خبرگزاری کار ایران

در پی اجرای ماده ۵ قانون حفظ آثار ملی انجام می‌شود

باسازی و مرمت بناهای تاریخی در یزد

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۷۳۶

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد از مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی اعرافی در شهرستان میبد، قلعه تاریخی مروست و خانه تاریخی میرزااحمد دهقان در شهرستان خاتم یزد در راستای اجرای طرح حمایت از مالکین بناهای تاریخی خبر داد.

به گزارش ایلنا   به نقل از اداره کل میراث فرهنگی یزد  ساشا ریاحی مقدم در این باره گفت : خانه اعرافی میبد، یکی از خانه‌های تاریخی استان یزد به حساب می‌آید که قدمت آن به ادوار قاجاریه می‌رسد و در محله قدیمی شهیدیه این شهر قرار دارد .

وی افزود: خانه اعرافی میبد بنایی است با معماری منحصر به فرد خود که به صورت چهار جبهه ساخته شده است و یکی از یادگاران دوران است که با تلاش  اداره میراث فرهنگی شهرستان میبد و بخش خصوصی در حال مرمت و بازسازی است.

این مقام مسئول در خصوص مرمت این بنای تاریخی نیز گفت: خانه اعرافی با تلاش اداره میراث فرهنگی در سالیان گذشته تا احیای کامل پیش رفته است و در حال حاضر نیز مرمت کامل آن شامل سنگ فرش کردن پشت بام و تعمیر آن در حال اجراست.

به گفته ریاحی مقدم   قلعه تاریخی مروست نیز    1400 سال قدمت دارد که بر روی یک تپه باستانی با ارتفاع حدود شش متر و با وسعتی قریب به هشت هزار مترمربع در مروست واقع شده است که صلابت، عظمت و بلندی خود را به رخ هر بیننده‌ای می‏‏‌کشد و از این حیث در نوع خود منحصر به‌فرد است  و هرساله شاهد تعداد زیادی از گردشگرانی است که برای بازدید از این قلعه تاریخی به این منطقه سفر می‏‏‌کنند .

بر پایه این گزارش این قلعه  در پلان به صورت یک ذوزنقه با پایه مربع است، کنگره‏‏‌های باروها نیز ریتمی زیبا را در قسمت بالای باروها و در لبه مشترک با خط آسمان ایجاد کرده اند و در گوشه جنوب‌غربی و ضلع‌ غربی قلعه ساختمان پلان مستطیلی وجود دارد که ارگ قلعه محسوب می‏‏‌شود.

 عملیاتی مرمتی در حال اجرا روی این بنای تاریخی شامل زیربندی و استحکام بخشی با خشت خام و ملات گل، دوخت و دوز با چوب شورونه و دیگر مرمت های ضروری است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان همچنین در خصوص خانه میرزا احمد دهقان، گفت: این خانه تاریخی که مربوط به دوره‌های قاجار و صفوی است در بافت تاریخی و محله دهقانی های شهر مروست شهرستان خاتم قرار دارد و با داشتن معماری منحصر به فرد، یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهرستان خاتم محسوب می‌شود .

ریاحی مقدم افزود: این خانه با ارزش با همت اداره میراث فرهنگی شهرستان و بخش خصوصی در حال مرمت و بازسازی است و عملیات مرمتی آن شامل نماسازی با اندودگاهگل، کف سازی با آجر 20*20، اجرای شرفی، اجرای پله های زیرزمین و سفید کاری است.

این مقام مسئول در ادامه در خصوص این بنای تاریخی ارزشمند که با شماره ثبتی ۲۲۷۵۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، گفت: خانه میرزا احمد دهقان براساس الگوی ساخت حیاط مرکزی ایجاد شده و دارای فضاهایی اعم از هشتی ورودی، تالار، اتاق بادگیر، حیاط، زیرزمین، مطبخ و غیره است.

در راستای اجرای ماده پنجم قانون درخصوص حفظ آثار ملی، مصوب 1309 و به منظور حمایت از مالکان، دارندگان و بهره برداران آثار تاریخی بناهای تاریخی و شاخص استان یزد مرمت و بازسازی می‌شوند./

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز