خبرگزاری کار ایران

پرتره مرد ریخته در جشنواره تئاتر فجر؛

فصل جدایی تئاتر قجری از روشنفکری

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۱۱۱

غلامحسین دولت آبادی(نویسنده و کارگردان) با بیان اینکه «پرتره مرد ریخته» را از دو جهت می‌توان مورد توجه قرار داد، گفت: یکی شخصیت عبدالحسین نوشین است که این نمایش به او پرداخته. به جرات می‌توان گفت که نوشین مهم‌ترین چهره‌ی تاریخ تئاتر ایران تا روزگار ماست. او فصل جدایی تئاتر قجری از تئاتر روشنفکری است؛ تئاتری بر پایه‌ی اندیشه.

غلامحسین دولت‌آبادی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه «فرار نوشین از ایران و مرگش در غربت زندگی دراماتیکی برای او رقم زد» گفت: نکته دوم حضور مهم، مؤثر و تأثیرگذار اصغر همت در نقش نوشین است. این بازیگر ارزنده‌ی تئاتر ایران، مردی که نقش‌های مهمی را در تئاتر ما ایفا کرده، این بار 90 دقیقه تک نفره خود و تماشاگر را به چالشی جدی فرامی‌خواند.

او با تاکید بر اینکه «همین دو نکته دستمایه ما برای نگارش این متن شد» گفت: من و آراز بارسقیان ارزش و اهمیت حضور در کنار اصغر همت را درک کردیم و سعی کردیم در یک همکاری 3 نفره البته به اضافه سینا ییلاق بیگی طراح صحنه این کار، تئاتر قابل تأملی را روی صحنه بیاوریم.

دولت‌‌آبادی ادامه داد: اصغر همت 5 سال بود که روی صحنه نیامده بود و این حضور نه صرفاً برای این کار بلکه برای تئاتر ایران فرصت مغتنمی است که یکی از مهم‌ترین هنرمندانش را دوباره مشغول به کار ببیند.

دولت‌آبادی با بیان اینکه نمایش «بعد از گام زدن بر یخ‌های نازک»، «پرتره‌ی مرد ریخته» دومین اثر مشترک من و آراز بارسقیان است، گفت: این نمایش بعد از اجرا در تالار سنگلج در شهریور و مهر امسال، مجدداً برای دو اجرا در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه خواهد رفت. 

این نویسنده و کارگردان خاطرنشان کرد: در این تئاتر ما کوشیده‌ایم تا تصویری آشنایی‌زدایانه از عبدالحسین نوشین ارائه دهیم و بیشتر به جنبه‌های درونی و انسانی او بپردازیم.

دولت‌آبادی ادامه داد: برای من و بارسقیان این نکته اهمیت داشت که کسی مانند اصغر همت که خود یکی از نمادهای اصالت تئاتر ما در روزگار بی‌اصالتی‌ست؛ این نقش را ایفا کند. تئاتری که این روزها یکی دیگر از نمادهای اصالت خود، یعنی رکن‌الدین خسروی را از دست داد. 

او با بیان اینکه «این نمایش در دو پرده، زندگی عبدالحسین نوشین (نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر ایران) را در دو مقطع زمانی مهم زندگی او واکاوی می‌کند» گفت: مونودرام «پرتره مرد ریخته» براساس پژوهش و اطلاعات موجود از زندگی عبدالحسین نوشین نگاشته شده است و در آن «اصغر همت» در مقام بازیگر، تنها ایفاگر نقش نوشین نیست و خود ایفاگر نقش شخصیت‌هایی است که با نوشین رو به رو می‌شوند.

او یادآور شد: ما از اجرای این کار خاطره‌ی بسیار خوبی از تالار سنگلج در ذهن داریم؛ از همکاری و لطف علی عابدی، محسن حسن‌زاده و سایر همکارانشان. قطعاً تغییر نگرشی که علی عابدی در اجراهای تالار سنگلج ایجاد کرد در حافظه‌ی تئاتر ایران ثبت خواهد شد. امیدواریم اجرای خوبی را برای تماشاگران «احتمالی‌مان» تدارک ببینیم. 

«پرتره مرد ریخته» به نویسندگی و کارگردانی مشترک غلامحسین دولت‌آبادی و آراز بارسقیان، جمعه، هشت بهمن در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار سنگلج روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز