خبرگزاری کار ایران

ناصر مسعودی:

صدای خاص نادر گلچین برای همیشه جریان خواهد داشت/گلچین جزو هنرمندانی بود که بعد از انقلاب نتوانست فعالیت کند

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۷۴۹

حسب‌الظاهر آقای نادر گلچین دیگر نیست اما هنرش هست و خواهد بود همانطور که نزدیک به چهار دهه فعال نبود اما صدایش در وجود ما جریان داشت.

ناصر مسعودی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره زنده‌یاد نادر گلچین گفت: آشنایی من و نادر گلچین به دوران نوجوانی و جوانی در رشت بازمی‌گردد. هر دوی‌ ما در آن سال‌ها در کار تئاتر و هنرپیشگی بودیم؛ در تئاترهایی که بخش‌های آوازی داشت با هم می‌خواندیم و فعالیت می‌کردیم. ما بعدها سه چهار سال نیز در رادیو رشت همکاری داشتیم.

وی در ادامه عنوان کرد: ما در کار موسیقی در رشت بسیار فعال بودیم تا اینکه نادر در سال 1338 به تهران آمد و به اداره فرهنگ و هنر پیوست و در آنجا فعالیت‌هایش را در زمینه موسیقی ادامه داد. من نیز یک سال پس از نادر به تهران آمدم و به رادیو رفتم.

این خواننده پیشکسوت افزود: در آن دوران کسانی که با اداره فرهنگ و هنر همکاری می‌کردند دیگر با رادیو کار نمی‌کردند اما نادر از سال 1350 با رادیو نیز همکاری می‌کرد و در برنامه گلها با آقای ابتهاج کار می‌کرد. نادر گلچین هنرمند بسیار دانا و شعرشناسی بود؛ اتفاقا چند وقت پیش که برای مراسم شیون فومنی به رشت آمده بودند گلچین را بعد از مدت‌ها دیدم و یاد خاطرات گذشته را زنده کردیم.

ناصر مسعودی درباره ویژگی‌های هنری زنده‌یاد نادر گلچین گفت: نادر یکی از هنرمندان و خوانندگان بسیار دقیق ما بود و بخصوص در زمینه انتخاب و شناخت شعر دقت بسیار بالایی داشت. نادر صدای مخصوص و خاص خودش را داشت و اصلا صدایش تقلیدی نبود. این صدا بسیار دلنشین و گوشنواز بود. شعور شعری و شعور موسیقایی مثال زدنی داشت. من و گلچین جزو کسانی بودیم که اصطلاحا مکتب استاد را از راه گوش فراگرفتیم.  

وی درباره فعالیت نکردن نادر گلچین در سال‌های بعد از انقلاب گفت: نادر جزو گروهی از هنرمندان بود که بعد از انقلاب فعالیت نکردند؛ ولی با این وجود همواره مورد احترام بود و گاها صدا و سیما نیز کارهایی از ایشان را پخش می‌کرد. قطعا کسانی که با ایشان نزدیک‌تر بودند می‌دانند چرا بعد از انقلاب فعالیت نداشت. خود من نیز جزو همین گروه بودم البته در سال 1368 به اصرار بسیاری از زعمای فرهنگی رشت قطعه "میرزا کوچک‌خان" یا همان "سردار جنگل" را اجرا کردم. بعد از آنها هم گاهگداری فعالیتی انجام دادم اما آقای گلچین در همین حد هم فعالیت نکرد.

مسعودی همچنین عنوان کرد: نادر هنرمندی است که صدایش هیچ‌گاه از خاطره‌ها نمی‌رود و این صدای خاص تا همیشه در اذهان ملت ایران باقی خواهد ماند. ایشان بسیار کارهای زیبایی خوانده‌اند که ازجمله می‌توان به قطعه "آمد بهار" و "مرغ سحر" اشاره کرد. کارهای زیبایی با مرحوم فرامرز پایور و حسین دهلوی و بسیاری هنرمندان دیگر دارند که آثار ارزشمندی محسوب می‌شود.

این خواننده گفت: در زمان ادغام رادیو و تلویزیون من و نادر به همراه بسیاری از هنرمندان دیگر مانند جناب محمدرضا شجریان و آقای محمد منتشری در برنامه "هفت شهر عشق" نیز همکاری داشتیم؛ سرپرستی این برنامه را مرحوم بهمن بوستان برعهده داشت که برنامه بسیار جالبی بود.

وی در ادامه افزود: این را بدانید که حسب‌الظاهر است که آقای نادر گلچین دیگر نیست اما هنرش هست و خواهد بود همانطور که نزدیک به چهار دهه فعال نبود اما صدایش در وجود ما جریان داشت. از خداوند برای نادر عزیز طلب رحمت و مغفرت می‌کنم و به بازماندگان ایشان و همچنین مردم هنردوست کشورمان تسلیت می‌گویم.  

 نادر گلچین که از حدود دو ماه قبل بر اثر بیماری ریوی در بیمارستان گاندی بستری بود روز گذشته جمعه 31 شهریور در سن 81 سالگی دار فانی را وداع گفت.

آهنگ "مرغ سحر" به خوانندگی نادر گلچین را در اینجا می‌توانید بشنوید:

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز