم نادر گلچین نامگذاری کنند.

مختاباد گفت: نزدیک به  سه دهه در محضر استاد نادر گلچین  بوده‌ام و از هنر او بهره برده‌ام اما متاسفانه در اوج هنر، هنر این هنرمند را به خاک و خون کشاندند، هنرمندی که به دنبال تشویق، امضا و شهرت نبود بلکه به دنبال تولید موسیقی بود.

حسین پرنیا، نوازنده سنتور نیز در ادامه گفت: ما با جوی در جامعه دست به گریبان هستیم که هر وقت از هنرمندی با غم و اندوه یاد می‌کنیم گویا این هنرمند دیگر نیست اما تعریف من از زندگی این است که هر گاه و یا روزی از خاطر کسی نگذریم آن روز مرده‌ایم. تمام هنرمندان جهان زنده‌اند و مرده کسانی هستند که تاریکی‌های چراغ هنر را زیاد کرده‌اند تا هنر از بین برود اما آنها فراموش کرده‌اند نور یک شمع در همه جهان  پیدا است که هر چه تاریکی بیشتر شود این شمع نورانی‌تر خواهد بود. البته همه می‌دانیم  این بی‌اخلاقی‌ها قطعا بی‌علت نبوده و ماهم  به مانند استاد گلچین در برابر این ظلم‌ها و بی اخلاقی‌ها  سکوت می‌کنیم.

اسماعیل تهرانی، نوازنده سنتور و آهنگساز در خصوص استاد نادر گلچین گفت: بهتر است بگویم آشنایی من و نادر گلچین  به سال ۱۳۵۰ برمی‌گردد زمانی که مسئولیت هنرستان اصفهان برعهده من بود و نادر گلچین از طرف وزارت فرهنگ و هنر وقت به همراه عده‌ای از دوستان هنرمند در اصفهان اجرای برنامه داشتند. آن شب از گلچین خواسته شد یک حال و هوای دیگری به مجلس بدهد و او شروع به خواندن کرد. نادرگلچین  شناخت بسیار خوبی بر شعر و موسیقی داشت و به درستی مفاهیم را متبادر با ذهن انجام می‌داد او عاشقانه زندگی کرد و تکرار ناشدنی است.

در ادامه مسعود نصرتی، شهردار شهر رشت بیان کرد: در ایران بویژه شهر رشت هنرمندان بسیار فاخر و بزرگی حضور دارند که باید پیش از نبودنشان مراسم تجلیلی برای آنها برگزار شود.

ناصرمسعودی درخصوص آشنایی‌اش با نادرگلچین اشاره کرد و گفت: من با نادر در شهر رشت و در تئاتر و رادیو آشنا شدم و در دوران جوانی و نوجوانی همیشه در کنار هم بودیم، دورانی که خالص بود و جویای نام بودیم. صدای نادر گلچین و بیان اشعار و نحوه خواندش برای من الهام بخش بود و می‌دانم نادر و نادرها نمی‌میرند و هنرشان ماندگار و مانا است افتخار می‌کنم که در کنار این هنرمندان عزیز بودم و امیدواریم در زمان حیات از یکدیگر قدردانی کنیم.

در ادامه مراسم باحضور مظفر شفیعی، اسرافیل شیرچی، سیدمحمد میرزمانی، رضا بنفشه خواه، بیژن بیژنی، مجید مظفری، غلامرضا امانی، فاضل جمشیدی و دیگر مسئولان شهرداری و شورای شهر رشت با اهدای دسته گلی از استادان ناصر مسعودی خواننده پیشکسوت موسیقی فولکور گیلان و علی اکبرپور هنرمند پیشکسوت موسیقی و آهنگساز تقدیر شد.

مجید مظفری (بازیگر سینما و تلویزیون) نیز ضمن ابراز تسلیت به خانواده این هنرمند اظهار کرد: ادبیات نمایشی در ایران و دنیا در زمینه تئاتر و تصویر دو حالت دارد ادبیات نمایشی شنوایی انسان، ادبیات تصویری نگاه و موسیقی روح را نوازش می‌دهد و روح ما مدیون موسیقی ایران است و بخشی از آن مدیون آقای گلچین است و چه خوب که اینگونه مراسم‌ در این شهر برگزار می‌شود و مخالفانی نداشته است.

سهیل محمودی (شاعر) جامعه ایران را جامعه‌ای با معضل رفتاری عنوان کرد و افزود: هنر و فرهنگ تنها چیزی است که تربیت را به جامعه بازمی‌گرداند. دستی که به قلم می‌رود و  یا مضراب ساز و آرشه بدست می‌گیرد نمی‌تواند اسلحه بدست بگیرد و سرقت مسلحانه کند. فرزندان ما الگو می‌خواهند و هنرمندان الگوهای نسل آینده هستند. متاسفانه رادیو وتلویزون در این باره کم لطفی کرده است و باید خودمان برای تربیت نسل فردایمان قدم برداریم.     

میرعلیرضا میرعلی‌نقی (پژوهشگر تاریخ موسیقی ایران) با اشاراتی به خصوصیات برجسته شخصیت فردی و شخصیت هنری نادر گلچین به عواملی اشاره کرد که خوانندگان دیروز را از مرتبه ممتازی بهرمند می‌ساخت و در خوانندگان امروزی چنین عواملی پرورش نیافته است.

وی افزود: فردیت قوام یافته زنده‌یاد گلچین که در بستری غنی از شعر شناسی و هنر بازیگری پرورش یافته بود به همراه صدای خوش کوک و آرامش ذاتی او موجب شد که خوانده‌هایش نقشی ماندگار بر صفحه موسیقی دوره ما به یادگار بگذارد.

مرجان گلچین (بازیگر سینما و تلویزیون و برادرزاه زنده‌یاد نادر گلچین) ضمن ابراز خوشامدگویی به میهمانان حاضر در جمع و تشکر و قدردانی از مسئولان برگزارکننده اظهار داشت: از تمامی خصیصه‌های عموی نازنینم نامبرده شد خصلت‌هایی که هر کدام از آنها می‌تواند ما را به سوی خود جذب کند و آن هنرمند را ستایش کنیم اما بعد چهل روز که از رفتن عموی نازنیم گذشت آنچه که از میراث او به یادگار ما مانده است ثروتی چون عشق، محبت و دوست داشتن است که بین ما تقسیم خواهد شد.

درادامه برنامه علی جهاندار، سالارعقیلی به همراه حریر شریعت‌زاده، غلامرضا امانی و حسین علیشاپور اجرای برنامه داشتند.

اسماعیل تهرانی، کامبیز روشن‌روان، رضا بنفشه‌خواه، علی جهاندار، عزت‌الله رمضانی فر، بیژن بیژنی، علی اکبرپور، سیدمحمد میرزمانی، مظفر شفیعی، سعید ثابت، اسرافیل شیرچی، مجید مظفری، غلامرضا امانی، سهیل محمودی، سالارعقیلی، فاضل جمشیدی، مریم امیرجلالی، سعیده عرب، داوود حیدری، عباس محبی، حسین علیشاپور، حسین پرنیا، رویا حلاج، علیرضا میرعلینقی، احسان صحرایی و...از میهمانان این برنامه بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز