خبرگزاری کار ایران

پرفورمنسی درباره مشکلات ترنسکشوال‌ها در ایران/ تابوی جامعه به جشنواره فجر هم رسیده‌است

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۲۰۱

سامان ارسطو؛ طراح و کارگردان پرفورمنس «همان باش که نیستی»؛ درباره این اثر گفت: این پرفورمنس به موضوع ترنسکشوال‌ها و مشکلات آنها در جامعه ایرانی می‌پردازد.

سامان ارسطو که با پرفورمنس «همان باش که نیستی» در بخش "به علاوه فجر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر" حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار ایلنا افزود: متاسفانه هنوز نسبت به ترنس‌ها در ایران تابو وجود دارد؛ سال گذشته نمایش ما را نپذیرفتند و امسال نیز این اثر را در بخش اصلی و صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر راه ندادند.

ارسطو با تاکید بر اینکه «تابوی اجتماعی نسبت به مشکل ترنس‌ها به اثر نمایشی ما تحمیل شد» گفت: سرنوشت پذیرفته شدن «همان باش که نیستی» در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا لحظه آخر نامشخص بود.

این طراح و کارگردان ادامه داد: درحالی‌که از همه آثار فیلم اجرا را درخواست می‌کردند؛ از ما خواستند تا کار را به صورت زنده دوباره اجرا کنیم و بازهم تا دقایق آخر نمی‌دانستیم در جشنواره حضور داریم یا نه. این درحالی‌ست که هیچ بودجه‌ای به کار تعلق نمی‌گیرد.

ارسطو خاطرنشان کرد: لایه‌هایی که من و تیم بازیگری و کارگردانی از بچه‌های ترنس بیرون می‌کشیم و نمایش می‌دهیم بسیار تلخ است. خشونت نهفته‌ای که در اجتماع است را با همه سختی‌اش به تصویر می‌کشیم و بعد از اجرا همه افسرده هستیم چون کار بسیار سنگین است.

او با اشاره به تولید تعداد زیادی فیلم و کلیپ درباره ترنسکشوال‌ها در سال‌های اخیر در ایران گفت: فیلم و کلیپ زیاد دیدم اما متاسفانه اغلب ناقص و فرمایشی و سفارشی کار شده‌اند. گفته‌اند فیلمی درباره ترنس‌ها بساز و بدون پشتوانه علمی ساخته‌اند.

 طراح و کارگردان پرفورمنس «همان باش که نیستی» با بیان اینکه «دست آزاد ور هایی این فیلم‌ها را نمی‌سازد» یادآور شد: من نه به عنوان یک هنرمند، بلکه به عنوان یک «ترنس» از ساخت این فیلم‌ها خوشحال نیستم؛ چون پایه علمی ندارند و فقط پول گرفته‌اند تا بسازند و شناخت کسانی که روی این مساله کار می‌کنند متاسفانه کم است.

ارسطو خاطرنشان کرد: در این فیلم‌ها و کلیپ‌ها همیشه شناخت علمی و درک اصلی قضیه اجتماعی آن فراموش می‌شود؛ اینکه قبل و بعد از عمل جراحی چه اتفاقاتی برای افراد ترنس می‌افتد. معتقدم هنوز تابو نسبت به ترنسکشوال‌ها در جامعه ایرانی از بین نرفته است.

او با بیان اینکه سالن مناسبی برای اجرای پرفورمنس «همان باش که نیستی» به او داده نشد، گفت: بهتر است مدیران تئاتری به‌جای شوی بزرگی که راه انداخته‌اند کمی نسبت به گروه‌هایی که زحمت می‌کشند عادل باشند. معتقدم اگر سالن اصلی تئاتر شهر را به من اختصاص می‌دادند این کار می‌توانست میلیاردی بفروشد همانطور که در طول 10 روز اجرای پرفورمنس تمام سالن تماشاخانه فانوس بیش از ظرفیت آن پربود.

ارسطو خاطرنشان کرد: این پرفورمنس قصه افرادی است که تغییر جنسیت می‌دهند و سال‌های سال مجبورند به دلیل عدم آگاهی خانواده و جامعه تن به بسیاری از کارهایی بدهند که برایشان آزاردهنده است؛ مثل ازدواج یا یک پوشش اجباری.

پرفورمنس «همان باش که نیستی» با طراحی و کارگردانی سامان ارسطو، روزهای 4 و 5 بهمن در بخش به علاوه فجر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در تماشاخانه فانوس اجرا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز